Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 676 ggr
Princesseen
2

Yes! Stolt matte!

Va ute med min lilla vovve nyss. Han är rädd för hundar vilket gör att han gjorde kraftiga utfall. Började en träning som fungerade för ungefär ett år sen. Sen blev han sjuk och sängliggande några månader och var lite värre efter. Han skällde på hundar med höll sig ändå en meter ifrån mig. Kopplet blev aldrig sträckt, och vände jag följde han med utan att kopplet behövde bli sträckt. Ibland fick jag säga hans namn. Började med skvallerträning för några veckor sen, eftersom jag vill kunna ha han lös. Jag fick typ panik för några dagar sen för jag glömde klicker och godis och så fort han såg en hund hundra meter bort sprang han mot den och skällde. Det var som han inte hörde mig. Det var som för ett år sen. Jag trodde jag gjort honom värre av skvallerträningen. Iallafall så kom vi till en t-korsning där det går en rottweiler med sin ägare(så fina hundar). Jag stannar tre meter innan korsning och dom går på andra sidan. Min vovve glor på mig och märker inte hunden. När dom gått så jag inte kommer behöva möta dom närmare är två meter börjar jag gå. Så fort vi börjar gå ser chilli hunden och tar ett steg framåt. Jag klickar. Han vänder. Sen vänder han tillbaka. Kollar på hunden en stund och vänder mot mig. Jag klickar. Några klick till sen är hunden borta och jag går överlycklig därifrån. Första gången vi kommit till steg två(där han ser hunden och tittar på mig)

felzena
0

Grattis! Alltid roligt med framsteg i träningen. 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

tuvab
1

Vad kul! Men det låter lite som att hunden reagerar i takt med att du reagerar, som t.ex. den gången du skrev att du glömde klicker och godis och fick panik. Hunden kanske då känner att du stelnar till (även om du gör det omedvetet) och får då en signal att det är något som är fel. Bara en tanke:)

Princesseen
0

#2 Ja absolut. För så fort jag har klickern med mig gör han det inte. Så det kan nog ligga nått i det. Sen ser han kanske klickern i min hand. Sen så fort jag gett honom en godis så håller han sig jätte nära mig för att vänta på nästa. :-)

tuvab
0

Lycka till i alla fall, hoppas det går bra för er!! Vad var det för ras förresten?:)

Princesseen
0

#4 Liten pomme :-)

tuvab
0

Nej men vad mysigt!

Princesseen
0

Ja och i juni flyttar en liten sheltie hem till oss. :-D