Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1467 ggr
chiyoo
0

en till hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var vi och hämtade hem en 10 veckors huskytikvalp. Hemma har vi redan en 10 månaders huskytik. De träffades en gång innan vi tog hem henne för vi ville kolla så det funkade relativt mellan dem. Nu när båda är hemma så följer vår första hund efter valpen hela tiden och låter henne inte riktigt utforska i fred. Hon vill ju busa och leka, och valpen som inte är hemmastadd än vill inte leka än så hon säger ifrån genom att morra och skälla och bita lite. Detta triggar ju igång vår första hund ännu mer.. och min första tanke är direkt: "detta kommer aldrig funka", naiv som jag är. Vill att allt ska vara perfekt från början. Vad är era erfarenheter av detta? Hur lång tid brukar det ta ? Hur ska vi göra för att underlätta? Siberian huskys är ju ingen ras som brukar ha svårt för att vara fler än en så jag är inte direkt orolig. Men vill att de ska bli bästisar nu direkt haha Ge mig alla tipa och erfarenheter!!!

[typellisch]
1

Varför inte bara hålla koll lite mer på er äldsta hund så valpen får nosa runt lite? Ibland får man agera och inte tro att hundarna klarar det själva.

CelsiusT
3

Jag har alltid gjort så när jag tar hem en valp att jag lite håller undan den/dom stora så den lilla får undersöka i fred. Tex så ber jag gärna den vuxna att komma och sätta sig i soffan och kela medan valpen gör sig hemmastad genom att gå runt och nosa och till sist kommer och lägger sig hos oss. Man får ibland gå i mellan och skydda lite så det inte blir för mycket. Ibland är det valpen som behöver frihet och ibland är det den vuxna hunden, det får man läsa av och skydda respektive hund i situationen som uppstår.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TeamGolden]
0

Tipset som #2 gav var väldigt bra, lycka till med lilla bebben och hoppas ni får massa skoj i framtiden 👍🙂

chiyoo
0

Men vi håller självklart koll och korrigerar båda två om de gör fel. Men det står så olikaöverallt om hur man ska göra så man blir helt förvirrad. Enligt vissa ska man låta hundarna lösa det själva och enligt andra inte. Har aldrig varit med om hundibtroducering förut även om jag haft hund hela mitt liv. Vihar alltid haft en åt gånge

CelsiusT
5

#4 Vad är det du korrigerar och varför? Varför låta det gå så långt att du behöver korrigera? Skydda valpen så att den inte känner sig trängd. Och skydda den stora hunden så inte den känner sig trängd eller överfallen av valpbus.

Om den stora hunden förföljer valpen och på så vis ofredar den, varför tillåta att den vuxna hunden gör så? Varför låta det gå så långt att valpen känner sig så ofredad att den behöver försvara sig? Och är det isf valpen som får en korrigering när den försvarar sig? Är den isf förtjänt av en korrigering när Du inte skyddat den tillräckligt?

Visst är det bra om hundarna själva kan umgås utan att man lägger sig i. Men det är trots allt ditt hem och du är ansvarig för båda hundarna, dom har inte valt att leva under samma tak, det har du gjort eller hur ;P

Väldigt enkelt att när du ser din vuxna hund ofreda valpen så ber du din vuxna hund göra något annat. Tex komma till dig och mysa, eller gå och lägga sig på sin plats eller vad som nu passar. Om vuxna hunden inte fixar det så kan det vara värt att ha kompostgaller och stänga av ytan så dom båda får vara ifred ibland.

Em_
0

I och med att de är så pass unga tycker jag du gör rätt som går i mellan :) Lung och ro är inte unghundars starka sida direkt, tror att unghunden vill leka mer än lilltjejen orkar ;)

chiyoo
0

Det är vår vuxna hund (som dock bara är 10 månader) som vill leka. Och vill då inte valpen så säger hon ifrån och det gör den äldre ännu busigare. Då korrigerar vi den äkdre och tar bort henne eller ber henne lägga sig ner. Det var så jsg menade :)

Alexandra-S
1

Har du ingen sambo som kan gå ut på en promenad med den äldre tiken en stund så att valpen får komma till ro och kolla läget hemma utan någon press? 

Försök att hålla den äldre tiken borta från valpen i den mån det går. Självklart ska dom kunna hälsa osv men jag menar just eftersom att valpen tydligt visar att den inte vill leka just då måste man respektera detta.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

chiyoo
0

Jodå. Vi är två stycken här hemma så vi tar ut dem i omgångar och ibland tillsammans. Hur lång tid har det tagit för era valpar att känna sig självsäkra och börja vilja busa med er andra hund/hundar?

CelsiusT
1

#7 Fast om du nu vet att det sker, varför tillåta att den stora hunden går på den lilla valpen? Om du nu vet att det slutar i att du blir irriterad/tycker den stora hunden gör fel och därför vill korrigera den, varför tillåter du den att sätta sig i en sådan position?

Jag skulle helt klart brutit lååååångt innan hundarna busar upp sig. Eftersom den vuxna hunden dessutom är en unghund som själv håller på att lära sig att behärska sig och varva ner så är det inte bra att låta det ske under "fri uppfostran" där hundarna själva ska lära sig hur man fungerar i flock och i livet. Ta kontroll och skydda BÅDA hundarna ;P

chiyoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan väl tillägga att det inte är riktigt bus utan mer gnäll/skäll som att hon säger: lek med mig! Så inte så lätt att avbryta innan. Hon har inte ens varit här ett dygn och nu ligger de och vilar såhär, så helt fel kan det väl inte vara :(

Alexandra-S
0

#11 Men låt henne inte hålla på så då när valpen uppenbart inte gillar det?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

CelsiusT
2

#11 Du kan avbryta redan då hon börjar förfölja valpen. Finns ingen anledning till att hon alltid måste vara där valpen är. Hon kan umgås med dig även om ni har en valp hemma. Eller ligga och vila även om ni har en valp hemma. Hon behöver inte springa efter valpen. Dom kommer få tid till att umgås en hel del ändå. Men valpen måste få känna sig trygg och inte ofredad.

Jag påstår inte att du gjort något fel och det kommer säkert att bli jättebra hur du än väljer att göra. Jag kan bara inte se varför du tillåter att valpen blir utsatt för att bli förföljd/ofredad och dessutom tillåter att vuxna hunden "stressar upp sig" över att ni har en valp (jag ser det som nyhetens behag att springa efter och försöka leka med valpen, det går säkert över med tiden men just när valpen är ny så blir det ett stressat beteende när vuxna hunden hela tiden vill springa efter och försöker få valpen att leka). Eftersom du frågar om hur du ska göra så svarar jag vad jag anser och jag anser att du ska skydda båda hundarna, uppenbarligen uppskattar ju inte valpen den vuxna hundens lekinviter. Och jag anser att du bör hjälpa båda hundarna att komma tillrätta, valpen behöver få undersöka i lugn och ro och vuxna hunden behöver få uppleva att man kan ta det lugnt även om man har en valp hemma.

Maja2
2

Ts, ge det lite tid. Låt saker och ting bero några dagar

[[Boris Sager]]
6

Jag kan inte din ras, mentycker det är lite liten åldersskillnad mellan dem.

SSk när de blir äldre. Klart att det gick bättre, när valpen var hemma hos sig och din 10 månaders var gäst.

Jag brukar låta hundarna mötas på "neutral" plats, eller ute i trädgården, där de har plats att gå undan, alternativt leka.

Valpen måste aklimatisera sig utan den äldre hunden övervakan.

Jag fick hem två hundar igår. De fick först gå runt och kolla runt, innan jag tog inde äldre hundarna.

Boris

[tintilar]
3

Man brukar väl säga att en hund runt 6mån-1 år vs en valp är en mkt dålig kombination då den äldre fortfarande är ganska omogen, lite klumpig och samtidigt stor. Risken är att den äldre blir för våldsam och oförståndig mot den lilla. Så i ditt fall hade jag haft ett öga på hundarna ett tag för att försäkra mig om att dom hittar en god kommunikation och ordning. Den äldre behöver fortfarande uppfostran och vägledning i sin utveckling mot vuxen hund.

Jag hade givit det lite tid, för den stora kommer att behöva lära sig hur den ska bete sig mot den nya då den äldre inte har erfarenhet nog att veta det på en gång. Den fick en lekkamrat och tycker nog att det är väldigt spännande och roligt just nu. Lite får man låta dem sköta sina egna samtal sas, men den 10 veckor gamla valpen är fortfarande så pass liten att den behöver stöd av sin mamma - dvs du nu - så du kommer kanske att behöva lägga dig i ibland. Tex när den stora hunden blir tillsagd av den lilla - förstärk det om du måste genom att säga till den stora att nu räcker det och förvisa den bort. Så att den äldre lär sig att respektera den lillas avspisningar. Som sagt skulle inte jag bemöta den stora hunden som en vuxen hund, utan som en äldre unge, tonåring.

Se också till att aktivera den stora hunden ordentligt, genom att ta ut den på egna promenader dagligen så att den inte går och samlar på sig energi som den måste bli av med. Dessutom är det bra för er relation att du tar den för sig själv ibland ffa eftersom att det är en så pass ung hund som fortfarande behöver uppfostran och vägledning.

CelsiusT
0

#16 Det som är negativt med att låta valpen avspisa och sedan dessutom förstärka valpens avspisning är att man kan lyckas lära valpen att bete sig så mot den andra hunden, även i framtiden. Det blir inget trevligt umgänge. Jag upplever det som bra mycket bättre att förebygga, det gör att hundarna kommer närmare varandra och blir bra kompisar istället för att man spelar ut hundarna mot varandra.

UlrikaD
2

När jag fick hem min lilla pomeranian valp så hade jag en vuxen leonberger. Var ju ganska viktigt att den lilla fick vara ifred lite.

Så jag lät liten trava runt på egen tass och sniffa på katter och annat. Sen satt jag i köket med min vuxna kille och tränade tricks med godis. Det var det roligaste han visste. Då satt vi så att vi ändå såg valpen men han fick vara ifred också.
Sen blev han ju nyfiken på vuxna hunden och kom och ville umgås, då gjorde de det en stund, sen blev min stora kille lite för klumpig då gick vi tillbaka till att göra någonting annat.

Det löste sig ganska snabbt, men jag sa aldrig någonsin ett enda nej eller fy utan det var bara att avleda med annat. Både för den stora och den lilla.

kodex
1

Du har fått många bra tips men vill för andras skull vill jag bara rekommendera att inte skaffa två hundar med så liten åldersskillnad. Det förvirrar dem, inte minst den större tiken som långt ifrån är mogen att ta sig ann och uppfostra en valp när den själv fortfarande är det (den är INTE vuxen som vissa här inne har hänfört den som). Det kan även skapa osämja dem emellan då de inte riktigt får några tydliga "platser i sin flock" då de är så nära i det mentala stadiet.

CelsiusT
0

#19 Jag vill bara förtydliga då jag "hänfört" den första hunden som "vuxen". Anledningen till det är att det är den, av dom två, som räknas som "den vuxne" i sammanhanget till skillnad från den andre, som ju är valp.

Men jag håller helt med dig och det är klumpigt uttryckt av mig. Det är en unghund och inte en vuxen hund (men inte heller valp).

[amysmatte]
0

En hund ska väl vara "färdig" innan man skaffar en ny? Alltså att hunden lyder bra och lyssnar på dig, att det är en stabil hund m.m . Alltså inte är en jobbig hund som gör som den vill hela tiden, inte lyssnar osv. För då kan det väl bli så att valpen börjar göra likadant?

[Forest]
7

Varför hacka om åldern nu? Ts har redan gjort valet o där tycker jag tips kan ges om hur man kan göra det bästa för alla. Jag hade gett dom tid låta dom lära känna varandra och låta valpen vara lite ifred. Passa på ta lång promenader med unghunden så valpe får kolla läget samt vara me en av er.

[tintilar]
0

#17 Jag håller helt med, att förebygga är helt klart bäst. Men första dagarna skulle jag vara lite beskyddande över valpen om jag misslyckades vid ngt tillfälle. Man måste också tillåta den stora att ta initiativ. För valpen kommer ju troligen (om allt står rätt till) att sluta avspisa den stora när den börjar känna sig mer bekväm i tillvaron.

Vizzla
0

Avled den äldre med andra aktiviteter så valpen får vara ifred. Är ni två kan ju en gå ut och träna med den äldre och den andra vara med valpen inne och bara utforska. Vi har en 3 åring och en 10 månaders. Den lilla är som ett yrväder och den äldre är väldigt lugn och vill inte busa lika mycket. Då aktiverar vi den yngre och låter den äldre vara lite ifred. Ofta kommer han efter ett tag då han blir nyfiken.

Jag tror inte på att hålla på att övervaka/följa efter hundarna. Ha den äldre kopplad eller i samma rum så att ni t ex kan ha den liggandes brevid er i soffan och håll den där. Låt valpen utforska i sin takt.

Lycka till!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vattnadal
3

Ut och cykla med den äldre, om det är tillräckligt svalt morgon eller kväll, så att hon får bli fysiskt nöjd. Var noga med att den yngre får sova massor, och ifred. Den äldre är just nu i åldern att hon aldrig blir trött, och kan härja heeela tiden, om hon får bestämma. Låt henne förutom dragträning pyssla med spår, godissök och annat, så att hon har mindre energi över att lägga på att leka med valpen.
Var noga med att valpen får sova ifred, och ganska snart kommer de troligen att älska varandra, och leka så de river huset för er. 

Till hösten har ni 2 hundar att köra drag med, härligt! Ingen husky ska behöva vara ensamhund, då de har så stor flockkänsla. Det kan vara jobbigt att ha 2 hundar i ungefär samma ålder, men ännu jobbigare att ha en ensam husky i den åldern. 😂

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

25 skönt med en som kan rasen som kan ge bra tips :)

chiyoo
0

#25 skönt med en som kan huskies och säger det jag försöker få fram :) tack för dina tips. Det där med att dra morgon och kväll gör vi och det ska bli så himla kul med en till så de kan dra lite tyngre och tillsammans :D