Urinsten?
Jahapp, här kommer först en liten story. ;)
Elsa, min dobermanntik på 3 år, började kissa inomhus ungefär 10 gånger om dagen, och kissade på sig ordentligt flera gånger (bland annat i soffan när hon skulle sätta sig). Dessutom krystade hon när hon skulle kissa även om det inte kom något, och började få blod i urinen. Innan trodde bara att hon var konstig i kisseriet efter löpet, men när hon blev sämre så ringde jag veterinär, fick komma dit och på röntgen såg de att hon hade urinstenar.
3 dagar efter fick hon opereras. De tog ut två stenar som var 3 cm i diameter och ett par mindre. Dessutom fick de spola rent hela blåsan eftersom den var full med grus. Hennes livmoder såg inte riktigt frisk ut heller, så den tog de också bort eftersom jag tidigare sagt att jag inte ville chansa. Har dessutom funderat länge på att kastrera henne. Skönt att slippa hennes helveteslöp och alla skendräktigheter. Och främst skönt för henne att slippa alla hormoner.
Fick i alla fall resultatet från analysen på stenarna idag, och det är "vanliga" stenar som beror på för mycket mineraler i fodret. Det senaste året har hon ätit Doggy som jag tycker har funkat jättebra. (Hon är annars uppväxt på Royal Canins Maxi babydog och royal canins högenergifoder) Jag gillar inte idén att det ska vara utländskt kött i hundmaten där man inte vet hur djuren behandlats innan slakt, så Doggy passade mig bra, men nu ska hon äta specialfoder från Hill's. Tydligen passade inte Doggy henne alls. :/
Är det någon som vet om det finns något likvärdigt foder, med ett minimum av de mineraler som ger urinsten, som inte är så förskräckligt dyrt? Jag vill ge henne lightmat eftersom hon har lätt för att gå upp i vikt på vanlig mat, och säkert har ännu lättare för att lägga på sig nu när hon kastrerats. Självklart rekommenderar alla veterinärer hill's eftersom de säljer det själva, men jag vill ha lite alternativ, naturligtvis utan att paja Elsas hälsa. :)
Sedan undrar jag om någon vet hur vanligt det är för tikar att få urinsten. Hade aldrig hört talas om urinsten hos tik innan Elsa råkade ut för det. :)

Jag kan rekomendera Cenaturios foder då dessa dessutom inte inehåller några kemiska tillsatser
http://www.cenaturio.dk/swe/produkter.php
Min hund åt Doggy tidigare men blev dålig i magen av det och nu har jag gett Cenaturio Medium några dagar och hon är redan helt bra igen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ska kolla upp det och jämföra med Hill's foder. Tack för tipset! :)
Stackars lilla iiiiilsaaa :)

Ja, stackars Iiiiilse! Som hon peeeep, hon var såå lissen.. :( Men när hon fått en värmedyna att ligga på blev allt mycket bättre. :)
Nu blir det bra iaf :)
Biobio jag var faktiskt hem till en kompis idag som har tre schäfrar, han har gått över på cenaturio och hundarna har aldrig mått så bra…han tackade för tipset ;) Så jag rekomenderar det starkt till alla =)