Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 8366 ggr
gickan87
0

Hund i bil- ny lag?

Är det så att man inte längre får ha hunden bakom ett lastgaller? Utan hunden måste sitta i en bilbur som är fastsatt i bilen. Nån som vet?

MVH Erika :)

linalundberg
0
CelsiusT
0

Det står i länken från #1 såhär:

"Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."

Jag undrar bara, om man har en transportbur som är lika stor som bagageutrymmet, tex för att man har en så pass stor hund, då gör det väl ingen skillnad om man har en bur eller bara lastgaller vid en eventuell inbromsning?

Det står ju inte heller att man måste ha bur, bara att man måste se till att hunden är säkrad vid en inbromsning, och sedan föreslår dom bur eller bälte som förslag på vad som kan säkra hunden vid en inbromsning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

linalundberg
0

Precis det blir ju en tolkningsfråga hurvida stor hunden är vilket gör det jämförelsevis säker vid inbromsning som vid bur.

Mischa
1

Tänk på hunden som "last", last skall vara säkrad under färd både för er som åker i bilen och hunden vid en kraftig inbromsning.

≧◔◡◔≦

CelsiusT
0

#4 Jo fast det är den ju om den sitter bakom lastgaller så länge gallret är godkänt. Men om man läser på jordbruksverket så låter det som det snarare är ur hundens perspektiv som hunden ska sitta säkert, men det kanske är vanlig last-säkring dom menar? Då är ju lastgaller helt okej oavsett storlek på hund. 

Jobbigt bara för hunden att fara omkring löst i bagaget.

Mischa
0

Jag tolkar som att lastgaller är ok, jag personligen skulle hellre ha ett lastgaller än ex. bräckliga utställningsburar som många har i bilen.

Transportbur och bälte ges som exempel.

≧◔◡◔≦

myra82
2

Jag kan inte ha min i bur då hon är för stor men har ett godkänt och säkert lastgaller samt krocktestade, godkända och säkra mim grindar bak.

CelsiusT
0

#6 Så tänker jag med.