Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4607 ggr
Luckysoul
0

Löplina eller lös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När ni är ute och går med era hundar och vill att de ska få springa av sig. 

Har ni de lösa eller i löplina? Varför?

Jag själv, har min i löplina eftersom jag inte kan lita på honom. Han är osäker och tycker inte om människor och hundar och är dubbel jakthund vilket då resulterar i att han kan springa efter vilt om det skulle komma springande.

Lathundarna
1

Beror sig på vart vi är, vilken tid på dygnet det är och vilken tid på året vi snackar om.

Fenix_Chicci
1

Är vi i skogen har jag alltid Sally lös, men hon håller sig nära mig och är hela tiden uppmärksam på vart jag går så är inga problem. Kommer det folk eller om vi närmare oss en väg så kopplar jag henne.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Nightcat]
1

Jag har min lös till 95%, hon lyder mycket bra. Hon lyder typ alltid, man kan ju aldrig garantera något, men nu är det väl något/några? år sedan hon senast stack ifrån mig för att jaga. Jag brukar koppla när det kommer hästar för dem vet jag att hon är förtjust i eller när vi är i stan. Jag bor visserligen i en pytte by med knappt 20 hus och skogen nästan utanför dörren :)

Lilllens
2

Går jag i skogen eller liknande är hon alltid lös. Och det är helt enkelt för att hon kan vara lös, men kopplar henne när det kommer människor.

mingman
0

Jag har Fidel lös när det inte är för mycket folk eller hundar i närheten. Han både lyder och följer bra, än så länge. Kopplar alltid när vi är bland folk. Har dock hänt ett par gånger att jag inte varit uppmärksam, och plötsligt har det bara varit människor där. Men Fidel är ju rätt vaktig, så han brukar skälla till en gång och sedan återvända till mig.

Jag brukar alltid försöka gå bort när jag ser att människor kommer, så han har kanske börjat lära sig att det är bäst att hålla koll då. I alla fall kommer han efter mig. Han har faktiskt aldrig gått fram till någon när han varit lös som han kan försöka i koppel (fast vad vet jag, han har haft kanske totalt 3 chanser).

Jag hoppas allt kommer fortsätta funka, han är ju trots allt rätt liten än, bara 4,5 månad. Vi jobbar aktivt på att hålla intresset på mig vid lösgående.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

CHARMEN
0

Eftersom jag bor i en liten plutt by mitt ute i ödet så brukar jag oftast ha honom lös om det inte är jakt eller så:)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

Pennybus
0

Jag brukade ha henne lös men inkallningen har blivit ganska kass så nu tränar jag med kopplet på ryggen så det drar i marken efter henne, och då går hon fot och söker kontakt, annars brukar vi busa runt i en stor paddock :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Daniela1983]
0

Beror på, men lös är han sällan, då han är ganska opålitlig. *springa av sig* brukar bli vid lek i flexikoppel eller i hundrastgård. Spårlinor finns som vi använt i skogen, men de fastnar lätt i skog och mark.

[RMSLiners]
0

Lina, för mycket jakt i henne.

Intehärutandär
0

Vi bor centralt, så det är vanligt koppel. På gården går han fritt, för vi har nät - innan hade han löp. Han gick lös ett tag - fram och tillbaka till brevlådan t ex. Men nu är han tonåring och testar gränserna, dessutom bort det tre hundar till på gården som han hemskt gärna ta en senväg hem till.

Luckysoul
0

Okej, tack för alla svar =) Blev lite förvånad över hur många som har hundarna lösa, men så länge de lyssnar så gör det ju inget =)

[typellisch]
0

Promenaderna (blandad miljö): koppel eller långlina, beror på hur jag vill ha promenaderna.

Skogen: oftast lös, men eftersom mamma ogillar att ha Molly lös så långlina när hon följer med oss (men önskar jag slapp hennes oroligheter om det så Molly kunde få vara lös ;) Molly är bättre på att vara lös än i koppel)

Hiro
0

Jag bor i ett samhälle, lite utanför och jag har både familjens jagande norrbottenspets lös samt jaktavlade labben på strax över 6 mån. Labben håller max 20m ifrån mig och norrbottenspetsen går lite som hon vill dock följer efter. Labben är väldigt lyhörd och norben kan jag utan problem stoppa för både renar och harar :)

Ratlings
1

Alltid lina/koppel, förutom i hundgården 😃

// Lise
When nothing goes right, go left!

myra82
0

Min går alltid lös (utom i tätbebyggt område). Hon har alltid lytt hittills så jag litar på henne till 99%, kan dyka upp ett springande vilt framför näsan på henne och hon har alltid stannat när jag har sagt till.

Lans
0

15m spårlina :) Går ut med henne varje dag innan lunch med linan så hon får springa av sig (bor centralt, så annars är det koppel som gäller).

Då kör vi jämt lite inkallningar och hon har blivit jätteduktig! Även fast hon springer bort mot något så tvärvänder hon och kommer som ett skott till mig. Så underbart 😂

Vågar inte ha henne lös längre eftersom jag är rädd att det ska dyka upp någon hare. Vill absolut inte att hon ska börja jaga dom. Hon är ju inte ens 7mån nu, så jaktinstinkten är inte så överdrivet utvecklad ännu. Men det är ju en vorsteh, så det kommer väl. Finns väldigt mycket harar här, men konstigt nog har jag enbart sett 1(!) sen jag skaffat Aska i dec. Så har ju inte direkt haft chans att träna på att inte jaga dom. :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Helin_
0

Min hund (golden retriver hane) går själv ute på tomten på dagarna och när vi är ute o går så är han nu kopplad i tätbebyggt område då han blivit lite seg på inkallning och vi oftast har med barnen och inte hinner hålla koll på barnen och hunden samtidigt. Förra hunden gick i spårlina när vi var ute då han var allt för glad i andra människor och hellre sprang 500meter och hälsade på någon stackars människa än lyssnade på oss. Kan tillägga att de car en omplacering som inte ens kunde gå i koppel när han kom till oss men gick fot i koppel och uppförde sig riktigt bra efter mycke hårt slit men just andra människor var han för glad i för att orka lyssna.

russin
0

Mina går oftast lösa där det är bra läge för det. Alltid koppel på när vi går gångvägar mm då den ena taggar lite väl mycket på cyklar fortfarande (och den äldre är katthatare) men i skogen är dom oftast lösa. Håller sig nära och dom få tillfällen jag märker att den äldre är mer spårintresserad får hon gå i koppel - den yngsta är en knäveckshund och håller sig nääära matte🙂

Flöffo
0

Har alltid honom i lina eller flexi (beror på vart vi går). Han får bara vara lös i trädgården och i hund…vad heter det? Hundgård? Där han inte kan springa i väg, haha. :P

Jag litar tyvärr inte på honom, han älskar andra djur för mycket.

//Flöffo

mikafika00
0

jag har alltid min hund lös om vi inte går över gator eller inne i stan, det har jag haft sédan hon kom till mig. På det sättet lärde hon säg att det inte är spännande att gå lös eller springa iväg🙂

keptak
0

Vår lilla taxtik, som vi har till sällskap, jakt och spår, får nästan alltid gå lös i skogen och på småvägar. Kommer det bilar, folk eller annat kallar vi in henne och hon lyder mycket bra. Känner hon något slag märks det väldigt väl, då hon rusar i väg med nosen i backen och då kallar vi in henne och hon kommer. Går vi i samhället går hon i koppel/flexikoppel och ibland lös när vi är på hemväg. När vi spårar har vi lina på henne inte för att det egentligen behövs då hon lyssnar och väntar, men på spårprov ska det ju vara det så lika bra att hon lär sig det. Då vet hon vad som gäller och att hon ska spåra. Vid jakt har hon gps på sig så då vet hon att hon ska jaga.

brukshundar
0

Det beror på miljö. Jag har en valp just nu och vi har nästan nyligen kommit igång att träna med mer störning (och ska vi träna på inkallning när folk och hundar passerar måste ju ha lina för att inte bidra till massa misslyckanden. Just eftersom hon är valp. Även om hon är väldigt följsam så kan man inte lita på en hund till 100%. Men träningen är ack så viktig så då åker lina på (Om det inte är en trång gångbana då blir det koppel såklart). 

Annars om jag till 99,9% vet att vi är på en plats där det inte kommer någon så får hon vara helt lös.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

LLLINN
1

Lös! Han är lös i skog eller på stora fält, och lyssnar bra :). Kopplar om vi möter någon och när vi kommer till samhället igen.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[Forest]
0

Lös, kan lita på att dom inte sticker. Har hänt att de sett en hare/katt o fått intresse men då är det bara vissla så kommer dom.

Jenna_Nord
0

Lös så fort tillfälle finns.

Mvh Jenna

Jaaanee
0

Lös när det inte finns andra hundar där.

Asuna
0

Gammel hunden går med spårlina när vi går i skogen litar inte en sekund på henne, hon behöver inte ens se djuren det räcker att hon får upp ett spår så sticker hon..min puff går lös hon sticker aldrig ifrån mej och har absolut ingen jakt i sig, Min lurcher går oftast lös han är väldigt lydig och kommer så fort jag ropar.

Fridaaaa
1

Hon är i regel lös i skogen och har koppel på sig när vi ej går i skogen/skogsvägar.
Ibland långlina när vi är i skogen.

Men hon får ej gå för långt ifrån mig, pga att man ju ej får ha hundar lösa nu om de inte går som om de hade koppel ungefär. Och man måste ju såklart ha pli på sin hund 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
1

Löplina. Även om jag litar på henne så vet man aldrig vad som kan hända. I skogen är hon oftast lös men använver lina mer o mer.

Catta-
0

Min hund får gå lös där jag har bra uppsikt över henne och om det inte är mycket störningsmoment runt om. Annars är det koppel som gäller.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

LostMySelf
0

Lös så mycket som möjligt, i områden jag vet att jag kan lita på honom och har full översikt på om det kommer någon.

jollycox
0

Två av dom är lösa, den tredje är i flexi. Hon kan vara lös på stora öppna områden där man ser långt innan om det kommer någon. Skulle hon vara lös i skogen och vi skulle möta en hund vet jag inte vad som skulle kunna hända. Hon skulle utan tvekan springa fram och den andra hunden kanske inte är så snäll. Och skulle hon se något vilt djur skulle hon sticka.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Neela
0

Han är i lina just eftersom inkallningen inte sitter helt i alla situationer. Ibland får han vara lös korta stunder men det kräver att vi har koll på omgivningen och det fungerar inte jämt.

[madelaine]
0

Båda mina går i lina till vardags eftersom jag inte litar på att de lyssnar om vi stöter på andra hundar (eller harar för den delen som vi verkar ha gott om där vi bor). Går och busar av oss i hundrastgården med jämna mellanrum och nu när snön är borta ska vi även börja jogga en del och se hur det går. Tränar mycket med dem och hoppas på att komma så pass långt att jag kan ha dem lösa på "svärföräldrarnas" landställe till sommaren.

[Bolten]
0

min vovve går lös 95% av alla promenader :)

JoannaLi
1

Långlina säger jag, men jag använder bara ett långt, hyfsat smalt rep som jag slår runt en karbinhake i ena änden och slår en enkel ögla i andra. 

De kommer troligtvis alltid att gå i lina, helt enkelt på grund av att de är aktiva älghundar, och vi har mycket älg just där vi är och promenerar och så vidare. Jag är så sjukt stolt att de klarar av att gå på hellång (tio-femton meter?) långlina och gå fot av fri vilja, och att automatiskt söka sig tillbaka om de lämnar position av någon anledning, men det kommer nog aldrig bli mer än så här. Och det är helt okej :)