Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3236 ggr
Wezza
0

Buss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som åker buss med era hundar, hur funkar det? Betalar man för hunden också, vad gör ni om det är fullt längst bak, hur är era hundar på bussen, är dom åksjuka, hur länge/långt brukar ni åka? Övrigt?

Hur funkar det när man åker tåg? Samma?

Ska nämligen börja åka buss med min 2-åriga åksjuka Schäfer nu i sommar (5-10min, så hon borde inte spy) och har aldrig gjort det innan, å det värsta som skulle kunna hända e väl att det finns mer hundar på bussen så hon börjar skälla…

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Alexandra-S
0

Jag och Gizmo åker buss och tåg när vi åker hem från skolan (ungefär två gånger i månaden tur och retur). Om vi åker buss handlar det om ungefär två timmar och 30 min och om vi åker tåg lite mer än en timme. 

Gizmo har åkt buss och tåg sedan han varit ca 14 veckor så det har aldrig varit något problem då han vant sig tidigt. Han lägger sig ner på golvet och sover och jag väcker honom när vi är framme 🙂 Det är skönt för då kan jag också sova när vi åker så länge haha. 

Man får ha med sig två hundar gratis på sin biljett, har man fler får man betala en biljett till (dessa regler gäller för de flesta trafikbolagen). 
Man behöver inte sitta allra längst bak, bara du sitter på den bakre halvan av bussen. Och om det mot förmodan skulle vara helt fullt där kan man ju fråga någon medresenär om denne kan tänka sig att flytta fram med hänsyn till allergiska osv. 

Jag personligen skulle inte åka buss med en hund som skäller på andra hundar, om det sitter en till hund på bussen såklart. Den andra hunden kan få en väldigt dålig upplevelse av detta och förarens träning skulle då kanske vara helt onödig efter en sådan upplevelse..

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Swadika
0

Det är lite olika beroende på var man bor, du kan alltid höra med en bussshauför eller läsa på deras hemsida. Jag bor i Östergötland och det är östgötatrafiken som kör bussar här. I östergötland är det så att om djuret är i en bur eller väska så åker den gratis, annars så kostar det som en ungdom. Tåg beror också på vilka som kör. 

Vi har åkt allt ifrån 5 minuter till några timmar och det har gått bra, han somnar efter ett tag. Men om man ska åka långt är det bra att vänja hunden med korta sträckor först. Här är det så att man ska sitta i bakre delen utav bussen med djur, alltså inte bara längst bak, så om det är fullt längst bak så sätter jag mig så långt bak det går där det är ledigt :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Wezza
0

Åker med busskort, inte biljett. Har inte mycket val än att ta bussen, men jag har aldrig nånsin sett ett annat djur på bussen än när jag själv hade med min katt…

Kommer åka buss i Landvetter. Ett  + e väl iaf att Smiley älskar att åka bil åtminstonde ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

reverse
0

Åker buss eller/och tunnelbana/pendeltåg flera gånger varje månad med Loke. (Bor i Stockholm) Det funkar bra, men det är ju tränat redan på valpstadiet förstås. Är det fullt längst bak så står jag där vi får plats, kan inte göra mycket annat. Oftast brukar folk vara snälla och flytta på sig om jag frågar lite snällt om det går att akta sig så vi kommer längre bak för allergikernas skull. Jag brukar undvika att åka i rusning om det går, även om Loke kan göra det så vill jag undvika att han blir trampad på tassarna och så för att bussen är knökfull. 🥵 I Stockholm åker  en hund gratis, till och med två per förare tror jag, oavsett storlek.

//Lina

Portie
0

Åker buss med hund ganska ofta, har gjort det sen Hugo var liten så han är ju van. Men här betalar man inte för hunden i alla fall och vissa chaufförer säger när man går på att man ska sätta sig långt bak. Det har jag alltid respekterat. Har dock hänt några gånger när bussen har varit smockfull att man får stå i gången lite längre fram, brukar då ha Hugo i "ryggsäcken" så då vet han att man ska va lugn. I princip samma sak med tåg, brukar finnas vagnar där djur är tillåtna. Om jag ser att en annan med hund sitter på bussen så brukar jag försöka undvika att gå förbi och sätter mig en bra bit ifrån.

Har hänt några gånger att chauffören har informerat mig om att det redan sitter en hund på bussen innan jag gått på några gånger, tycker det är bra för då är man förberedd på det i alla fall och man kan även göra valet att ta en senare buss om man vill, om man inte är säker på att hunden klarar det.

Nu åker vi buss någon gång i veckan bara och då tar det bara 20 minuter, när jag gick i skolan så tog det väl ca 2 timmar med buss och tåg.

Hugo var åksjuk i början, men han spydde bara en gång. Undviker dock att ge honom mat några timmar innan vi ska åka.

Loveradio
0

Jag har åkt buss med min ganska mycket. När jag pluggade i stan så åkte vi buss fram och tillbaka och fick också byta buss. Det är inte helt okrångligt 😛men det har gått bra. Oftast så har jag betalat (här i Umeå kostar en hund som inte får plats i väska en barnbiljett) hos busschaffören och sen gått ur bussen och gått på där bak. (för allergikernas skull). Men ibland så har jag fått stiga på framme och gått igenom bussen för att sen sätta mig länge bak. Lite olika det där. Jag var också orolig de första gångerna att min hund skulle spy, men man kan ju ta med lite hushållspapper och en plastpåse om man är orolig. Min hund har dock aldrig spytt.

I början brukar han vara lite orolig och vilja gå omkring och lukta men då sätter jag honom bara och efter ett tag brukar han lägga sig. Har också åkt mycket med andra hundar (då den anslutande bussen var skolbussen och jag läste på naturbruksgymnasium, så det var många som hade hund med sig) och det brukade gå bra.

Jag åkte nog 30+20 min. Två gånger om dan.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

isabella93
0

#2 Jag åker också med östgötatrafiken med Saga (dalmatinertiken) ibland, och busschaufförerna brukar inte ha någon koll på att hund ska kosta extra att ta med. Jag har bara fått betala extra för att ta med henne en eller två av gångerna. De andra gångerna har busschauffören sagt att det inte spelar någon roll när jag sagt att jag har med hund, så för det mesta åker hon gratis.

Ester, som väger ca 4 kg får alltid åka gratis eftersom hon sitter i mitt knä.

Saga kan gnälla lite när vi åker längre stunder (en halvtimme), för att hon tycker att det är tråkigt att sitta stilla så länge.

Ester brukar ligga och ta det lugnt i mitt knä eller rentav sova, oavsett hur länge vi är på bussen.

[Quickeman]
0

Jag har bil numera, så vi åker aldrig buss längre. Men när vi gjorde det betalade jag inget extra för hunden. Jag satt (eller stod, om sittplatserna var upptagna) där man annars brukar ha barnvagn, då min hund är för stor för att klämma in i den bakre delen av bussen.