Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2535 ggr
[typellisch]
0

Spya på morgonen...

Nu har Molly börjat spy på morgnarna vid cirka 05.00 tiden. Andra morgonen idag.
Jag antar att det är för att hon är hungrig och det går för lång tid mellan måltiderna då färskfoder är lättsmält.

Frukost får hon runt 07.00-09.00 tiden, beroende när vi kliver upp.
Middag får hon runt 17.00-19.00 tiden, beroende på vad vi gör.

Hon får 100gram färskfoder.

Tror ni det skulle funka om jag gav henne middagen strax innan vi ska sova? Hon blir ändå inte nr2-nödig direkt efter en måltid nu för tiden,  och då hinner magen inte vara tom så himla länge? På dagarna klarar hon sig men då får hon fortfarande sitt torrfoder som belöningsgodis osv.

Kan det vara värt att sätta upp ett ''schema'' med måltiderna och ens sömn? Bara för att Molly ska må bra?

[Tess86]
0

Börja med att testa att ge middagen lite senare, och se om det räcker. Något schema med exakta mattider borde inte vara nödvändigt. 

Vissa djur blir mer stressade av att äta på exakta tider, för då när den tiden närmar sig börjar de förvänta sig maten. På djurparker t.ex. kan man se stressbeteenden hos djur ungefär en halvtimme innan matdags. Men å andra sidan är väl djurparksdjur rätt uttråkade, en sällskapshund är ju mycket mer stimulerad med annat så de kanske inte tänker lika mycket på maten. Men testa dig fram du!

[typellisch]
1

#1 Tack 🙂 Ja, det ska jag göra.

[Timantis]
0

kräks hon galla?

Färskfoder är ju inte så mycket att jobba med för magen. Kan du inte ge henne en morot eller en knäckebröds skiva innan ni lägger er. Så har magen att jobba med.

SuperLimm
0

Om du inte vill ge maten senare kan du testa att ge tex ett hundkex eller knäckebröd eller något annat precis innan läggdags, det brukar funka för endel :)

Mvh Linn

[typellisch]
0

#3 Ja, hon kräks galla. Igår 2 gånger och idag en gång bara.
Får inhandla morot, så länge får jag ge hundkex som #4 säger för det har vi gott om :) Eller först ska jag se om det hjälper att ge maten strax innan läggdags.. annars får det bli att testa hundkex, morot eller knäckebröd :)

Tack för hjälpen :)

tjoopa
0

Elvis väckte oss med spya i morse :S Länge sen sist men han vägrade äta kvällsmaten igår kväll så det var nästan lite förväntat :/

[typellisch]
0

#6 Det är så obehagligt :( Förut visste jag inte att en hund kunde spy pga hunger, det är verkligen något nytt för mig!

[Timantis]
1

inte precis att dom spyr pga hunger utan magen reagerar för att den inte har något att jobba med.

[typellisch]
0

#8 Jaha 🙂

Ruzicka
0

#7 Det har jag, som människa, gjort ett par gånger.. 🤪

Jag hade testat att ge maten precis innan ni lägger er i några dagar, om hon som du säger inte blir hungrig innan dess. Funkar det bra så kanske man kan gå över till det helt. Vi ger Nelson innan läggdags och det funkar bra för oss. 🙂Lycka till!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[typellisch]
0

#10 Molly äter ju allt ute och sådär, så vi tränar väldigt mycket och då får hon alltid lite torrfoder under promenaderna så hon är nog inte så hungrig under dagen och skulle klara sig att få maten vid kanske 22-23.  Sen får hon oftast ett råben/dag så det gör henne lite mätt med.

Tack :)

Fenix_Chicci
0

Visst väger Molly 5 kg? 

Små hundar ska ju i regel äta 3% av sin kroppsvikt, så kanske du kan prova att öka givan till 150 gram och fördela det på 3 måltider.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Vattnadal
0

Det kan vara bättre att ge ett ben, tex revben med små mängder kött på, än att ge hundkex eller dylikt.

Vidar bantar, ska ner till 35 Kg, och äter barf eller färskfoder. Han får 150 gram på morgonen och 200 gram på kvällen. Det blir lite mer om han jobbar mer eller stressas av något (är med på mässa, hundutställning ed) och ofta får han ett revben till mellis, för att ge mer att tugga på och lite mer i magen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[typellisch]
0

#12 Ja, Molly väger cirka 5,3 kg :)
Ja, det ska jag prova! Börjar imorgon med det :) Har tyckt att det är för lite för henne men sen tänkt att jag ska liksom testa mig fram och se hur mycket/lite hon ska ha.

#13 Smart, smart!

[typellisch]
0

#12 Enligt vomoghundemat.se så är 150g för en hund på cirka 7,5 kg. Blir det inte lite väl mycket för Molly då? Om jag däremot ökar till 120g per dag så utgår jag ifrån att hon väger 6kg.

[typellisch]
1

Fast nu när jag vägde henne har hon gått ner 100g.. hon brukar hålla vikten bra annars. Så får nog helt enkelt ta och öka mängden från och med imorgon.

tjoopa
0

#8 Nej inte jag heller :/ Blev jätterädd första gången, han låter ju så hemskt lille Elvis eftersom han börjar nästan alltid kippa efter luft… huvva :S

[typellisch]
0

#17 Hua hua :( 🌺

Fenix_Chicci
0

VoH's rekommendationer är just bara rekommendationer och man brukar i regel säga att 3% är lagom vad gäller små hundar.

[typellisch]
0

#19 Okej :) Jag ska börja med 150g/dag och jag lär märka om hon rasar eller stiger i vikt.
Tack!

Loveradio
0

Alltså det här med färskfoder och morgonspya verkar vara ganska vanligt. Jag ger vanligtvis VoH och torrfoder (Standardt) uppdelade på två mål. Ett tag testade jag att ge torrt på morgonen och VoH på kvällen men oavsett hur sent jag gav kvällsmålet så spydde min hund i princip varje morgon. Verkar som att magen snabbt blir tom av färskfoder då det är så lättsmält. Så jag fick byta tillbaka till att ge torrt på kvällen (så att magen får jobba) och VoH på morgonen. Så ett tips är att ge nånting extra på kvällen så att magen får jobba.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[typellisch]
0

#21 Kan alltid fortsätta blanda i torrfoder tills det tar slut, fast enbart på kvällen? Har cirka 10kg Acana kvar.
Det är ju inte roligt att vakna av att ens hund sitter och hulkar sig och sedan spyr kl 05.00 på morgonen.. för att ta det säkra före det osäkra ska jag fortsätta med torrfoder också?

[typellisch]
0

Fast känns helt meningslöst att blanda torrfoder med färskfoder hela tiden.. kan fortsätta tills det tar slut men sen borde det väl räcka med lite kex eller att hon får tugga på ett ben innan läggdags?

Loveradio
0

#22-23 Tycker absolut du borde testa att ge en näve torrfoder innan läggdags. Se om det blir bättre. Och sen kanske det räcker med ett kex, morot eller nåt ben. Bara att pröva sig fram. För jag vet precis hur j*vligt det är att torka spya tidigt varje morgon.

[typellisch]
0

#24 Det är så nytt för mig så därför mina frågor och dubbla inlägg. Man blir lite förvirrad och det snurrar i huvudet när det är nytt så att säga.

Jag är emot mat som Doggy osv, har alltid varit… så detta tar emot att fråga men gör det i alla fall: kan det vara värt att köpa någon påse utav det och ge på kvällen i framtiden? Eller kommer det bara ge mer skada än nytta i långa loppet?
Om det ger mer skada än nytta i långa loppet avstår jag, såklart.

Loveradio
0

#25 Alltså nej det lär inte göra skada. Om du ger färskfoder som huvudföda så att säga och slänger dit en näve torrfoder/ett par kulor (vet inte hur stor din hund är) för bukfylla så spelar det ingen större roll vilket sorts torrfoder du ger. Skulle du däremot köra 50/50 torrt och färskt så bör du satsa på ett bättre märke. Det är iallafall vad jag anser :)

[typellisch]
0

#26 Molly väger 5,2kg :) En liten näve på 10-20 bitar innan läggdags om ens det i så fall.

Ja.. jag anser som du. Färskfoder kommer vara huvud-maten så att säga och det kommer inte blandas i något i matskålen utan varje måltid kommer bestå utav 100% färskfoder. Men för att Molly inte ska spy varje morgon så behövs det något innan läggdags helt enkelt.

Kommer verkligen svida att ge henne sådan mat men hellre det antar jag än att hon spyr dagligen.

Tack för din hjälp :)

Loveradio
0

#27 Hoppas det blir bättre. Lycka till!

[typellisch]
0

#28 Jadå, tror inte det är någon fara :) När jag blandade i torrfoder med färskmat i en veckas tid, slutade i förrgår, så spydde hon inte alls. Så hon behöver bara få i sig något litet innan kvällen :)

Tack!

CelsiusT
1

#21 Ja jag börjar också tycka det låter som det verkar vara ganska vanligt, eller iaf inte ovanligt.

Innan jag började med det så läste jag på en hel del om färskfoder. Många sa att spannmål är dåligt för hundar och alla sa att spannmålsfritt ska det vara. Samtidigt läste jag att det är lättsmält med färskfoder. Och när jag läste om spannmål (för att få reda på VAD som är dåligt med det, vilket folk är dåliga på att tala om) så insåg jag att spannmål är ju det som gör att magen jobbar. Därför var jag faktiskt inte särskilt orolig när jag valde färskfoder och valde ett med spannmål i.

Nu har jag ingen aning om det är därför som hundar spyr eller om spannmålet alls hjälper till att få magen att arbeta längre tid eller om det bara är 'hitte-på' av mig. Men jag har ändå en liten teori om det.

Hade för övrigt varit väldigt kul att få reda på varför det är vanligt med hundar som spyr av färskfoder. Är det extra känsliga hundar? Hundar som har någon form av inflammation på magsäcken och isf varför har dom det? Och varför utlöser färskfoder reaktioner hos magsäcken?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Ursäkta TS att jag snodde din tråd. Kanske borde starta en ny istället…

Medarbetare på westernridning.ifokus

[typellisch]
0

#30 #31 Nej ingen fara :) Det var intressant ju!

Fenix_Chicci
0

Färskfoder är ju extra lättsmält just för att det är malt. Jag ger ju numera barf och då får hon ett köttigt ben på kvällen, det håller magen igång ett tag. 

Men Sally har dock aldrig spytt när hon haft tom mage. Hon var en riktig matvägare innan vi började med färskt och då kunde hon gå utan mat i ett dygn utan problem.

mingman
0

Välkommen till min värld!🤮

Såg du "min" tråd igår, färskfoder+morgonspya 🤪

I alla fall. Fidel morgonspyr och har alltid gjort om jag gett middag för tidigt på kvällen. Tänkte mest länka till andra tråden, fast du kanske redan sett den.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[typellisch]
0

#34 Ja, jag läste din igår och då hade Molly spytt igår morse vid 5.. sen när det hände imorse igen samma tid så gjorde jag egen tråd eftersom Molly aldrig morgonspytt förs jag gick över till färskfoder.

Men hon ska snart få en liten näve torrfoder, fast hon ätit upp 2 andra hundars mat idag men vill vara på säkra sidan för detta var ändå för 4-5 timmar sen, och så håller jag tummarna på en spy-fri morgon!

Men jag hänger på din tråd med om lite råd och mer kunskap om det hela :)

mingman
0

#35 Hoppas på spyfri morgon för oss båda imorgon! =D

Om han är spyfri imorgon kör jag på större kvällsgiva, så sent som möjligt. Annars ska jag pröva blanda i en riven morot och se om det kanske hjälper.

Känns ju kontraproduktivt att blanda i något mer svårsmält, lättsmält ska ju vara bra! Men hindrar det hans morgonspya så får det vara så …

[typellisch]
0

#36 Uppdatera mig gärna hur det gått för dig imorgon :)

Jag har faktiskt lagt i 50gram mer mat i kylskåpet för tinning nu. Så Molly ska få 150gram/dag istället för 100gram/dag. Jag hoppas det hjälper oss med. Och sen ska jag ge maten sent på kvällen, innan vi ska sova. Och jag hoppas det hjälper, det ska jag börja med imorgon. Men spyr hon i övermorgon blir det lite torrfoder innan läggdags, ska även göra så idag som sagt ifall att.
Vill verkligen inte blanda i sånt.. vill bara ha färskfoder men om det hjälper henne att inte spy på morgonen så får det helt enkelt vara så… :/

mingman
0

#37, jo precis. De kanske behöver något mer svårsmält, kanske en period, kanske hela livet. Men jag håller helt med, vill gärna köra så naturligt som möjligt i alla fall ett tag nu. Funderar nog på att ha ett backup-torrfoder senare, då det nästan krävs då vi reser en del och inte alltid kommer kunna ha tillgång till frys, men vill köra på enbart färskt ett tag och se om det kan vara värt det extra besväret.

Å andra sidan är väl Acana som du har ett bättre torrfoder, så tror inte det är så hemskt om det krävs en näve sånt varje kväll. ^^

Skall försöka komma ihåg att uppdatera imorgon, gör det du med!

[typellisch]
0

#38 Ja du.. alltid ska nåt ''krångla'' :) Jag tyckte väl det var för bra för att vara sant ;)

Ja, jag ska försöka komma ihåg jag med.

[typellisch]
2

Ingen spya imorse! Hon åt visserligen upp 2 andra hundars mat igår men hon fick en näve till vid midnatt när vi skulle sova :)

Och idag har jag utökat maten till 150g/dag..

mingman
0

#40 Grattis!

Vi vaknade kl åtta, spyfritt. Gick upp för att gå på toaletten, sen ska hunden få något att äta tänkte jag, han spydde innan jag blev klar. Men 21-08 är ändå en klar förbättring. Ska tänka till lite och fortsätta på samma spår.

[typellisch]
0

#41 Tack!

Ja gud ja, det var en bra förbättring! Hoppas det rullar på för er skull!

[fabienne]
0

Vad skönt att det går bättre för er, jag hoppas det håller i sig så att ni slipper fler spyor. Håller tummarna för er. :)

[typellisch]
0

#43 Tack! 🙂