Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2050 ggr
ebzi
0

Avbryta "jakt"

Vad ska man göra när ens hund får syn på en katt, kanin eller annat djur och börjar försöka jaga och drar tokmycket i kopplet?

Försöker självklart avbryta så fort som möjligt men hon har strypkoppel och genom att dra i det är jag rädd att jag ska skada henne :-/

Majken!
3

Jag låter hela himlen falla ner över min hund om den vill jaga olovandes. Det är ALDRIG okej och det visar jag tydligt.

ebzi
0

Nej det tycker inte jag heller! Men är det okej att dra i kopplet då? Alltså, är så rädd att hon ska skadas :S Låter liksom som att hon tappar luften…

Pennybus
1

#2 Använd inte stryp då…?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Neela
3

Hade inte haft stryp på en hund som gör så.

ebzi
0

Inte min hund, passar henne… Men ska jag dra bort henne från djuret (gå iväg så att hon inte ser det) eller ska hon bli lugn på plats?

Karmatarerskanise
1

#1 vad betyder det?

#5 fråga ägarna hur dom gör.

ebzi
0

#6 Aa ska göra det :)

Undra bara hur ni brukar göra

mikkan01
0

Min tjej är också helt tokig när hon ser en hare eller en katt ute, brukar hala in henne, be henne sätta sig så att hon inte drar i kopplet. Försöker avbryta beteendet ibland genom att bara lugna ner henne och ibland med att göra något annat som är roligare, ex. något trick eller med leksak. Ingen permanent lösning men försöker jobba på det - detta är mer "orkar inte idag- lösningar".

~mikkan

MatildaTure
4

Lär hunden att skvallra. Googla på internet så får du se hur det går till. Det kan verka lite krångligt men är egentligen världens enklaste grej. När hunden ser cykeln/hunden/haren (det man vill att hunden ska skvallra på) är det massa beröm som gäller. Tillslut har man betingat en förväntan hos hunden vilket gör att den kommer att vända sig mot dig när den ser en hare "var är mitt godis och beröm?". Slutmålet är att hunden ska kunna vara lös och skvallra (komma springandes till dig) så fort den ser något intressant. Alla ekipage lyckas/vill inte komma så långt, men det går med rätt motivation.

Min hund är en jrt med jagande föräldrar. Han skvallrar på rådjur, harar, hundar. Ja, typ allt som han tror att jag kan vara intresserad av. Dock har jag inte "orkat" hålla uppe det så att han kommer tillbaka till mig, utan han stannar upp och väntar på fri/hit-kommando.

Jag har också tappat humöret (för att jag blev så rädd) och "låtit himlen rasa ner över min hund". En enda gång. Det var när han drog efter (jagade) en stackars Chihuahua, dock vände han på en 5öring när han förstod att det var en hund. Men som jag ångrade mig efteråt. Det var ju MITT fel att han misslyckades och drog efter hunden. Jag som ägare har som ansvar att inte sätta min hund i situationer som han inte klarar av. Jag borde ha tagit mig själv i nackskinnet istället. Dumt och det enda det gör är att förstöra relationen. Helt OK att påminna hundarna typ "appappapp" och putta på dom för att bryta. Och i nödfall är det klart att man gör allt man kan för att bryta en jakt/spring över gatan/slagsmål. Men att bestraffa hunden är enligt mig helt onödigt.

Så jag skulle absolut inte lyda #1 råd.

Maja2
3

#1 Hur tänker du nu? Om hunden VET att det är olovandes, så gör den det inte. Att bestraffa en hund för något den inte är lärd, är inte bra. 

Ts, gör som andra sagt, fråga ägarna hur DE tänker kring saken, hur DE tränar eller vill att det tränas. Det finns flera sätt, bla skvallerträning som  #9 säger. Vilken ras är det förresten?

[tiffitott]
1

Jag har skvallertränat min VH på vilt, funkar perfekt

ebzi
0

#10 Det är en golden tik på fem år :)

Kan jag använda mig av klickern? Hon är klickertränad

MatildaTure
0

Klicker är det som egentligen är mest framgångsrikt vid skvallerträning, då det är viktigt att hunden förstår att det är att titta på djuret som är positivt, så att man berömmer i rätt sekund.

Maja2
0

#13, fast det viktiga är att Efter att hunden tittat på skvallerobjektet, belöna KONTAKTEN med föraren, som hunden tar. Visst kan man använda klicker till det, absolut :)

ebzi
0

Typ som när jag tränar henne att inte skälla på kaninerna alltså? :D (hon ska ha kontakt med mig och inte buren = klick, godis)

Majken!
3

#6 Det betyder att jag ser till att hunden tar åt sig av min korrigering. Jag ignorerar inte ett sådant beteende, och jag arbetar aktivt parallellt med att se till att lära in hur man beter sig med vilt kring sig. 

#10 Har man en hund med stor jaktinstinkt så kommer den försöka tjuva, oavsett vad du lärt den. Och i den här situationen som TS beskriver så har den gått över min gräns, alltså påpekar jag att det inte är acceptabelt.

Maja2
0

#15 fast grejen med skvallerträning är att hunden faktiskt tittar på det den ska skvallra på, men sen kontakta Dig, alltså, skvallra till dig att hunden upptäckt något. Det här är något som de flesta hundar gör helt automatiskt, det gäller bara att tajma belöning :)

ebzi
0

#17 Om jag skvallertränar, då ska jag väl klicka när hunden tittar på MIG? :)

Maja2
0

#18 japp

brukshundar
1

Du måste helt enkelt visa att det där är absolut inte tillåtet! Lär in ett förbudsord och kommendera det INNAN hunden hinner bli för låst!! Bryter hunden berömmer du och belönar jättemycket.

Ditt förbudsord måste du öva med olika störningar. Börja med t.ex. fåglar!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Maja2
1

#20 fast … lär man in kontakt med ägaren/föraren som något som ALLTID ger belöning …. så behöver man inte fokusera på förbud, utan man går från andra hållet så att säga, tex genom skvallerträning :)

brukshundar
2

#21 Funkar kanske på vissa hundar att skvallra på saker och ting, men inte på andra. För vissa blir det tvärtemot att man gör för stor grej av något, min erfarenhet iaf. Man får prova sig fram för vad som passar sin egen hund helt enkelt.

Sen tycker jag det är oerhört viktigt med ett förbudsord för att visa att "det där ska du ge f*n i!" . Viltintresse tror i alla fall jag inte helt går att ta bort hos en hund, då det är en medfödd instinkt och därför måste du ha en livlina som ett förbudsord och en bra allmänlydnad överlag.

Maja2
3

#22 Har via egen erfarenhet via hundkurser jag håller, sett att skvallerträning faktiskt är ypperligt. Däremot håller jag med dig om att viltintresse inte är så lätt att hantera hos vissa raser, men då pratar vi jakthundar, enligt mig. Golden faller INTE in under de raser där jaktinstinkten är såpass stor att den inte går att hantera genom träning. Jag tror inte heller att man måste ha livlina såsom förbudsord … jag trodde det tidigare, men har ändrat uppfattning :)

brukshundar
1

Är det säkert, men inte på alla hundar som sagt. Så är det med allt i princip, olika metoder.

Jag tror det i alla fall. Har du en god allmänlydnad och relation med din hund slipper du rätt så mycket problem såsom jakt på vilt, katter och andra djur :) Handlar egentligen mer om själva allmänlydnaden än förbudsordet i sig.

Maja2
1

#24 , japp, där håller jag med dig, handlar mer om själva allmänlydnaden … eller rättare sagt kontakt och kommunikation enligt mig … med din hund … än förbudsord i sig, SÅ jag tycker att det du skriver i #22  inte är riktigt sant … att det skulle vara oerhört viktigt att ha ett förbudsord

brukshundar
1

#25 för mig är det det i alla fall :) Det uppkommer situationer där du måste kunna bryta din hund från ett visst beteende som kan bli farligt. Jag använder mig av ett förbudsord eller kallar in, beror lite på situation. Det handlar om en god allmänlydnad som sagt, att skvallerträna anser jag inte är nödvändigt för vi ska inte bry oss om vilt eller andra hundar. Skvallertränar jag visar jag en signal till hunden att "det är något med det där". Men även hundar är individer, vissa tolkar det inte alls så. Men hos mig har det fungerat bra med den metoden.

[Forest]
0

Skulle rek skvallerträning som redan tipsat om i tråden 👍

ebzi
0

Tack för era tips! Har pratat med ägarna nu och de sa att de brukar koppla henne och kommendera fot om det dyker upp en katt eller liknande och sedan fortsätta gå promenaden. Med kaninerna erbjöd sig matte/husse att komma förbi och hjälpa mig någon dag :D