Sommaraktivering
Många har olika åsikter om sommar med hund, nu vill vi ha en posetiv tråd med massa tips på sommar aktivering! Allt från vardags aktivering som t ex slänga ut hundens torrfoder i gräset (om man ger det, färskfoder kan man ju gömma i skogen) till lite mer heldags aktivering.
Och själv vaknar jag verkligen till liv när värmen börjar komma och vårkänslorna sprätter omkring och då vill jag gärna ut och vara ute dagarna långa.
Så mycket tips på vad man kan göra under sommarhalvåret, gärna med cykel och vatten! Hoppas fler kan ha glädje av tråden!
foto: Felicia
#2 Jaa vad roligt!
Funderar på att köpa en dummie och börja kasta lite med, har ett litet vatten odjur så hoppas på mycket bad i sommar😃
#2 Ja, det är kul. Har själv en hel del vattenleksaker men det som är roligast att hämta är flaskor, Hugo älskar flaskor av någon anledning.
Jag har lyckats få min hund villigt doppa tassarna i vatten utan protest så något vi gillar att göra är fånga godis i vatten dvs jag kastar i dem och hon fiskar upp dem. Något annat som är kul är frisbee, hiking, spår, balansövningar, löpning, apportering mm.
Själv gillar jag att gå ihop med andra hundägare i stan och ta gemensamma promenader :) Kanske kan man ha en liten picknick eller nåt när sommaren verkligen är här?
Jag kör mycket skogsagility. Över stockar, upp på stenar, runda träd osv. Tycker det är jättekul :) Och det kan man ju variera jättemycket, göra egna banor osv, och kanske till och med lägga till något lydnadsmoment mellan alla träd och stockar :)
viltspår, skogsagility, mycket ute i skogen överhuvudtaget, cykla, bada, sökövningar, och naturligtvis freestyle, rallylydnad, lydnad och underbara promenader :)
Simma, spåra, cykla. Finns så mycket att göra! Man kan ju ta cykeln och packa med sig lite fika och cykla nånstans med hunden och sätta sig och ta det lugnt. Nånting jag kommer göra är att träna mycket passivitet. Sätta sig mitt i stan och glo på folk, kanske ta en glass om det är fint väder :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vi åker ut och seglar! Lite jobbigt med hund att man måste i land oftare, men det är klart värt det! (fast vi funderar på om man ev kan "låd"-träna de….).
Nellie älskar att vara ute till sjöss, i alla fall när det är sol för då blir däcket varmt och gott!
Så fort vi är nere vid någon typ av brygga försöker hon alltid hoppa upp på segelbåtarna :D
Besök min blogg: http://bumpi.se
Ha picknick (bra passivitetsträning för hunden dessutom),
Gå på någon uteservering (också bra passivitetsträning och även miljöträning)
Vattenapportera (En favorit här!)
Bada och simma såklart!
Åka båt/färja (bra miljöträning!)
Spår och sök
Cykla på kvällarna
Dragträning (med typ bildäck?)
Balansövningar i skogen på stock och sten, i stan på fontänkanter, bänkar… ja bara fantasin sätter gränserna! 🙂
#4 Samma här, tassarna har han sträck sig till, men inte en centimeter längre, haha 🤪
Frisbee lät jätteskoj, värt att testa ju, roligt med nya ideer och möjligheter :)
#5 Ja gå promenixer är kul, speciellt mitt i smeten nu när det är så varmt, då är det riktigt trevligt att ha stads dagar ibland då man har roliga aktiviteter mitt i stan (Dogparkou t ex) :)
#6 Sök verkar väldigt skoj, jag är inte så duktig och utbildad i det men hoppas att efter allmänlydnad kursen vi går ju kunna gå nån sök & spår kurs, skulle behöva en knuff in i det :)
#7 Oj så skoj! Väldigt bra också ju då det ofta är skugga i skogen, detta måste jag testa asså. just nu håller jag mycket på med dogparkou i skogen men detta verkar ju superkul! 😃
#8 Rallylydnad verkar jätteskoj, också nånting man kan hålla på en rolig hobby nivå väl? Skulle gärna träna mer på rallylydnad, på Haninge BK är det varje söndag öppen träning agility & rallylydnad kanske hålls det på fler bruksklubbar? Ett tips till sommaren då det hålls på kvällen, svalt och skönt 😃
#9 Simning är ju både väldigt roligt för ägare och hund om man har möjlighet att själv simma/bada tycker jag! Och ett bra sätt att kombinera kul med träning & nedsvalkning heta dagar! 👍 Och att cykla med massäck och sedan fika på nått fint ställe lät ju också helt underbart!
#10 Segling!
Måste bara få fråga hur ni gör när båten tippar ganska mycket och när masten ska slå över? Vi seglar varje år också 1-2 dagar ut på nån ö i stockholm skärgård men har inte än haft möjlighet att ta med min hund, men vill göra det i sommar, helt underbart att vara på Utö i sommar tror jag, och ännu mysigare att segla dit ju! 😍
#11 Fjällvandra verkar hur ballt som helst, hoppas på i sommar att det blir som jag planerat att en vecka möjligtvis ha möjlighet att åka uppåt i landet och fjällvandra! Supermysigt säkert att hyra stuga på vägen och titta ut över bergen under kvällsmyset i stugan! ☀️
#12 Många roliga aktiviteter! Uteserveringar är ju superbra för hunden och även en mysig grej för familjen en varm sommardag! Och dragträning nån kväll/morgon är ju en höjdare, ska försöka börja som smått med min lilla kille, han väger ju inte mer än en kettingkedja själv, så vi håller oss nog på cykeldäck nivå! 😂
#11 åh, fjällvandra … helt makalöst härligt :)
#12 hur tänker du att picknick och uteservering är bra passivitetstäning? Har man en stressad hund så tränas de inte alls av att att vara på en uteservering bara sådär
#14 Kanske därför man bör träna på just passivitetsträning på sådana ställen?
#13 När vi seglar skuta så lutar det oftast inte jättemycket och när det gör det så har vi en högreling som gör det omöjligt för en liten hund att falla överbord.
På "vanlig"segel båt så är hon i sittbrunnen eller nere i båten. Och när vi slår så har vi bara extra koll på att hon inte är i närheten av skotet, men eftersom det är bakom sittbrunnen så är det inga problem.
Dessutom om det gunagr eller lutar mycket så går hon och lägger sig och sover tills det lugnat ner sig :)
Fast hon brukar bli ganska sur när hon ligger nere och vi slår så att hon får byta soffa för att inte glida av :D
Besök min blogg: http://bumpi.se