Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5591 ggr
halludu
0

Dvärgpinscher, något för mig?

Hej på er!

Efter att fått ta bort min hund jag haft i 14 år letar jag nu efter en ny vän. Jag ska beskriva hur min vardag ser ut!

Jag är istallet varje dag, därför måste hunden orka att följa med och springa runt..

Jag vill gärna träna lite lydnad..

Jag vill ha en sällskapshund som skulle kunna följa med överallt.

Hunden ska klara av att vara själv några timmar om dan (inte en hel dag förstås!)

Hunden ska gilla andra djur, hästar, katter och hundar..

Jag vill ha barn om några år (man måste ju tänka frammåt)

Jag vill ha en liten hund som ändå har lite mer energi!

Tips och tankar tack! :-)

Maja2
0

Vad var din tidigare hund för ras?

halludu
0

Eurasier :-)

Maja2
0

Jag skulle rekommendera att du kollar hundarna i rasgrupp 9 för att bilda en uppfattning om vilken ras som passar

mejamylove
0

sheltie kanske du ska ta en titt på oxå :)

halludu
0

Jag har kikat för fullt men fastnat för dv. pinschern och undrar därför om den skulle passa mig..

mejamylove
0

#5 Jaa, den kan nog passa men det är bara ett tips att titta på sheltien oxå

Maja2
2

Dp har massor med energi, rätt mycket jaktinstinkter …. smått labila är min erfarenhet … lite nervösa … orkar förvisso mycket mer än man kan tro, men är rätt krävande tycker jag.  Att få en hund att gilla andra hundar, katter och hästar är mycket en träningssak och mindre en rasfråga

Lathundarna
4

Tror många lurar sig på DP'ns lilla storlek, söta nuna och charmiga sätt. Det är väääldigt mycket hund i den där lilla kroppen, och en energi man måste orka leva med (Duracell gånger 7). Inte mjuka mentalt som man kanske vill tro (då de är så små). Envisa, vaktiga, rätt gapiga och "stissiga" är min egen uppfattning. Sen vet jag att det är alldeles för många uppfödare i rasen som avlar på utseende och inte mentalitet, vilket ju kan vara en bakomliggande faktor. De jag känner som har DP's har svårt för att ha dem lösa i skog och mark, jaktinstinkten är hög. De som bor i hus har högre staket än vad vi har då det är riktigt skickliga hoppare/klättrare.

Jag säger som jag alltid säger om min egen ras; vill man ha en hund som bara tar sig igenom vardagen, då får man nog kolla vidare.

halludu
0

Vilka raser tror ni passar mig då? Gärna mindre ras men med mer energi! :-)

rebz
0

Mittelspitz kanske kan vara något? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

mejamylove
0

#9 SHELTIE! :)

Lathundarna
1

Fast… Du vill ha en "sällskapshund med mer energi", och jag känner mig då nästan tvungen att fråga - varför "mer energi" om den ska vara som sällskap? Att hänga i stallet orkar alla hundar, men är din tanke att den även ska hänga med när du rider ut?

halludu
0

Jag vill alltså ha en flexibel hund som lika gärna kan ligga på soffan som vara med ute i stallet både i skog och mark men även bara hänga på!

Någon som kan berätta lite mer om vad ni tyckker om sheltien? Även om mittelspitz? Alltid velat ha en kleinspitz innan.. :-)

rebz
1

Jag gillar mittelspitzen, då den nästan är identisk med Japanska Spetsen. Det är en glad och trevlig ras som passar till det mesta. De vill gärna vara med och är oftast pigga och framåt. Kan vara lite envis så man får ju inte allt serverat på ett silverfat. Man får jobba lite men det är desto roligare när man lyckas och ser resultat då :). De är gärna med familjen och vad du än vill hitta på så hänger dom med :). De har lätt för att varva ner, alltså har de en av och på knapp. Vill du ha en/ett par vilodagar i veckan eller om du blir sjuk så du kanske bara går promenader och kör lite mentalaktivering inomhus/utomhus så klättrar de inte på väggarna bara för att de inte får träna eller aktiverias mycket de dagarna. Det som skiljer mitteln från jappen är väl att jappen har lite mer "go" i sig (lite mer fart och är lite mer framåt). Sheltien kräver mer motion och aktivering än mitteln. För Sheltien är i grund och botten en vallhund, även fast de inte används så mycket till det numera.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

vallhund
1

Svårt att hitta DPs med bra mentalitet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

halludu
0

Tack för bra svar!

Tycker verkligen detta är jätte svårt val! Jag vill ändå tänka igenom och välja en hund som verkligen passar mig. Ska trots allt ha den i förhoppningsvis 10 år och lite till :-)

Finns det andra raser än mittel, eller sheltie som skulle passa mig? Känner mig helt vilse i hunddjungeln nu! haha

Mysisa
4

Hej på er!

Efter att fått ta bort min hund jag haft i 14 år letar jag nu efter en ny vän. Jag ska beskriva hur min vardag ser ut!

Jag är istallet varje dag, därför måste hunden orka att följa med och springa runt.. De flesta hundar klarar det om man vänjer hunden vid det från start

Jag vill gärna träna lite lydnad.. Träna lydnad kan man göra med alla hundar, vill du däremot tävla och komma nånstans begränsar det urvalet lite

Jag vill ha en sällskapshund som skulle kunna följa med överallt. ALLA friska hundar kan följa med överallt där den är välkommen

Hunden ska klara av att vara själv några timmar om dan (inte en hel dag förstås!) Det beror på din uppfostran inte ras

Hunden ska gilla andra djur, hästar, katter och hundar.. Det beror också till stor del på uppfostran och socialiceringen, vissa rser är lite svårare men funkar för det allra flesta raser att fösa ihop med andra djur om det görs på rätt sätt

Jag vill ha barn om några år (man måste ju tänka frammåt) Om hunden funkar med barn beror helt på ägaren, inte rasen

Jag vill ha en liten hund som ändå har lite mer energi! Många småhundar har massa energi om dom har en sund kroppsbyggnad, en mops vill man kanske inte kräva så mycket av men är det en hund som faktiskt ser ut  som en hund och är frisk så har den energi om den får möjlighet att röra på sig ordentligt

Tips och tankar tack! :-)

Jag är inte ett dugg sugen på att tipsa om DP eftersom jag haft enbart negativa erfarenheter av den rasen. Självklart finns det bra mini pinnar också men jag tror det är svårt att hitta

minavitas.wix.com/kennel

sofiek90
0

Tibetansk terrier, tibetansk spaniel? De flesta punkterna du skriver är träningssaker som inte beror speciellt mycket på rasen, men den träningen du anger är ju inte lämpad för alla raser som behöver mer. Tibetansk terrier är från mina erfarenheter lugna hundar, men de hänger med på det mesta. Tibetansk spaniel är sällskapshundar och hänger med på det mesta, jag tränar lydnad och agility med min och hon är en bra stallhund. Men dom är envisa så det går inte alltid att ha dom lösa, då det sker på deras villkor (jag tränar det med min, och det går bra i perioder) då de gör lite som de vill.

MVH

Sofie

maravilla
0

Blev det någon hund?

Nu har jag tre trevliga DP´s och gillar dem men så är jag partisk också. Fråga om du vill veta något så får vi se om jag kan svara.

Dansk svensk gårdshund kanske? De är lugnare tror jag =)

LostMySelf
0

Min syster har en DP och det är ingen ras jag rekommenderar, inte för att de uppfostrat den propert men ändå..

Crazzysazza
0

Jag har 4 dp´s. och även 2 Dp valpar. Tror de skulle passa dig. Jag har inte erfarenheten att de är Duracell kaniner men visst kräver de sitt de har energi. Men inte blir de galna av att jag ligger sjuk 1 vecka heller. De vill gärna vara i soffan och under täcket.

Hör av dig om du undrar någe. du kan ju även skriva ett inlägg på Dvärgpinscher i fokus

Pennybus
0

Dvärgpudel? (: Oerhört lättlärda, anpassar sig bra och allergivänliga (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

halludu
0

Kan meddela att jag köpte en Tibetansk spaniel och är väldigt nöjd med valet :-)

Cahira
0

Collie, långhår eller korthår :) Välj mentalitet på föräldrarna väl bara. Korthåren är nog bättre att satsa på om man vill träna i hundsporter då de har starkare arbetsvilja kvar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Pennybus
0

#24 psst, läs inlägget ovan ;)

Cahira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, liten storlek. Ja mittelspitz har jag haft men min mittel hade sån jaktinstinkt att han nu är pappas jaktkompis. De har outtröttlig energi. Samma med papillonen, de är i princip outtröttliga med. 

Dvärgschnauzern kräver precis så mycket som man vänjer dom vid och är bra med i princip alla djur som inte triggar råttjaktinstinkten. Vissa har mer jaktlust än andra. De kräver en del pälsvård, men den sträva pälsen är smuts och vattenavstötande och väldigt väderfunktionell. Om man maskinklipper blir pälsen mjuk och lockig och kan se lite dammig ut i färgen och suger upp vatten som en svamp och håller i princip ingen värme men det går snabbare att trimma hunden. Jag klipper av skägget på min dvärgschnauzer både för funktion (lättare att kolla fästingar och drar in mindre smuts) och för att hon trivs bättre i det samt att hon får återkommande fukteksem om skägget blir för långt. 

Dvärgschnauzern är inte lika hyper som mittel eller pappis men tål liksom mer/är mer robusta. Alla tre kan vara ganska skälliga men av dessa tre är dvärgschnauzern minst skällig. Dvärgschnauzern är även toppen med barn och älskar att vara i händelsernas centrum så följer med från rum till rum. Livsglada små saker. :)

Bifogar en bild på min skägglösa tös :)

Cahira
0

tillägg: de älskar att lära sig, men deras uppmärksamhetsförmåga är väl lite sisådär. De har lite "jag ska bara" mentalitet, främst om belöningen inte väger tungt nog. Det är väl största nackdelen förutom pälsen :) Schnauzer (fd mellanschnauzer) är lite större men mer samarbetsvillig :) Jag upplever dvärgpinschern "nafsigare" än schnauzern som känns lugnare.

Pennybus
0

#26 Läs inlägg #23 som sagt ;)

Cahira
0

Åh, oops. xD Du specificerade inte. 😊

sofiek90