Sluta skälla inomhus
Hur får jag henne att sluta skälla inomhus. Hon skäller när hon inte får som hon vill och det stör grannarna såhär sent. Jag säger nej och då blir hon tyst och då berömmer jag med ord men det hjälper inte :(
Jag gick ut med henne för att se om hon behövde bajsa och det behövde hon inte utan hon skäller för att hon vill ha godis.
Jag kan inte ignorera henne för hon slutar inte skälla och som sagt så stör hon grannarna..
jag har inte testat detta… kom på det precis nu.. Ett sånt beteende kan ju va svårt att få bort, speciellt om hunden är van vid det. Mitt förslag är att träna in ett annan beteende ist för skällandet. Det tar ju som sagt inte bort problemet men det kan ju leda till mindre oväsen i alla fall 😐 Antar att en klicker är det bästa hjälpmedlet i detta fall.
Hoppas du får fler och ev. bättre förslag!! 😛
Jag har hört bra om klickerträning så ska köpa mig en sådan imorgon. Köpte en spontant för några veckor sen men aldrig använt den men den har försvunnit i flytten.
Tack för tipset :)
Man kan använda en bläckpenna som klicker annars 🙂
//Joanna
#3 Vad smart :)
Vi kör vattenspruta om nån av hundarna dumskäller inne. Det tar en vattenspray så är de tysta :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag hörde på en podcast en kvinna som hade två små terrierliknande saker som brukade fara runt och tokskälla, så snart de började reste hon sig och sa "vill ni gå ut?" och släppte ut dem en väldigt kort stund(de bodde i hus med trädgård om jag minns rätt) och tog sedan in dem.
Säg att hundarna skällde för att de ville leka med kvinnan, varje gång de gjorde det sa hon "vill ni gå ut?", då borde hunden fatta rätt snabbt att det inte funkar att skälla för att få igång lek.
Just "gå ut" tror jag är en grej som många hundar ser som en belöning. I Fidels fall hade jag nog kört på "ska vi duscha" och bara snabbt sköljt av hans tassar. Poängen är inte att straffa hunden med något de tycker illa om, utan bara att konsekvent, medvetet missuppfatta vad de vill och ge dem något helt annat.
Tänk själv om du fick en selleri varje gång du ber om glass. Snart skulle du börja fundera ut andra sätt att få tag på den här glassen, efter som det tydligen inte funkar att be om en.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Det där känner jag lite igen, här kan Donan komma på sent att husse ska leka med henne. Han ser henne inte han skiter blankt i henne hon tar till skall vad händer?! Jo visst reagerar man, vips så har man belönat o sett henne. Man vill inte att de skäller så sent för att inte störa. Detta har jag gjort, går senare en långpromenad just för att trötta ut henne. Sista nattpromenaden är lugn, vi kör bestämnt med sova när vi kommer in. Bus nepp vi ska sova. Det har hjälpt.
Nu är husse hennes bästa busvänn hon ser han som sin bästa pusskompis. Lite sånt blir det men sen är det bra han vänder sig om visar inget intresse på mer :)´
Tack för tipsen, ska testa både och :)
#6 gu va smart! Har aldrig tänkt på det men det är ju faktiskt en toppen ide. Som du säger, INTE straffa bara missförstå :-D