Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 602 ggr
[typellisch]
2

Mollys hundrädsla

Jag är så stolt över min fina hund ❤️

Startade en grupp på Facebook om gemensamma promenader i Södertälje och vi är redan över 50 medlemmar. Och på så sätt har jag träffat massa olika människor och hundar. I en veckas tid nu har Molly och jag haft play-dates i rastgården, inplanerade grupp-promenader och enskilda promenader. Har även varit i rastgården bland andra hundar osv. Och Molly är så duktig!

Från att skrika för sitt liv till att kunna vara i rastgården med 2-3 andra hundar. Hon är på sin kant och vill inte vara för nära och när någon hund kommer för nära piper hon och hunden går undan eller lägger sig ner på marken 🙂 Ibland finner hon en bra kontakt med vissa hundar och då busar dom och leker med varandra fast dom bara hälsat i 3 minuter om knappt det.

Och visst kan hon skrika till om hon blir överraskad. Som igår när jag mötte min vän och hennes golden för en långpromenad på 2 timmar. Molly skrek till och sprang men efter ett tag kunde hon vara i samma rastgård och hon gick fram och var nyfiken på hunden och tillslut kunde vi ta en promenad på 2 timmar tillsammans. Molly kunde gå bredvid denna hund och lite hur som, men kom hunden för nära tog Molly avstånd.

Men det är så fina framsteg och det gör mig så stolt! Bra hundskroppsspråk verkar hon ha också då alla hundar vi mött tagit avstånd på en gång.

Fortsätter det såhär kommer hennes hundrädsla vara borta inom en snar framtid 🙂

Princesseen
0

Vad är det du tränar? Alltså hur fick du henne att kunna vara nära hundar utan att skälla. :-)

[typellisch]
1

#1 Hon har aldrig skällt på andra hundar :) Hon skäller enbart vid lek, aldrig annars.
Jag började helt enkelt bara gå promenader med andra hundar, vara i rastgården osv. Först hade jag henne i knät men insåg att det inte hjälper så jag satt som ryggsäcken över henne i början.. sen lät jag henne hantera situationen själv och det har bara rullat på :)

Princesseen
0

Okej :-)

Alexandra-S
1

Vad roligt att höra, grattis! :D Underbart när träningen ger resultat :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Em_
0

Härligt!

LindaBlue
0

Grattis, vi är också med i en sådan grupp här i halmstad, och det har gjort underverk! Julie tycker numera att det är superskoj att gå promenader med en massa kompisar, från att ha gått med svansen mellan benen de första gångerna. Roligast är när de man träffar också ser det. :)

[typellisch]
0

#4 Tack :) Vi gick promenad med en amstaff nyligen. Molly stannade upp och tillät denna tik nosa på henne, nos mot nos så att säga :) Och det är bara andra gången vi träffat dom! Så underbart!

#6 Vad roligt! :) Trodde Molly var ett hopplöst fall en gång så tänkte till och med undvika hundar… tur att jag tänkte om ;)

Princesseen
0

Glömde säga grattis. Jag kommer bara in och ställer en fråga sen drar. Va oförskämt. Va kul att det går så bra för er.

[typellisch]
0

#8 Haha tack :)