Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2159 ggr
fredricakarlsson
0

Äter kattbajs!!

Hej någon som har tips på hur jag får min hund att sluta äta kattbajs ur lådan! Han springer oftast rund med en av våra katter och leker och då följer han även efter han på lådan.. Och de är inte alltid men ser, hör eller luktar att dom varit där.. Någon annan som haft samma problem?

PaaatyPalm
0

Skaffa en sån låda som är som ett "hus"?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Gia91an
0

Jag hade samma problem med vår Russeltik när hon kom hit för några månader sen. Jag sa dock bara till henne att hon inte fick vara i lådan, sen var det bra med det. Men hon är väldigt lättlärd. Men jag var tvungen att fånga henne när hon var in action så att säga. och bara säga NEJ med bestämd röst. Det funkade här.

Kanske ska tillägga att vår ena kattlåda är i vardagsrummet så vi alltid har uppsikt. Och nu om hon går nära och man säger nej och hon går bort så belönar vi :) 

Vet dock att hundarna vi hade när jag var liten var hemska med det där. De slutade aldrig. Dock har jag insett såhär i efterhand att mina föräldrar är inte helt high på det där med hundar trots allt ;)

Pennybus
0

Avgränsa det rummet? Menar med en högre planka som katterna kan ta sig över min inte valpen?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Gia91an
0

Är det en valp är avgränsning ett jättebra förslag dock ;)

kodex
0

Med en kooiker så funkar det vanligtvis inte att ta de på bar gärning ;) De är riktiga ögontjänare! Så jag har lite samma problem här hemma även om vår katt använder toan ytterst sällan. Har alltså tyvärr inga tips.

fredricakarlsson
0

Vi har tre katter (varav två bara inne) alltså måste vi ha fyra lådor. Och de e lite svårt att gränsa av. Vi har två lådor med tak men katterna gillar inte luckorna och då dom har lurviga svansar så händer de när dom ska trycka sig ut att som drar svansen i bajset. Och tar vi bort luckorna så hoppar han in i kattlådan. Och sen är han valp och lyssnar inte jätte bra när man höjer rösten och så :/ och vi kan inte avgränsa rummen då vi inte har mycket dörrar utan de ända rummet (storarummet) som där inte är kattlåda i har vi två meter brett valv in till..

pv60
0

Vi har låda med "lock" men ingen lucka. Vände helt enkelt öppningen inåt ett hörn. Funkar kanon.

russin
0

Är hunden större än katten, så sätt en hasp på dörren in dit där katten har lådan - lagom så katten kan slinka igenom, men inte hunden.

[Forest]
0

har flera tips 😉

1 Skaffa kattlåda som är som ett hus, vänd öppningen innåt alt vänd öppningen mot ett hörn som pv60 tipsar om

2 sätt haspel så att bara katten kommer in genom springan/öppningen då gäller det att man inte har så liten hund.

3 sätt enkelt för ett kompostgaller/eller hinder  för lådan ha lådan vid toan så katten kan antingen hoppa över eller hoppa upp på toan för sen ner i sin låda.

4 Gör en egen kattlåda med liten ingång uppåt eller så köper man en sån här http://www.supercat.se/kattlador/kattlador-med-huv/modkat-kattlada.html 

5 Gör helt enkelt en kattlåde gömma, att ha kattlådan i en möbel med lucka och sen kattlådan inne i denna gömma gör att inte många hundar går in där för plocka bajsen, inte änds småhundar brukar undvika detta.

http://metrobloggen.se/wikipedia/broderna_bus_kattlada-lada/

6 sätt för kompostgaller eller grind för toadörren, är det barngrind så kan vissa smidigare katter gå lätt igenom dessa pinnar. Alla katter är inte så smidiga då är det bra att man har något de kan hoppa upp på för att sen hoppa över grinden/kompostgallret.

(själv tycker jag denna variant är lite jobbig det blir flera moment och ibland kanske man krisar o behöver springa själv till toan… )

* Vi köpte två stora plastlådor lika stora och gjort mindre lucka i "taket". Då jag vill att kattlådan ska vara helt stilla även när katten går på lådan så har jag 2 universalklämmor dessa andvänds när man ska limma ihop kanske två brädor annars. Det var min ide o lösning, man kan säkert borra hål för att sen dra snören eller annat igeom och knyta.

Lycka till :)

fredricakarlsson
0

Nä hunden är minde än katten (just nu) Men tack för tipsen ska testa lite olika och se :)

[Forest]
0

10 det är därför vi gjorde egen kattlåda 😉

Sofy
0

Har samma problem…dock har jag en låda i varje rum så jag försöker klura ut hur jag ska lösa det här då jag bara kan ha vanliga lådor utan lock😕

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian