Vakt skall
Hej alla!
Inez är full med hormoner och tok..
Tänkte höra om lite hjälp och ider…. ja Inez har varit den lugnaste hunden att gå ut med.. men sen spökåldern har massa fuffens kommit fram.
Hon skäller eller mer grrrr skäller på allt som är lite långt bort.. Inte männinskor men alla skumma saker… och hundar förstås… fast inte alla hundar.
Vi har försökt igen på skvaller träning men hon är helt borta… godis röst leka inget spelar roll XD Någon som kan ge mig bra tips hur jag kan hantera detta.
Kan tillägga att hon gör de nu inne med… hon liksom hör nått skumt och måste alarma om det. Rör jag mig för fort så tror hon att de är något också… ja ni fattar :P
Jag har ingen riktig lösning, men Fidel har börjat, så kastar mig in i tråden.
Bara nu för en halvtimme sedan gruffade han till, vaktskällde och sprang mot sovrumsdörren. Det var alldeles säkert en läskig mördare där ute. Jag släppde ut honom, han fick inspektera och konstaterade att ingen var kvar.
Kan du ge exempel på vad hon skäller på mer exakt, så ska jag försöka mig på en hobbyanalys ^^.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
När min valp gör saker som jag inte uppskattar så påpekar jag det för henne, sedan visar jag henne hur hon ska agera istället, och detta oavsett vilken situation det gäller.
Jag tycker det är mycket mer effektivt än att skvallra, leka, muta osv. Men det beror mycket på hur man är som person och vad som passar sig och sin hund förstås.
En sak som alltid är bra att fundera över är om det finns något uns av osäkerhet eller rädsla bakom vakten.
Om du skulle kunna släppa henne, hade hon sprungit fram till saken då, eller vad hade hon gjort?
Jag försöker just nu med Fidel jobba in "det är lugnt". Mitt mål är att om han visar vaktbeteende, vilket han ska göra för att informera mig om att något händer, så kan jag säga "det är lugnt" och då vet han att uppdraget är slutfört och inget mer vakt behövs.
I min ras finns det mycket vakt. Jag vill inte bli arg eller korrigera bort någonting som ligger naturligt i hunden, utan hittar hellre sätt att dämpa och få det att fungera på ett sätt som inte stör mig.
Men du säger att Inez skäller på "allt". Jag funderar på varför. Det låter inte som vakt, som jag upplevt det. Men rätta mig gärna om jag har fel, du känner din hund bäst och säger du att det är vakt så är det så. Vill bara kolla för säkerhetsskull;
Är det ett renodlat vaktskall, eller kan hon också vara lite osäker?
Jag har ju tränat mycket med spårlina.. de hon gör är liksom springer framför mig och vaktar.. Jag försöker att gå fram föra henne och sätta mig ner framför och visa att de är okej då brukar hon ta de lugnt igen.
För hon visar inget beteende att hon skulle vara rädd eller osäker XD Då hon är verkligen inte rädd att springa mot föremålet, samma på kropps språket visar de inget osäkert beteende.
Hur gör man då? Förklara hru du skulle göra :)
# Om min hund skulle skälla/morra på något när vi är ute så tar jag tag i hennes halsband och avbryter henne. Jag säger nej och visar in henne där jag vill ha henne (vilket i mitt fall är i fotposition) och sedan fortsätter vi framåt. Jag kräver att hon avbryter dumheterna och börjar rikta sitt fokus emot mig, och när hon väl gjort det så hjälper jag henne att uppföra sig "rätt" (så som jag vill att hon ska uppföra sig).
#4, okaj. Säger du så så är det så. (Tre "så" i en mening!)
Det låter ju onekligen som ett väldigt intressant problem du har. Du säger "godis röst leka inget spelar roll", menar du då att hon oavsett vad du gör enbart fokuserar på det hon vaktar på?
Är allt man har lärt hunden innan spökåldern helt bortblåst när dom hamnar i spökåldern? om man inte tränar dom stenhårt då blir dom problemhundar (typ) ?
#7 Nej.
Okej då kan jag andas ut 🙂
Man bara måste älska späkåldern XD not! Min rottishane fick för sig massa fnuffens och det "spöken" överallt! Han tyckte dock att det va lite konstigt att inte jag såg några läskiga spöken!;) Men hans släppte efter ett tag ju äldre han blev :)
Det jag gör när min hund skäller inomhus på ljud utanför är att titta åt dt hållet han skäller (inte på honom) och rycka på axlarna eller nått och säga tack. Så brukar han märka att det inte är nått att bry sig om och nu skäller han i inte. Förut blev jag irriterad och försökte få honom att sluta och då blev det värre. Sen utomhus utnyttjade jag hans vilja att vara med mig eller vad man ska säga. när han skällde och blev okontaktbar så bytte jag håll. Så han följde med mig istället för att skälla. Ibland gjorde han båda men så gick jag sicksack och fram och tillbaka och så fokuserade han på mig istället. Och gick inte mot det han skällde på utan mer en omväg så vi inte kom för nära och det blev bättre och bättre och vi kunde minska avståndet mer och mer. Har funkat jätte bra för mig :-)