Kastrering av äldre tik
Min terriertik på 9 år har det senaste halvåret bara blivit tröttare och segare, långsammare på promenader och allmänt "tråkig". Men sen hon löpte i mars har allt förvärrats, hon är håglös och känns ledsen. Aldrig samma glädje över nånting längre och man får släpa runt henne på minsta lilla promenad :(
Vilket ledde till veterinärbesök, ultraljud och blodprov på det mesta = en kärnfriskt hund! Veterinärens gissning är en gammal tant med massa hormoner och skendräktighet. Till saken hör att hon alltid haft mer eller mindre jobbiga löp och lite knasig efteråt.
Veterinären rekommenderade därför att kastrera henne. Så min fråga är vad era erfarenheter är kring äldre tikar med jobbiga löp som kastrerats? Har det blivit bättre? Vad märkte ni för skillnad? Positiva och negativa erfarenheter?
Veterinären jag var hos tog 5300kr för en kastration. Någon som vill dela med sig av vad ni betalat?
Alla tankar, funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!
Min tik på nio år opererades för livmoderinflammation nyligen. Hon var tröttare, stelare och inte alls på alerten så tog henne till vet, som inte hittade något, men tre dagar senare åkte vi in igen (under påskhelgen) då var det livmoderinflammation, så fick operera. Gick på 23.000, har ingen försäkring på henne. Men efter fem dagar- en vecka var hon sitt vanliga jag, ångrar inte att jag la dem pengarna, önskar dock jag hade kastrerat henne tidigare.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Det var just risken för livmoderinflammation som vi åkte in akut förra veckan, när hon kräktes helt plötsligt också och inte vill äta. Men som sagt, efter ultraljud så var hon friskt så det är skönt! Tur att det gick så bra för din tik!
Märker du nån annan skillnad på henne utöver att hon är sitt vanliga jag? Tänker alla biverkningar man har hört talas om i samband med kastration?
#2 Ja, veterinären sa att 1 av 4 äldre tikar får livmoderinflammation, så det ska man vara uppmärksam på.
Hon är som vanligt, pigg och alert, ska vara med överallt :)
Kanske hon är aningen lugnare, eller så är det jag som inbillar mig, har hört andra vars tikar blivit jättelugna efter en sådan operation.

Jo att livmoderinflammation är vanligt vet jag, ett av argumenten mot att vi vill kastrera är för att slippa ev. det i framtiden, samt hennes jobbiga löp och alla hormoner som bara gör henne ledsen och trött just nu.
Det är just det där med att hunden blir lugn, seg och trist… tjock (vilket man naturligtvis kan påverka själv!) galet matglad och tom snor mat, inkontinent (hur vanligt hos tikar?). Och hur ser det ut med ex. juvertumörer? Försvinner den risken också markant eller kvarstår denna och hur vanligt är det hos hundar?
#4 Med juvertumörer får någon kunnigare svara på, men har för mig risken minskar efter kastration(?)
Jo, lite matgladare är hon ju, men inte så hon snor mat eller sådant, men äter snabbare upp maten hon får och har gått upp något kilo, vilket är lätt att banta ner om man ska ställa henne igen. Men hon har inte blivit trist i alla fall, förvånansvärt pigg för en dam i hennes ålder :)
Jag har inte märkt något med inkontinens, men låter andra medlemmar med mer erfarenhet svara på det.
Men är din tik i bra grundkondis och annars är frisk så tror jag en operation kan vara att föredra, eftersom hon faktiskt har sådana problem med löpen också. Men det finns alltid en risk med operation också, det får inte glömmas.

Ska ringa runt imorrn och höra mig för hos olika veterinärer så kan ju kolla med dem hur pass vanligt det är med juvertumörer innan och efter en operation.
Problemet är min lilla hund ska väga mellan 6-6,2kg och just nu väger hon 6,5 pga av skendräktighet och det är ett helvete att banta ner henne igen. Så får passa henne redan idag som sjutton för att hon inte ska gå upp och bli tjock, och då får hon ändå ordentligt med motion, fettsnålt foder för äldre hundar och bara vita tuggisar för tändernas skull så det är därför jag inte vill riskera att hon har ännu lättare att gå upp i vikt… men å andra sidan, en rundare hund eller en ledsen hund med problem vid varje löp? Så det lutar mer o mer åt att det blir en kastration.
Kom ju på att inkontinens kanske bara finns hos hanar? När man kastrerar tikar så är man ju inte i samma regioner riktigt och opererar? Osäker…
Risken för juvertumörer minskar inte om man kastrerar en så pass gammal tik - det gäller för unga tikar och då helst före första löpet.
Angående inkontinens, så drabbas ca 20% av tikarna det efter kastrering. Jag har endast låtit kastrera en tik som hade svåra skendräktigheter (hon fick mjölkstockning och hög feber varje gång) och hon blev inkontinent 1,5 år efter kastreringen.

#7 Tack för svar!
Trodde inte att inkontinens var så vanligt bland tikar :( Gav mig lite mer att fundera över. Juvertumörer hade jag inte räknat med att risken skulle minska kring.

#7 Tack för svar!
Trodde inte att inkontinens var så vanligt bland tikar :( Gav mig lite mer att fundera över. Juvertumörer hade jag inte räknat med att risken skulle minska kring.
Detta med inkontinens. Vissa kan drabbas ganska snart efter kastreringen, medan andra kan börja läcka flera år efteråt. Tyvärr inget man vet i förväg.

Att det ska vara så stor risk för det, och att det kunde komma flera år efter hade jag ingen aning om. Kommer aldrig kastrera en frisk ung hund, om det inte finns uppenbara problem som skulle bli bättre med hjälp av en kastration. Detta är första gången jag behövt ta ställning till att kastrera en hund…
Mina största farhågor är just en fet och inkontinent hund som går upp i vikt av att bara titta på mat och ständigt är hungrig…. eller ja den hund jag har idag som är trött, glädjelös och ledsen jämt med små mellanrum mellan löpen då hon blir sitt glada, pigga och ständigt promenadsugna jag?
Hon kan inte ha något annat som lurar då? Typ artros? Min blev jätte deppig och vi förstod inte varför men visade sig att hon hade artros men framförallt spondylos! :( detta gjorde att hon inte ville gå på promenader, hon låg mest och sov! :( Kan tyvärr inte svara på något om kastration då jag ej har erfarenhet så bäst att jag är tyst :P
Just ja, att hon fått konstiga löp kan ju bero på ålder också kanske? Min tik löper inte alls som när hon va yngre! Lite läskigt i början men nu börjar jag förstå att det måste ha med åldern att göra då även hon är fullt frisk i livmodern när vi gjorde ultraljud för två veckor sedan.

#12/13 Hon hade ont i ryggen förra sommaren och även lite under höst o vinter, men vart supernoga med täcke i vinter o haft koll så nu när jag kliar på det ställe hon haft ont så myser hon bara och verkar inte alls ha ont… men det är klart, artros eller smärta nån annan stans är väl ingen omöjlighet?
Tyvärr har jag ju inte haft henne sen valp, utan endast ca. 1,5 år tillbaka men vad jag har fått höra så har hon tydligen alltid haft jobbiga löp och lite humör/hormonsvängningar i samband med dessa samt skendräktighet. Men nu är det ju så påtagligt att hon verkligen är påverkad :(