Valpsäkra grenuttag/eluttag?
Hej!
Många frågor idag 😊
Är det någon som har ett tips på hur man valpsäkrar ett grenuttag, det vill säga så att valpen inte slickar i elkontakten, leker med den eller annat dumt. Ett grenuttag ser ut SÅHÄR. Vi har flera sådana hemma och det har aldrig varit några problem med katterna. Men jag har förstått att valpar gärna biter i allt…
Vad kan man göra för att "dölja" dem bättre men ändå komma åt?
Min valp bara bajsade i grenuttaget bakom tvn, annars brydde hon sig inte om dom :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Haha, que 🤪
#2 Tack för tips! Du råkar inte veta vad det kallas?
#3 en korv i yttersta hålet varje morgon. 😂
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#3 vet inte om det är vad de heter, men de finns på IKEA och där kallas de för petskydd :) Inte speciellt dyrt heller http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20098963/
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Lägg grenuttaget i en plastlåda, skär ett snitt i varje ände så att sladdarna kan dras igenom. Finns även färdiga sådana konstruktioner för att förvara sladdar i. Sen får man bara se till så att valpen håller sig ifrån sladdarna såklart… dem är lite svåra att bli av med om man inte vill leva lite medeltid en sväng ;)
Sen är alla valpar individer och det är nog inte en majoritet som ger sig på grenuttag. Se till så att valpen har sysselsättning och saker det är tillåtet att tugga på. Om valpen lämnas utan uppsikt kan man ju göra det i ett rum där man haft möjlighet att ta bort alla eventuella skaderisker.
Det går inte att peta in bakom möbler?
Vi lät TV's alla sladdar ligga bakom tv-möbeln. Hade ett kompostgaller runt dator och skrivbord första veckorna.
Fast min lilla monstervalp var aldrig intresserad av sladdar. Däremot hörlurar, så pass på att låta dem ligga framme på låga bord.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Det bästa vore nog ändå att köra med lådmetoden som det tipsades om, att gömma i en utskärd låda. För tänk om hunden skulle gå och kissa på en sådan där? Även om det finns petskydd, så kanske dom inte är helt vattentäta?
Kommer ihåg en gång för flera år sedan, ena kattlådan var inte ren nog för en av våra katter, så han satte sig i vardagsrummet vid ett sånt där uttag. Plötsligt gick proppen här hemma och det luktade bränt och katten for iväg i 190 knyck under en säng. Visst, han klarade sig ju och fick inga problem, men tänk ändå hur illa det egentligen kunde ha gått.
Gjut in i betong - mycket betong. Nä, skämt å sido. Tror inte lådor hade hindrat min valp om han var intresserad. Jag petade undan alla sladdar så gott det gick och distraherade med något roligare när han visade intresse för de. En mobilladdare knipsade han, men den hade jag lagt dumt. På ikea har de grå slangar, ser ut som dammsugarslangar fast smalare. De är inte robusta men ger ett par extra sekunder att stoppa hunden.