Dylan! :)
Jag har skrivit tidigare om att jag skulle skaffa valp, men nu är han äntligen här! Så nu tyckte jag att han förtjänade en egen tråd, lille Dylan :)
I söndags åkte vi och hämtade honom, så nu har den första chocken hunnit lägga sig, även om allt fortfarande är väldigt nytt (för oss båda!) Hemresan gick superbra och än så länge har han bara kissat inne en gång! ;) Men jag känner att även om jag läst på som en tok om allt, så känns det som att man glömmer det mesta när det väl gäller. Så det kan komma nya trådar från en rådvill, nybliven hundägare här framöver ;)
Just nu ligger han iallafall här i mitt knä, och han är så liten :)
Man lär sig så mycket på vägen :). Det är en sak att läsa och att utföra det man läst, om du förstår vad jag menar. Det är två olika saker och det man läst är inte alltid lätt att få ut i handlingar.
Men han är ju så go! 😍
#3 Jag förstår precis hur du menar! Men övning ger färdighet antar jag ;)
Vad söt han är! Så charmiga öron 😍Det tar ett tag innan man kommer in i det här med hundägarskapet, allt är nytt och ovant när det är första hunden.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Så söt han är :) Lycka till!
#0 Han påminner om min hund! :) De är väldigt lika faktiskt. :)
Jättesöt! :)
Ha en trevlig dag!
Så himla söt 😍
Åh vad söt han är!! Lycka till med honom, allt kommer att gå jättebra!! :)
Hej Dylan!🙂 Jättegullig är du!
Boris
Supersöt! Ras/raser? :)
Jag tycker att detta är orättvist.. Jag vill också ha en liten Dylan! 😉😃 Så himla söt!!
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Han är så grymt söt!🙂
// Hannah
Tack allihop! Han är t.o.m ännu sötare i verkligheten, ser större ut på bild ;D #15 Han är en Russkiy toy terrier :)
Åh va söt han är! Saknar valptiden, även om det är väldigt skönt med en vuxen hund ;)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Så fin!
Hur är hans personlighet? Busig? Skällig? Kelig?
Lycka till :)
#21 Han är både busig och lugn! När han väl är på bushumör blir han helt tokig. Men sen vill han gärna gosa i knäet för det mesta också, sitter man i soffan blir han ledsen om han inte får sitta med.. ;)
Han har en tendens att skälla när han blir uppspelt, men antar att det inte är helt ovanligt.. Dock är det kanske inte så önskvärt, nån som har nåt tips för att tona ner det om det blir "ett problem"?
#3 Jag skulle prova att nolla mig när han skäller om det är något ni vill släcka ut. Avsluta och bryt leken eller det ni gör alternativt resa på er eller liknande. Han kommer tillslut inse att skällandet resulterar i att det roliga tar slut.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#23 Ja, det är väl vad jag gör oftast. Alternativt lyfter bort honom och sen ignorerar :) Brukar funka om han inte är alltför uppeggad! Blir ju dock lite svårare när det är min femåriga syster han leker med själv, hon blir lite paralyserad när han blir skällig och nafsig ;) När jag sitter i soffan vill han ALLTID upp han med. Får han inte det gnäller han, vilket ibland övergår i lite skällande också, och han hoppar, river och nafsar på soffan för att få komma upp. Nu får han ju gärna vara där, men jag vill ändå att han ska veta att jag bestämmer. När han är på bushumör vill jag ju tex inte ha honom i soffan. Gör jag bäst i att bara ignorera då, eller ska jag göra nåt annat? Han ger sig oftast inte i första taget när jag låtsas som ingenting, om man säger så.. ;)
#24. Jag skulle låta honom vara i soffan när han är så liten, om du nu tänker att han kommer få vara där ibland.
Efter hand kan du lära honom att han bara får komma upp på kommando. Börja alltså redan nu att säga "varsågod" eller liknande när han kommer upp i soffan. Sedan kan du, när du märker att han vill upp i soffan och ni har hunnit börja med lite grundträning, att be honom sitta/ligga på golvet och när han klarar det så säger du "varsågod" och klappar i soffan - så blir det hans belöning. Förstår du vad jag menar? Det är jätteviktigt att valpar inte känner sig utanför i början tycker jag, så jag skulle personligen rucka lite på mina "principer" första veckan. OM hunden ska få vara i soffan senare. Ska den aldrig få vara i soffan så förstår jag om man inte släpper upp valpen heller.
Mvh
#25 Det låter rimligt! Prövar den metoden ;)
Tänk vad tiden går, nu är han snart 12 veckor redan lille Dylan! Han är en riktig buse med mycket energi ;) I början hade vi honom lös i trädgården, vilket vi fortfarande har ibland, men vi har inget staket och när grannens katt kommer på besök vill han gärna följa med in till deras trädgård sen.. ;) Så det får mest bli den lilla inhägnaden eller koppel tills han blivit lite mer pålitlig (om det nånsin sker ;)) Men om två veckor ska vi på valpkurs, känns skönt att kunna få lite tips! :) Förövrigt får man gärna följa mig på instagram (eweeliina) om man vill, där jag lägger upp hyfsat mycket bilder på busen! :D
Guud vad fin han är! RT är typ den minsta hundras jag gillar, så sjukt fina! :)
Ta det bara lugnt och stressa inte över alla råd du får/kommer att få. Lär känna valpen, då kommer du veta vad som passar er :)
Han kommer bli rumsren, sen kommer olyckor hända igen när han blir könsmogen (händer inte alla så klart men förbered dig på det).
Ha kul och njut av valpen. Ge honom mycket tid och sitt bara ute och upptäck världen, gå långa promenader hinner ni när han är större.
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#28 Tack så mycket! Kan inte annat än hålla med ;) #29 Ja, jag är ju en sån person som läser till mig mycket, så ibland vet man inte riktigt vad som är bäst ;) Men jag tror också att man lär sig allt eftersom och märker vad som funkar :) Promenader går vi lite ibland, men på hans villkor ;)