Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3085 ggr
[typellisch]
0

Färskfoder = stabilare mage?

Är det så att färskfoder kan stabilisera en hunds mage enormt? Sedan jag gick över till färskfoder är det som att Molly tål både det ena och det andra. Frolic som hon annars skulle få klet-bajs av tål hon väldigt, väldigt bra nu. Sen reagerade Molly på typ allt som inte var fodret, men det är borta nu med.

[fabienne]
0

Kan nog vara så. Sedan vi bytte till färskfoder har vår hund aldrig haft diarré vilket hon hade ibland förut. När hon åt torrfoder kändes som det blev en överraskning varje gång det blev nr 2, lite grann. "Jaha, hur är det den här gången då?" Nu är bajset ungefär detsamma hela tiden. Det enda som gör skillnad är om hon har ätit mycket ben. Haha, dessa bajsdiskussioner man dras in i jämt!😃

[typellisch]
0

#1 Ja.. jag kommer ihåg hur jag stod med överkroppen böjd för att kontrollera Mollys bajs 😛 Man visste aldrig hur det skulle vara; geggigt, bra, diarré eller helt ok. Men nu flyter det på bra.. hon får lite onyttiga saker som godis och hon klarar av det! Det känns sååå bra. Jag tänkte ''jaha, diarré nästa gång då'' när jag gav henne frolic första gången men icke. Mycket bra bajs 😃

Hahaha, jaa.. men bajs är en stor del utav hundens liv 😎

[fabienne]
0

#2 Låter bra! Kul att du är nöjd med det nya fodret, och lilltjejen också förstås. Hoppas det fortsätter så! :)

[typellisch]
1

#3 Ja, Molly älskar det :) Hoppas din raring blir bra snart också förresten! 🌺

Alexandra-S
2

Jag älskar hur man som hundägare ser det helt naturligt att prata hundbajs. Jag och en kompis kom på oss själva med att gå och diskutera ämnet på en shoppingtur när vi undrade varför människorna bakom oss i kön gav oss konstiga blickar.. 😃

Men ja, jag har hört att färskfoder ska ge en stabilare mage. Tyvärr har jag inte möjlighet att ge Gizmo det då jag inte har plats 😕

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[typellisch]
0

#5 Jag har också tänkt på det 😛 Kan sitta detaljerat med min familj och förklara hur Mollys bajs såg ut.. dom ber mig sluta rätt fort, haha.

Åh :/ Jag har heller inte mycket plats. Har en frys på 3 hyllplan varav ena är till Mollys mat och tuggben. En månads mat får plats, lite mer, + tuggben.

[fabienne]
0

#4 Å, tack. 🌺

På tal om frysar - när vi flyttade hit hade vi ett frysskåp, en meter högt och inte så djupt. Vi tyckte vi hade mycket frysplats! Sen köpte vi hund… Det slutade med att när vi var hemma hos släkten i julas släpade vi med ett till sådant litet frysskåp femtio mil till vår lägenhet och sen plötsligt hade vi två frysskåp. Å, vad mycket plats! Jo, tjenare. Vem måste ringa hem till sin pojkvän från affären och fråga om det möjligtvis finns plats för ett paket frysta bär, eller om det är så att frysarna som vanligt är fyllda till bredden med hundmat. Gapskrattar

Detta eviga frysproblem alltså. ;)

[typellisch]
0

#7 Hahaha 😃 Vad gör man inte för sin käraste! Offrar liiiiite plats i frysen såklart ;)

JamieBlue
0

Det stämmer säkert att hunden kan bli bättre i magen av färskfoder. Det finns tydligen en helt annan bakterieflora i färskfoder, som är nyttig för hunden.

[typellisch]
0

#9 Då förstår jag att folk lyfter färskfoder till skyarna :) Jag gör detsamma!

Mantissa
1

Det bästa är ju att det blir så lite bajs. Inga stora ljusa kolhydratshögar!

[typellisch]
1

#11 Jag märkte det idag :o Efter frukost så bajsade Molly små små korvar. Sedan ikväll efter middag så hittade jag seriöst inte bajset i det höga gräset/buskarna så jag fick låta det vara helt enkelt… för jag hittade det inte! Haha.

[fabienne]
1

#11 Vanliga hundbajspåsar känns som Ica-kassar nu för tiden. Det hade räckt om bajspåsarna varit en tredjedel så stora! :)

[typellisch]
1

#13 Ja, det reagerade jag också på idag 😃 Jag vart sur att det var så mycket påse kvar, haha

russin
6

Jag har fått en hel del hundägare att gå över till färskfoder med slående resultat genom åren. Det har handlat mestadels om hundar med mer eller mindre kroniska mag-eller tarmproblem och som även medicinerats mot det. Det har varit tarminflammationer, blodiga diarréer, kräkningar, dåliga magar osv och veterinärer som förespråkat dietmat resten av hundens liv. 9 av 10 hundar har blivit bra i sina magar inom loppet av en vecka efter att jag fått dom våga prova färskfoder🙂

Eftersom färskfoder innehåller naturliga bakterier, så får hunden och dess mage en mer normaltolerans mot saker som hamnar i magen. En hund som ständigt får sterilt torrfoder kan bli oerhört känslig mot minsta lilla "skit" som kommer ner i mag-och tarmsystemet. Samt att rå föda innehåller massor med nyttiga enzymer.

[typellisch]
0

#15 Du har en här som gick över till färskfoder tack vare dig och några andra 😎

russin
0

🙂 Härligt att det fungerar så bra -och det är så mysigt att se hundarna äta med riktig glädje.

[typellisch]
0

#17 Verkligen! Och det är ju inte svårt? Man har gått runt och tänkt ''nej, jag har inte kunskapen… nix, det funkar inte för oss!'' men det är bara att räkna ut hur mycket ens hund behöver sen dela upp och servera! Jag tar fram en burgare direkt efter jag gett middagen till Molly och så är den perfekt tinad på morgonen och resten av dagen!

mingman
0

Jag håller på att fasa över nu själv faktiskt. Men funderar på, när färsk- och torrfoder är så olika, blir det inte bara tokigt i magen att blanda och hålla på och göra en "korrekt" övergång?

Alltså, jag kan förstå att det blir tokigt av att bara från en dag till en annan byta, men att blanda färskfoder med torrfoder känns lite som att hälla ärtsoppa över oxfilén.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Fenix_Chicci
0

Har också förstått att många hundar med orolig magen blir bra när de får äta rå mat pga av att torrfoder är så sterilt och rått kött är fullt med nyttiga bakterier :)

Haha, så sant så, bajset är en viktig del i alla djurägares liv. Märker att jag är väldigt intresserad av hundbajs sen jag började barfa Sally (har gått över från VoH till barf då VoH är för fett för henne, hon slutade fisa direkt när hon började på mycket rött kött och när jag skär bort överflödigt fett) då det är viktigt att hålla koll på så det blir lagom mycket kött och ben innan kan kommer in i vanan och lär sig. Följde med henne ut på gården imorse för att kunna kolla så bajset såg bra ut, och det gjorde det :)

Bajset funkar även bra som gödsel till växter då det bryts ner fort och bildar ett pulver. Till skillnad från torrfoderbajs som är kletigt läänge.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[typellisch]
0

#19 Jag blandar :) Har gjort i en vecka drygt.. trappar av med torrfodret sakta men säkert och det har rullat på jätte bra! Molly var lite hård i magen första bajsningen efter första måltiden med färskfoder (och torrfoder) men sen rullade det på bra :) Så inom någon dag ska jag sluta helt med torrfodret.

russin
0

#19 - ingen större fara. Inte värre än att käka ett gäng knäckebröd med massor av skinka på😉

Själv brukar jag byta rakt av, men har även haft hundar som käkat 50/50 torrisar och färskfoder i många år utan problem.

Nuvarande hundar får ju enbart färskfoder som mat, men oftast torrisar som godis - och en hel del belöningsgodis går det åt här.

[typellisch]
0

#20 Ja.. men då har jag inte insett fel då :) Då är det pga färskfodret Molly fått sådan bra mage! Fiser mindre gör hon och tror det kommer sluta helt när jag slutar med torrfodret :) Hon kan fisa en gång/dag och förut var det oftare.. så det hör nog absolut till torrfodret.

lodjuret
0

Det är säkert så eftersom det är så naturligt för hundens mage med färsk föda :-) Där jag köper färskfoder sa dom att kroppen tar upp näringen så bra i färskfoder, det är därför det knappt blir någon bajs, i alla fall av korvar som vom og hundemat.
#15 Det var bra bevis på att det är bra! Ja, dom flesta veterinärer är väl emot färskfoder för att dom vill sälja sitt spec foder, vilket är synd om färskfoder kan göra hunden frisk! 😕

[typellisch]
1

#24 Sa dom till mig med :) Kör också med VoH fast burgarna :) Himla smidigt!

[fabienne]
3

#15 Tråkigt att så många hundar går på en massa mediciner helt i onödan. När vi fick det här problemet med hältan och de dåliga höfterna på Lucy blev det flera gånger tal om vilket foder vi ger och när vi svarade färskfoder fick vi frågan "Varför då?" Precis som att det måste finnas en riktigt bra anledning om man ska ge sådant foder!

De rekommenderade RCs Mobilityfoder och jag blev alldeles mörkrädd när jag läste innehållet. Majsmjöl, ris, majs, köttmjöl, vete och majsgluten som förstaingredienser. Förstår inte hur min hund skulle kunna bli hjälpt av en massa skräp. Blir så ledsen över alla dessa hundar som får skräpmat när de redan mår dåligt. :(

[typellisch]
1

#26 Det är rätt sjukt hur veterinärer bara är ute efter att sälja :( Dom BORDE få kunskap om foder då det ändå kommer på tal ibland i deras yrke så att säga.

lodjuret
2

Ja och man undrar ju varför dom inte kan ha färskfoder som vet/spec foder, så att folk får testa. För om man går till vet så är det ju bara torrfoder, torrfoder och åter torrfoder som står på hyllorna, med massa olika namn, men inget vidare innehåll enligt mig, plus att hundarna lätt får tandsten av det.

[typellisch]
0

#28 Ja, vill inte veterinärer hundens bästa? Det är väl därför dom arbetar som just veterinärer? Knasigt det där måste jag säga .. 🤔

LillPom
0

Vet samma sak här!! :D Stor skillnad!! Nu har jag dessutom kanin skitar…. så jag ska köpa miljöpåsar XD Annars känns de som jag förstör mer XD

[typellisch]
0

#30 Färskfoder är bäst, helt enkelt 🙂

[typellisch]
0

En fråga. Hur bra töms analsäckarna med färskfoder? Eftersom mängden avföring är så liten så vart jag lite fundersam.

Pennybus
0

#32 Min tik tömmer lite då och då, senast idag på min arm, usch! ):

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[fabienne]
1

#32 Jag har fattat det som att eftersom bajset blir hårdare töms analsäckarna lättare. Vi hade problem med att Lucy åkte på rumpan och var irriterad och vi har även tömt hos veterinär en gång då de var överfulla. Hon har inte haft något problem sedan i höstas när vi började med Orijen som gav något hårdare bajs. :)

[typellisch]
0

#33 Ja.. Molly brukar också tömma självmant ibland :) Det stinker som tusan men hellre att dom tömmer själva än att det uppstår problem.

#34 Så då kommer det ske som vanligt? :) Huvudsaken att det är hårt med andra ord?

[fabienne]
0

#35 Jag tror inte du behöver oroa dig, speciellt inte om Molly inte har haft problem med analsäckarna innan. :)

[typellisch]
0

#36 Nä, hon har tömt dom själv ibland :) På min arm, i sängen och på min tröja. Så hon är duktig på att tömma själv också :)

[fabienne]
0

#37 Å, fy. Det har jag aldrig varit med om men det låter inte trevligt, haha. ;) Men klart bättre än att de inte töms alls!

[typellisch]
0

#38 Det stinker så in i h….. 😐 Det är sällan dofter får mig att vilja spy men detta … nej usch usch!

[fabienne]
0

#39 Det måste ju vara bra, då är det ju omöjligt att någon hund ska kunna ta miste på att det är just Molly som spridit sin doft i grannskapet! 😃

[typellisch]
0

#40 Haha ja på så sätt är det ju bra 😃

[Aremea]
2

Ja, det är min erfarenhet, baserat på dryga tjugotalet hundar.

[typellisch]
0

#42 🙂

Ratlings
0

Jag har också gått över till färskfoder nu och jag bytte rakt av. Min vovve är allergisk mot diverse saker och jag hoppas det kan hjälpa honom i längden. Jag kan dock inte vänta ut effekten (började i förrgår) utan måste ge honom kortison nu ett tag då han kliar, kliar, gnager, slickar och åter kliar. Hans bajs ser bra ut. Små mörka kottar, hårda, trots det snabba bytet :) och åh så han alltid ser fram emot maten!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fenix_Chicci
0

Haha, alltså det här med analsäckarna. Har aldrig varit med om att jag sett när en hund tömt dem! Seriöst. Antagligen så tömmer väl våra hundar alltid ute då. På er verkar det ju som att de töms lite var som helst.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Pennybus
0

#45 Jag var med om det nu i gårkväll när vi hade gäster och Penny låg på mig med bakom på armen, helt plötsligt luktade det ruttet och äckligt och hunden fick gå, och på min arm var det en gulbrun halvt igenomskinligt vätska som stank, inte trevligaste ):

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[typellisch]
0

#45 Nja, Molly tömmer väldigt sällan :) 3 gånger under 7 månader men då har hon också haft dåligt foder som gett konstig avföring så det hänger väl ihop antar jag.
Hundar kan tömma av sig själva ibland, vilket bara är bra för annars blir dom överfulla och kan leda både till det ena och det andra.

Mollys analsekret är mer åt det bruna hållet och luktar rutten sourcreme-chips ;) hahaha

[fabienne]
0

Hundar tömmer väl analsäckarna en liten aning varje gång de bajsar för att sätta "sin" lukt på avföringen. Om sedan analsäckarna fylls för snabbt så att det blir ett överflöd kan de i bästa fall själva tömma dem, i värsta fall kan de bli inflammerade. Så om anasekretet produceras i samma mängd som hunden lämnar med avföringen behöver de inte tömmas utöver det. Så har i alla fall jag uppfattat det. :)

[typellisch]
0

#48 Ja, precis.. det är ju deras doft i den där sekreten 😛

Ja, det låter väldigt klokt! Molly har ju bara tömt självmant när avföringen varit kass, för geggigt för länge så att säga. Annars har det funkat bra liksom :)