min hund
min hund har lite problem .. jag fick henne när hon va 6 år från en som hade fler jämthundar..
dom ville inte ha henne för hon inte ville jaga .. dom hade försökt i 3 år att få henne att jaga men de gick ej .. jag köpte henne för 50 öre ..
men iallfall jag ska komma till saken ..
när de kommer männiksor så morrar hon oftast men inte ute när man går bara ibland.. inte anfaller bara morrar och går fram och kollar vem de e .. så fort hom hör att de knackar eller kommer någon så morrar hon tilloch med när de kör bilar utan för eller går någon i trappan utanför mitt rum fast hon vet att de e pappa..hon kan skälla också ..
jag tror de beror på att hon e osäker och att de kan ligga i bakrunden att hon kan ha blivit slagen eller något sånt innan hon kom till mej .. jag har fått bort lite av hennes morrande men de e mkt kvar .. Hon morrar mer på stora och mörka människor med keps eller nått liknande med basig röst .. ..
någon som har något tips till mej hur jag ska sakta men säkert få bort rädslan eller va de nu är ?? skulle va tacksam för svar :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
putt

Har tyvärr inget bra tips.
Men att hon morrar åt folk med keps tror jag beror på att hon inte ser dem ordentligt.
Min schäferhane som snart är 1 år blir osäker om det kommer någon lunkande i keps eller huva.
Du kan låta någon du känner "spela" en sådan person hon brukar bli rädd för. Öva först att gå förbi på så långt avstånd att hon inte morrar, belöna och beröm då. Minska sedan avståndet lite och se om hon morrar, gör hon det inte beröm/belöna. Och så fortsätt närmare o närmare. Om hon morrar, minska bara avståndet igen och börja om. Tillsist kanske ni personen kan sätta sig ned på huk med blicken bortvänd från hunden och med en godis i en utsträckt hand.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#2 pappa brukar aldrig ha keps men hon morrar ju på honom :(
#3 aa de håller jag på med dagligen med min pappa hon morrar tuvärr på honom :/ men ibland inte .. om de e jätte många mönniskor så skiter hon i att morra..
putt..

Försök att träna massor, och se till att ingen av de "läskiga" får komma fram till henne, eller titta på henne, eller ens låtsas att hon finns. Hon ska heller inte gå fram och kolla av dem på en gång, för DU ska se till att kolla av de läskiga. Om du har ett fungerande "sitt-stanna kvar" så kommendare det, gå sedan fram till perosnen, även om det bara är din pappa. Hälsa på honom, ta i hand, byt några ord. Gå sedan tillbaka till hunden, ge frikommando, och sedan låtsas ni som att det regnar. Den läskiga kan gärna sätta sig i en stol ed, men låtsas inte om henne.
Om du får chansen att visa att du är rätt bra, kollar av läskiga och OKar dem, så lär hon siga tt lite på dig. Se till att det aldrig får komma fram någon och hälsa på henne utan att du kollat av dem först, och att aldrig någon jobbig person/hund ed fpår vara på henne. Hon kommer snart att lita fullt på att alla som får komam fram är snälla, frö du sorterar bort de dumma.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 jag ka testa absolut :D tackar <3 :)
Gå till en hundpsykolog.
#8 jaha ??
Nja, tror inte du behöver gå till en hundpsykolog i första taget, utan en hundinstruktör först i så fall. Om du känner att du behöver hjälp.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Som Vattnadel skriver, men själv skulle jag vilja dra det så långt att hon inte ska hälsa alls. Morrande betyder avståndstagande av en anledning. I detta fall troligen pga osäkerhet på de mötande människorna.
Det finns ingen anledning att Din hund ska hälsa på främmande om hon inte tycker om dem. Är det någon hon absolut måste kunna umgås med så låt hunden ta kontakt med denna person när hunden själv vill. En reserverad, osäker hund kan man inte träna att tycka om att hälsa på folk. Den måste också vilja ha kontakt med främmande. Vill den inte det så ska den absolut få slippa.
Man ska absolut inte jobba för att få bort morrandet! Det handlar om att få bort orsaken till varför hon morrar. Så vad Du än gör så korrigera inte att hon morrar. Det kan sluta med att hunden väljer bort morrandet och går direkt på nästa steg - bita om någon hon inte känner sig trygg med går fram för att hälsa.
Lycka till!
Ps. Att ta kontakt med en instruktör är också att rekommendera då det är otroligt svårt att ge tips till någon via nätet då man egentligen måste se hund och situation för att kunna ge råd.
#11 du fattar vad jag menar :) ..
ska försöka .. de e så jobbigt hon har inte länge att leva så de känns som om de e e helt onödigt.. för alla bara påminner mej helatiden om de.. men jag vill att hon ska få ett bra liv nu på sista åren att slippa morra helatiden.. men de jobbigt att ha tanken på sej helatiden :/