biter på ALLT!
Jag har en 1 årig hund som biter på allt han ser! Mattor, soffan, snören som sticker ut och nu har han även tuggat upp golvet.
Försöker säga ifrån när han biter och belönar när han slutar eller ger honom något annat att tugga på men ändå hittar han något förbjudet att tugga på. Jag vet att jag måste lägga ner mycket tid på det men tycket det borde gett lite resultat då jag haft honom i snart två veckor.
Han kissar även inne så fort han får chansen. Han har valt ut ett ställe och släpper jag blicken från honom i 3 sekunder har han varit där. Går ut med honom varannan timma men missar man och det hinner gå 2 timmar och en kvart så är det försent! Tips?!?!
Vad är det för ras och hur/hur mycket aktiverar ni honom?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Vet faktiskt inte vad han är för raser.. Kan tänka mig att det är något collie liknande i honom..
Han är ute varannan timma och sen så gör vi inte så mycket mer än mys och lek..
Låter som att han har så mycket energi i kroppen att han gnager för att ha nåt att göra. Ge honom sysslor och långpromenader och se om det hjälper :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hunden låter väldigt stressad, kan ha att göra med att den är ny hos er men går det inte över måste ni jobba med stressen, hur har ni tänkt aktivera hunden? Du skriver ni är ute varannan timme, och går/aktiverar eller bara för att kissa?

Tips på saker för honom att göra? Ska testa gå lite längre promenader iaf :)
Lär tricks, skaffa en hundryggsäck och låt honom bära lätta tyngder då han vant sig, han är lite ung för vikt än, men det ger ett jobb så att säga. Spår, uppletande, leta godis i gräs eller inne, satsa på en hundsport eller vadsom :)
Aktivera huvudet på hunden, det är det bästa sättet att trötta ut en hund på, mentalt! Ut o gå gör inte mkt om hunden är rastlös. Inget som det verkar i detta fallet.
Sök, leta godis i huset, eller ute, leta efter favvoleksaken ute/inne, lär den saker, tricks…allt som gör så att han får använda skallen.
Leta på youtube där finns massor av tips på saker man kan lära sin hund och HUR du gör det! :)
Lycka till.

Vissa dagar är han med mig i skolan men han biter ändå på saker där och hemma. Tycker det borde vara extremt utmattande för hunden med alla bussbyten och nya människor..
Som andra redan nämnt behöver nog din hund aktivering. En collie är en aktiv ras som behöver mycket mental aktivering och motion. Han låter både stressad och understimulerad tycker jag.. Sök runt lite på forumet eller youtube som #7 sa, då kan du få många idéer och tips på hur du kan aktivera din hund :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#7 Jag sa inte "aktivering ELLER långpromenader" jag sa OCH långpromenader :) kombination med andra ord för att få ut fysisk och mental överskottsenergi :) ettåringar har mycket energi!

Han verkar inte stressad och ligger gärna och vilar i sin korg eller tuggar på sitt ben. Men sen kan han bara ställa sig upp snabbt och gå bort till mattan och tugga på den. Säger till honom och ger han benet igen men jag fattar inte varför! Jag vet att jag måste träna bort det men mina föräldrar blir galna när han tuggar så blir stressad av att han inte lugnar sig med tuggandet
#10 ??? jag har inte kommenterat ditt inlägg. fattar inte vad du menar….har inte ens läst det om du kanske ser på mitt inlägg, som skrevs nästan samtidigt!
#12: sorry, lät som det var från mitt inlägg (#3) :)
#13 Näpp så var det inte….
11 visst verkar han stressad. Tuggandet är ett tydligt tecken. Låter som stress som kommer av understimulering. Han behöver arbeta med hjärnan. Testa agility? Vallning?
#11 Tycker absolut det låter som stress, i samband med för lite aktivering blir det också värre, låter som en aktiv hund du har, bara promenader räcker inte, har ni inte tänkt köra någon sport? Varför inte börja spåra?
Kan vara värt att få halsen kollad på hunden, så den inte har en halsinfektion till att börja med.
kan också säga att det förmodligen kan ta mer än bara två veckor för att visa resultat.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi