Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 10104 ggr
Emaljoh4
2

"Vit schäfer" = vit herdehund?

Jag och Beckibus diskuterade detta med "vit schäfer".

Visst finns det inga vita schäfrar utan det är Vit herdehund?

Är jag helt ute och cyklar eller ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Bunn
0

Har funderat på samma sak och vad jag kan förstå så är det vit herdehund som gäller, men så hörde jag av en bekant att det tlillhör samma ras, men reggistreras som olika.. fattade inte riktigt vad personen i fråga menade med det, men…

Kanske finns någon annan här som kan förklara?!

Bunn
0

Glömde ju skriva att tidiagre omnämnd person påstår att vit herdehund/vit schäfer får korsas med vanlig schäfer och ändå kallas vit herdehund/vit schäfer. Stämmer detta verkligen?

I mina öron låter det väldigt konstigt.

Mischa
4

Vita schäfrar som föds ur en färgad schäferkull är ju en vit "schäfer", men den kommer inte att stamboksföras som en schäfer utan blir utan stamtavla (tror det är den enda ras som man gör så).

En vit hedehund är i grund och botten en separat ras som är inmönstad och grundad av vita schäfrar.

Raserna kan inte korsas.

Men OM det nu är så att stamboken för vit herdehund fortfarande är öppen för inmönstring så kan man ju mönsta in sin vita schäfer där under förutsättning att hunden är tillräkligt rastypisk.

För att göra det hela ännu mer invecklat så finns en "klubb" utanför SKK's regi som stamboksför "vit schäfer".

≧◔◡◔≦

Beckibus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ingenaning men dom som födde upp hunden säger att det är en blandning mellan långhårig och vithårig schäfer…!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Ellenfyrkant
0

Fast jag har hört att det fungerar så att man ofta reggar vitfödda schäfrar till vit herdehund. Men hurvida det stämmer har jag inte lagt någon mer energi på att ta reda på.

Mvh Ellenfyrkant

Mischa
0

Med andra ord två (oreggade) "felfärgade" schäfrar.

Kollade upp att det fortfarande går att mönstra in som vit herdehund om man nu vill.

≧◔◡◔≦

Beckibus
0

#6 det e en blandras så det en oreggasde hur somhelst…

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

fettmedkevlar
2

#7 Vit herdehund är ju en ras som får reggas hos SKK då den räknas till egen ras. Hur det är med en vit schäfer som föds hos en SKK-reggad uppfödare vet jag inte, är egentligen inte ens intresserad av att veta så jag överlämnar den frågan till någon som het.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SaraC
0

Men, som Mischa säger:

En "vanlig" renrasig och reggad schäfertik som får en eller flera vita valpar i sin kull ger resultatet att dessa vita valpar INTE räknas som schäfer och inte heller som renrasiga (vilket är även så pass jag vet unikt för just schäfer då annars felfärgad osv valpar ändå får sin stamtavla/blir reggade inom andra raser).

Dessa valpar kan då antingen fortsätta räknas som blandraser eller möjligen mönstras in som Vit herdehund. Men det är inte alls givet att man får mönstra in en vit schäfer bara för att den är vit och schäfer.. Se länken i #6.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

vitschäfer
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv 2st vita schäfrar och jag säger då att det finns

Mischa
0

Fast ingen påstår väl att det inte existerar felfärgade schäfrar?

Däremot ingår dom inte i stamböckerna iom att dom inte registreras utan får mönstras in som vit herdehund om man vill eller låta dom vara oreggade….

≧◔◡◔≦

[Ronon-m]
0

Hmm, vita scäferar ÄR vit herdehund.. Sen finns det väll individer av renrasig schäfer som föds vita, men det måste väl vara albinohundar har jag för mig!? :)

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en klubb som heter Vita schäferhundklubben. Det är nog deras "fel" att folk tror att det finns en ras som heter så.

Vita schäferhundklubben är en, enligt mig, mycket oseriös klubb som har stamtavlor som är direkt plagierade från SKK. Som uppfödare i VSHK kan man komma runt de flesta regler som SKK har. Personligen känner jag tyvärr till en person som föder upp schäfrar under mycket tvivelaktiga förhållanden, men som ändå fortsätter att registrera valpar i VSHK utan problem…

De registrerar alltså schäfrar i alla färger, utan speciellt mycket krav.

Kanske har klubben nu gått i graven, för hemsidan är inte uppdaterad på länge http://www.vitaschaferhundklubben.com/index.htm

Fridaaaa
0

Du får inte regga en "vit schäfer" som schäfer men som vit herdehund.
Men det heter vit herdehund

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katti
3

Man kan inte regga en schäfer som föds vit som vit herdehund. Vit herdehund är en ras med egen standard. Eftersom det är en ny ras så är stamboken fortfarande öppen för nya hundar, men ska hunden kunna bli registrerad i SKK så måste den mönstras in som vuxen. Att den går igenom är ju inget man vet när man köper en valp.

Fridaaaa
0

#15 Det läste jag på något ställe att man kan söka dispans och regga där.

Mischa
1

Snarare att vita herdehundar är baserade på inmönstrade vita schäfrar, vita individer kommer fortsätta födas ur färgade kullar precis som hos ex. boxer men dom registreras inte som sina kullsyskon och är inte albino utan enbart vita/ljusa till färgen precis som en samojed eller bichon frisé.

Albino = saknar pigment

≧◔◡◔≦

[Ronon-m]
0

#17 aha! okej :)

Katti
0

#17 Snarare än vad?

Mischa
0

#19 Än att vit schäfer är vit herdehund, för då är det ingen schäfer längre.

≧◔◡◔≦

Peppe
1

#19 tror hon svarade #12 på att de vita inte är albino utan just bara vita/ljusa. att de inte saknar färgpigment.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ellenfyrkant
0

De schäfrar som föds vita är alltså VIT SCHÄFER om de inte blir inmönstrade somvit herdehund?

Mvh Ellenfyrkant

Vovvie94
1

renrasiga "vita schäfrar" är vita herdehundar. de som har vita föräldrar, vita släktingar och är vita själva är vita herdehundar.

vita schäfrar från en schäfer kull är fel färgad och kallas "vit schäfer.

"enkelt" är det! ^^ :D

indra-bus
0

#1o Vilka fina hundar.

Jag har hört olika saker om detta så jag vet inte vad som stämmer, men skulle vilja veta. Hur hela sanningen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Mischa
0

Precis, samt att dom blir oreggade.

≧◔◡◔≦

russin
1

#25 - och varför blir dom oreggade ???? Aldrig hört talas om.

SKK har ju som policy att alla renrasiga hundar ska registreras avsett om dom föds med fel färg eller päls.

Black and tan pudlar t ex (kom upp diskussion om dom igår, så därför får dom bli exempel här) registreras trots att färgen inte är godkänd - så där står det endast ej godkänd färg under raden "färg".

Mischa
1

Schäfer är så vitt jag vet den enda rasen där man har registreringsförbud för felfärgade hundar.

"Registreringsförbud för vit schäfer, samt för avkomma efter vita föräldradjur. Gäller fr o m
1981-01-01."

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/registreringsregler_R42.pdf

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
0

#27 Såg en gång en på blocket som sålde schäfervalpar.När jag kollade in på annonsen, så såg jag att ena föräldren var "vit schäfer", och dem påstod att valparna skulle få stamtavla men det kan dem väl inte få eftersom ena föräldren är vit?

Mischa
1

Eller så kanske dom var reggade i den klubben som stamboksför "vit schäfer" utanför SKK (om den ens existerar längre?) eller kanske något hemmaskrivet "stamträd"

≧◔◡◔≦

Ellenfyrkant
3

Vad du kallar "renrasiga vita schäfrar" lär ju inte klassas som herdehund om de inte blivit inmönstrade? Det lär ju vara renrasig vit schäfer som klassas som blandras. Vad jag förstått kan man aldrig kalla vitfödda schäfrar för vit herdehund om inte stammen är inmönstrad som vit herdehund.

Mvh Ellenfyrkant

nlinds
3

Vet att detta är en sjukt gammal tråd men nu har jag fått tummen ur röven och gjort en BRA jämförelse !
lägger in bild, och en förklaring :)

förklaring på VIT HERDEHUND & VIT SCHÄFER **obs** Bilderna lånade från google.

Vit Herdehund skiljer sig stort från Vit schäfer
Vit herdehund, är en skk registrerad ras, alltså godkänd som en egen ras.
Den vita herdehunden har en "snipigare" nos med bredare käkar (väldigt likt en pitbulls käkar faktiskt). Rak rygg, rak flank som ni kan se på den vänstra bilden (sträcket på "magen") , rak nos och längre hasor "hälar". Vit herdehund är en medelstor hund. Dess rygg ska vara rak och horisontell med stark muskulatur. Korset ska vara långt och medelbrett. Den ska också vara rektangulärt byggd med medelgrov benstomme De är mycket följsamma och mer känsligare i sättet samt lättlärda. Detta godkändes som en EGEN ras 2003.

Vit Schäfer är INTE en godkänd ras, än. Alltså inte registrerad hos SKK. Den Vita schäfern kan gärna jämföras med den "normala" schäfern. Den har Schäferns utseende. "bucklig" nos, svagt sluttande rygg, kortare hasor (hälar), samt en "insjunkning" i flanken (se böjning på "magen" på den högra bilden). Som ni ser har jag ringat in ögat, ögonen skiljer sig markant från den vita herdehundens, kolla noga ! De är OFTA inte helt KRITVITA (som den vita herdehunden är) De kan ha en lätt cremefärgad päls, eller äggskalsfärgad eller "gräddvit" som många vill kalla det. De har schäferns mentalitet, Misstänksam, väldigt lättlärd, alltid på sin vakt, mycket tillgivna sin ägare, M.M. Anledningen till att inte Vit Schäfer är en registrerad och godkänd ras än är att ofta de som har vanliga schäfrar ser detta som en "mutation" alltså ett fel. Fast det bara är färgen och storleken som skiljer dom åt.
Vit schäfer når en mankhöjd mellan 60-75 CM och en vikt mellan 40-50 kilo (i vissa fall mer).
Hoppas detta var till någon hjälp, om ni har frågor, så fråga på.

// Bilderna är bortplockade av admin eftersom man inte får ta bilder från google. Länka till bilderna istället.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi