Hjälp med valp
Som många av er redan vet så Har jag en Vit Schäfer valp på 8 månader. (Nej..ingen vit herdehund, gå in på min sida och läs ^^)
Och jag har lite problem. Detta är min första alldeles egna valp. Visst har jag haft valp innan med det har varit min mammas så det var ju hennes ansvar om man säger så. Jag vet att Schäfern är en otroligt envis men lätt lärd hund.
Så nu till problemet:
Redan när jag fick honom vid 3 månaders ålder så försökte jag lära in de grundläggande kommandona. så som, sitt, ligg, tass, vänta, stanna, nej, varsågod. ALLT har gått PERFEKT ! MEN… Han fattar inte nej. Vi brukar skoja här hemma om att han är lite "bakom flötet" om man säger så och vi kallar honom "DumDum" (för han hette Dumle i stamtavlan). Han är lite smått skelögd (väldigt gulligt faktiskt..) Och han är otroligt slö för att va valp. Men han förstår inte nej i vissa sammanhang ! Typ när han tar min foppatoffla och jag säger "NEJ ! Fy!" så spottar han ut den direkt. Medans i andra sammanhang när jag går med han i kopplet och han får en energi flipp (skuttar runt som en galning och biter i kopplet) så förstår han inte för ens jag tar tag i honom och ryter. Och det kan ju se ganska brutalt ut för dom som inte har hund. Jag vill ju inte behöva ryta ELLER ta tag i honom över huvudtaget. Här i detta området blir man anmäld för djurplågeri bara man tar i sin hund liksom.
Ett exempel var när en tjej tog över en aggressiv schäfer (omplacering, vuxen) och han höll på att anfalla en människa, då tog hon tag i hunden och la honom ner på marken (ej på sidan, bara la han ner så han fick lugna ner sig). Och eftersom hunden var så rädd för att få stryk (han fick stryk av förra ägaren), så när han la sig ner så skrek han så hela gården hörde.. Och hon blev anmäld för djurplågeri.
Jag vill inte att detta ska hända mig. Jag försöker verkligen vara konsekvent och tålmodig, men ibland tappar man ju tålamodet när man verkligen försöker men inte uppnår resultat. Har försökt att träna in "Nej" också (så fort han gjort något fel givetvis) Men ingenting funkar.
Har ni några idéer ? Måste tillägga att även om han är trög i vissa sammanhang så är han otroligt lätt lärd. Drar inte i kopplet, kommer när man ropar, kan massor med trix och vi har precis börjat med lydnad och apportering.
Skulle vara tacksam om ni som också har en envis ras kan dela med er av era erfarenheter och upplevelser.
Måste också tillägga att jag har gått gymnasieinriktning hund, och har fått träna med alla möjliga sorts raser (bland annat schäfer) och det har inte varit några problem.
Tacksam för seriösa svar !
Detta är Aros på bilden.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Det problemet har att göra med hundens aktivitetsnivå. Den förstår nej när den är lugn, men när den är uppe i varv så är det i sig alldeles för självbelönande.
Hitta ett sätt att bryta hunden när den blir uppjagad. Vad som fungerar kan vara olika beroende på individen, jag gillar att ha ett brett fast halsband på mina unghundar som jag kan hålla rejält i och vänta på att de varvar ner, för att sedan släppa och belöna lugnt eller bara gå vidare. Vissa andra ställer sig på kopplet, börjar kommendera hunden osv. Det beror lite på vad som passar dig som förare också, men målet är att kunna läsa hunden och bryta den innan den varvat upp till max.
Det låter precis som det ! Han fattar när han är lugn men inte när han är uppe i varv. Jag brukar göra så när han är uppe i varv, att eftersom han har så mycket "hängande skinn" (han har inte vuxit i det än) så tar jag tag i "nack skinnet" och håller fast honom och får honom att lägga sig ned. Då BRUKAR det gå bra, men det är inte alltid det funkar heller :/ Ska prova att köpa ett bredare halsband som jag kan hålla i istället. Ser nog lite "mildare" ut när man håller fast också 😇
Jag har lite svårt för den här "gå omkring och anpassa sig efter omgivningen"-mentaliteten. Jag fostrar mina hundar efter bästa vilja och efter min egen kunskap. Vad folk runtomkring mig sedan tycker om det är deras ensak, och det är ingenting som jag fokuserar på. Var konsekvent, följ din plan och skit i vem som råkar stå bredvid när du styr din hund så kommer det nog gå fint.
Jag håller med !
Jag vill ju göra som jag alltid gjort när jag "format" mina hundar. Men detta är ett jävligt sjukt område vi bor i också, man blir anmäld för minsta lilla. Det var till och med en gång som en tant gick förbi mig och aros med en liten hund, hon plockade upp hunden. Och Aros som har en mankhöjd redan på 70 CM är väääldigt stark, och drog mot hunden. Då fick jag tag i nackskinnet på honom och försökte "backa honom" och då råkade han pipa lite (tog inte ens hårt..) Och då sa hon "Men vad gör du med hunden !?" och då sa jag "Får man inte ta i sin hund eller?. Det hade gått bättre, och han hade inte varit så nyfiken om inte DU plockade upp din hund först". Dom blir ju bara mer nyfiknare när dom har något som skäller i famnen liksom 🤔🤓
Ska försöka att inte "bry" mig om vad andra tycker och så.. Men det är svårt. Man vill ju inte bli "den galna schäfer tanten som inte har koll på sin hund" haha.
Är problemet endast när han blir lite energisk och vill hoppa och springa ute? Handlar det om möten som gör honom glad eller är det bara ett plötsligt infall från hans sida?
Behöver hunden göra av med energi? Kan du avleda honom genom att inbjuda till aktivitet - tex beordra hit, sitt - ögonkontakt - och sen säga hopp och lek/ta fram en leksak och ge honom lekutrymme på DITT initiativ? Då kanske det blir lättare att bryta beteendet igen eftersom att du leder leken? Ibland får man gå hundens väg för att nå sitt mål.
ja det enda är när han blir "uppe i varv" eller leker med någon annan hund. aldrig annars. Alltså det beror lite på, vissa hundar är han helt ointresserad av och andra vill han gärna hälsa på, han är ju väldigt glad av sig. Då blir han "okontaktbar" alltså, jag försöker med sitt och ögonkontakt. Enda som har funkat hittils med hundmöten är att sitta en bit ifrån, kolla får han göra bara han sitter ner och inte hetsar upp sig om man säger så.
Jag aktiverar honom varje dag så han gör av med massor energi, det är nog inte problemet.
Hmm, jag har inte provat att ta med leksaker på bara endast promenader, men ska prova detta. Han äääälskar ju tennisbollar.
Tack för tipset ! Skriver sen hur det har gått och om vi träffar någon hund :)
Hoppas att det går att få kontakt med hjälp av bollen. :)
Är det när ni möter hundar på promenaden som problemet uppstår? Vad händer om du vänder med honom och går åt ett annat håll? Får du kontakt med honom då? Isf skulle du ju kunna göra det för att bryta hans fixering, få kontakt, berömma, vända tillbaka och försöka mötas igen.
Kan du bryta om han leker med en annan hund? Tex genom att kalla in honom?
Nej det är inte bara då. Även om vi går ensamma kan han få ett "energi flipp" som jag kallar det och studsa runt bita i kopplet, även inomhus kan han liksom rusa runt så han nästan åker in i väggen haha.
Om jag går åt motsatt håll kollar han inte vart han går, han går åt andra hållet medans jag går åt motsatt håll. som att försöka få med sig ett berg i koppel ungefär..lol…
Men när han väl kollar fram belönar jag han, ibland när drar åt motsatt håll och sen kollar åt den riktningen vi går åt så belönar jag han jätte mycket och börjar springa, det brukar funka.
Fast när han bara får en energiflipp så tror jag att det skulle bli värre om jag tog fram bollen. (det är just det som är problemet) inte möten med andra hundar egentligen.
Nej jag kan inte bryta honom när han leker med en annan hund. Han har knäck i öronen….slyngel ålder som jag vill kalla det för…
Träna passivitet och växling av aktivitetsnivåer, att dra i nackskinnet hjälper inte och löser inte problemet, så strunta i det, du måste avbryta när hunden blir för uppjagad och hjälpa den att lugna ner sig och slappna av.
När min rottishane va ung och kom in o lite trots perioder och hamnade i samma sits som du så råkade jag av misstag prassla med en bajspåse.. OCH DET FUNKADE KANON! Så fort han brusa upp och ja, du vet ;) , så tog jag fram en bajspåse, eller hade kvar den i fickan, och började prassla.. När jag gjorde det så va det bara det han tänkte på. :P Så man får hitta sina knep till att avleda dem. :P
#9 Klart det kan hjälpa att få fast hunden i nackskinnet, lika väl som att få fast den på något annat vis.
#9 Det finns aldrig någon anledning.
#12 Klart det gör, nöden har ingen lag ibland. Det är en jättefin utopi att tro att man aldrig ska kliva in och vara fysisk emot hundar, men det fungerar inte i verkligheten där man måste vara mer anpassningsbar än så.
#13 Är det panik måste man givetvis stoppa hunden, men detta handlar inte om någon nödsituation, en uppvarvad hund börjar man inte dra i nackskinnet, det gör det bara värre!
#14 Men det behöver det ju verkligen inte göra. Hundar är individer och kommer reagera helt olika. Ett grepp i nackskinnet kan trigga alla cylindrar hos vissa hundar, medan andra tar det som ett stöd och varvar ner. Det är helt omöjligt att säga vad som fungerar och inte fungerar.
Jag måste tillägga. Jag DRAR inte min hund i nack skinnet, jag håller fast honom, men jag brukar också¨ta tag i halsbandet när och om jag väl får tag tillslut.
Igår var vi ute på en riktigt lång promenad och möte några hundar. Han brydde sig inte så mycket denna gången, men han fick energi flipp. Då stod jag still och lät han hoppa runt, lät han dra i kopplet. och bara stod helt blickstilla. Han märkte snabbt att det inte var så kul att "flippa" trots allt. Sen började han igen. då röt jag till ända från magsäcken (brukar inte ryta ordentligt åt mina hundar, tycker det räcker med ett "nej" egentligen) Och då blev han chockad och backade. Ställde sig vid min sida och visade tydligt att han var redo att traska vidare. MEN ! Sen kom det "den galna katt-tanten" som bor på andra sidan gården, mötte henne ett kvarter bort. Hon brukar ALLTID gå ut och gå med sina katter (utan sele). Melwin min Bearded Collie ställde sig ju i "jakt" possition direkt. Märkte också hur Aros blev uppe i varv från 0 till 100 på 2 sekunder. Han SKREK, bokstavligt talat. Tog fram bollen och försökte locka, ingen respons, tog fram godis, ingen respons.Tog honom i halsbandet och försökte lägga han ned, hjälpte inte. Tag i honom, nackskinnet och ryggskinnet (som han för övrigt har as mycket av då han inte växt i det riktigt) och la han ner. Han låg där, och skrek (Pga katten). Och det fick han göra tills han tystnat, sen gick vi. Visserligen fick vi väldigt många blickar på oss, men nu brydde jag mig inte. De får **n tro vad dom vill. Men bra gick det iallafall :D denna gången…