Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 1010 ggr
Loveradio
0

Olika selar till olika aktiviteter

Ni som håller på med olika aktiviteter. Vad har ni för olika selar och till vad? Använder ni samma selar till flera olika ändamål eller är ni noga med att ha olika selar till olika aktiviteter? 

Att gå en promenad med en dragsele kanske inte är en bra idé men en nomesele t.ex kan ju användas både till spår och till drag. Hur resonerar ni kring det? Tänker på signaler.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cahira
0

Min far har berättat att då han jagade med hund kunde han jaga flera olika djur med samma hund, de visste direkt på vilken bössa man tog på vad som skulle jagas. De kopplar ihop sele med aktivitet lätt, eller i pappas fall, lukten på gevären. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Loveradio
0

#1 Häftigt! :) Alltså om man ska spåra t.ex kan ju spårlinan vara en stark signal för hunden att nu ska det spåras. Men en del hävdar att spårlinan inte är nog utan att man även bör ha en speciell spårsele som endast används till spår. För att vara extra tydlig.

Cahira
0

Ja ju fler enskilda saker och rutiner du har innan ett event, desto klarare kommer hunden koppla ihop det :)

Loveradio
0

#3 Mitt dilemma är att jag är sugen på att köpa en nomesele att spåra med. Men vill ev. också låta min hund dra mig på spark i vinter. Så jag är kluven till hur jag ska göra.

Cahira
0

Om du har en lina för spårning och en annan för drag går det nog finfint :) Och hunden skiljer nog på vinter och sommar och ifall den är fastspänd framför spark eller i lina :) Och så har du ju kommandon med. Spår eller Dra eller vilka ord du nu väljer :)

nlinds
0

Jag har olika selar till min Schäfer för olika aktiviteter.

En för promenader i stan (där är enda gången han verkligen drar)
En för sök, en för cykling (sparar den till han har blivit äldre, han får inte cykla än, han är bara 8 månader), och en för lydnad. Och han fattar vad det är som gäller när vi tar på han en sele :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Hiro
0

Hundar är jättebra på att skilja på olika situationer för att de kan se vad som händer och då lista ut vad deras uppgift är i sammanhanget

MikkansBuse
0

Gällande min mammas två sheltie där jag ibland kan använda samma sele till ena hunden vid promenad och spår. I detta fallet är det händelserna som triggar hundarna till vad vi ska göra. Vid promenad kopplar jag hunden på selen som en vanlig dag ut från lägenheten. Vid spår åker vi till skogen, hundarna får vara kvar i bilen och jag går i väg och lägger spåret. Visserligen visar spårlinan vad som gäller när jag en och en tar en hund ur bilen och ska koppla på dom selen och den långa linan. 

Även om man skulle använda samma utrustning så är det alltid någon detalj som sticker ut som hundarna kopplar ihop med aktiviteten. (:

[RMSLiners]
0

Jag har 2 dragselar (snart 3) och ett ysele.

Y selet, ett simpelt fodrat sådant, använder vi när hon ska ha flexi på sig. Ibland även när vi spårar.

Dragselarna används främst i drag och den jag använder mest är Dragråttan. Non-Stop Freemotion ligger mest och skräpar. Ska snart dock köpa in ett kombisele då jag kommer behöva ett nu när vi har barn och barnet sen är så pass gammal att den kan sitta i en pulka. Samt att ett kombisele är bra att ha den dag vi testar tävla i nordiskt drag då jag gärna häktar en fjällpulka på henne.

Det selet jag tittat på kostar bara lite, ca 800kr.

Lathundarna
1

Jag har samma sele till mycket, hunden fattar på "ritualerna" runtom vad som är i görningen. Tar jag t ex fram dragselen och sätter honom i midjebältet så vet han att det är dags för en rejäl långpromenad. Går vi en kortare uppvärmningsrunda utan sele för att sedan sela på, då vet han att det betyder att han ska släpa på matte i joggingspåret. Tar jag fram dragsele + trickskidorna har jag ett dragrabiat åbäke som laddar rejält för att få dra på järnet i snön.

Promenadselen agerar för oss även som spårsele och som "handtag" under lydnads/rallyträning. Även där märker han på mig vad som är i görningen och "laddar" olika. Han går t ex inte det minsta upp i varv när jag signalerar att det är promenad på G, medan han drar igång rejält när det är spår.

Loveradio
0

Okej tack för svar, intressant att höra hur ni tänker