Rädd hund
Min Golden Retriever hanne på 5 år som är livrädd för allt utom människor och andra hundar. Han är väldigt nervös och stressad. Han blir överdrivet glad om det kommer någon och hälsar på. Det går inte att lugna honom. Han steppar och ålar sig genom benen, buffar med nosen och hoppar upp på folk. Han springer fram och tillbaka på samma ställe, till köket sedan ut i hallen, till köket och sedan ut till hallen igen. Det kan han upprepa 20 gånger, han bara springer fram och tillbaka.
Jag har också besväret med att han är rädd för ALLT. Dammsugare, bollar, stolar, skramlet om man tappar en gaffel, golvmoppen, dusha osv. Han får också något stollaryck om man går mot honom, det är som om han inte vill vara i vägen för mig och får panik, han börjar titta sig omkring och letar efter en flyktväg. Och ibland far han upp i illfart och gömmer sig bakom bordet i köket helt utan anledning. Vi har massor med klösmarken i golvet, då han krafsar när han försöker komma upp och fly från något som vi inte vet vad det är. Han är rädd för saker som kommer emot honom, t.ex en basketboll. Om man skulle rulla en basketboll emot honom så skulle han fly i illfart så de flyger flisor från golvet.
Om man skulle råka ha dammsugarn framme vågar han inte gå förbi den. Och när han måste så springer han så fort att han snubblar på golvet och på så sett får han ännu mer panik.
När man ska duscha honom så sitter han och skakar HELA tiden.
Däremot så älskar han människor, det spelar ingen roll om han inte känner dem, han tycker om dom ändå. Och som jag skrev tidigare blir han överdrivet glad.
Nu undrar jag om det finns några tips på hur jag kan gå till väga med detta. Det börjar bli lite jobbigt, och man ser på honom at han är stressad.
Är tacksam för svar!
Johanna. J

Det finns några saker du kan börja med, som kan göra stor skillnad.
Vad äter han? Innehåller maten majs, byt till ett foder utan majs. (tex acana, standardt, precept, eller ännu hellre ett färskoder som V&H ed) Majs innehåller ämnen som omvandlas till dopamin och noradrenalin i kroppen. Detta är stresshormoner, som gasar igång hjärnan mer, och han får sämre impuslkontroll och allt blir "mer".
Testa gärna att ge lite extra B-vitamin oxå. En hund som har brist på den vitaminen omvandlar tryptofan till b-vitamin istället för det lugnande hormonet serotonin. Ge sedan lite extra tryptofanrik kost, som tex banan, pumpkärnor och soja.
Sedan kan du använda adaptil. Detta är feromoner, samma som tiken utsöndrar då valparna diar henne. Lugnande utan att droga ner eller så. Det går att välja väggdosa, men är han rädd även ute, så kan ett halsband vara bäst.
Märker du skillnad av detta, så kan du börja träna honom med trevliga metoder. Här har du en film på ett sätt att träna en rädd hund, snabbt, trevligt och bra. En annan bra film. Kika gärna på alla hennes filmer, de är toppen!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack så jätte mycket!
Just nu äter han ett torrfoder som heter Doggy. Vi har också fått kostillskott av veterinären som inehåller B-vitamin. Han ätit det nu i ca 4 veckor och ingen skillnad än.
Jag ska absolut se på filmen och se om jag kan snappa upp något.
Tack för hjälpen!
Finns det någon som har nåt tips på hur jag kan få honom lite lugnare? I bilen sitter han och gnyr då han är förväntansfull och inte vet hur han ska bete sig.
2 det är majs i det fodret o ganska mycket med.
förstår att det är jobbigt. en rädd hund är ofta en stressad hund och förstår att du vill hjälpa honom. har han alltid varit sån? har ni haft honom sen han var valp eller är det en omplacering?
får han utlopp för sin energi, på vilket sätt? både understimulering, överstimulering och fel aktivering kan ge hunden stress.
hundar kan bli stressade av för mycket kamp och jaktlekar, om de lämnas ofta och länge etc. lugnare aktivering där de använder hjärnan, så som spår eller andra klurigheter, är väldigt bra och stressdämpande :)
har själv en lättstressad vovve, men han är inte rädd eller nåt sånt, går bara upp i varv väldigt lätt och snabbt men jag letar ganska ofta på nätet och har även anders hallbers bok "rädda, arga och stressade hundar" här hemma.
tycker denna sida ger en bra bild av stress hos hunden, det är intressant läsning om inte annat.
låter som din hund även behöver stärka sitt självförtroende, det kan man göra genom att låta honom utföra små trick, balansera på stenar/annan kroppskontroll osv :) så kanske han blir lite säkrare i sig själv.
Där står ingenstans att där är Majs i doggy?
Ang glädjen/ stressen vid andra människor är enklast att dom bara ignorerar honom.
Tyvärr är det så att det finns rädsla i vissa linjer hos golden. Men din hund verkar ha överdriven rädsla som du beskriver den. Tror faktiskt inte han mår så bra. Från vilken kennel kommer han. Kan kanske vara en ide att höra av sej till uppfödaren o få tips o råd. Hon/han borde ju känna till linjerna. Eller till veterinären för en undersökning. Hör han dåligt ser han dåligt har han ont? Det kan veterinären förhoppningsvis svara på.
Så rädd som du beskriver honom ska inte en golden/ någon annan hund över huvud taget vara.
6. Jag som blandar ihop doggy, med ett annat torrfoder, du har så rätt det är väl mest vete i det fodret o inte majs.
1# Gud vad bra skrivet, att ingen veterinär har berättat det för mig förut ! Har en "livrädd" Bearded Collie hemma, detta måste provas !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#5 Vi har haft honom sen han var valp. Han har inte visat det här beteendet tidigare utan har vuxit fram på senare tid.
Jag går med honom minst 2 timmar per dag och oftast får han springa lös. Hemma har han en aktiveringboll men han är inte intresserad av den. Varja dag kör vi lydnad i trädgården och det tycker han är roligt.
Jag har försökt stärka hans självförtroende genom balandgång men har är rädd för stora stenar och brädor.
Han är ganska lat och vill inte försöka spåra utan sätter/lägger sig bara ner på marken och är helt ointresserad. Samma sak är det när man försöker köra hjärngymmpa.
#7 Jag har försökt att säga det till folk som kommer hit men dom lyssnar inte… Min mormor och morfar älskar honom och kan inte låta bli honom. De tycker jag är elak som inte låter dom hälsa på honom.
Vi var hos veterinären för drygt 1 månad sen och allt var bra.
#10 Vad gäller att hälsa på folk och lugna ner sig först skulle jag bjuda in mormor och morfar till samtal och berätta att hunden mår inte bra och du har bestämt att prova en metod som kräver att dom följer anvisningar. Det måste dom respektera. Mina hundar får inte hälsa utan tillåtelse och gör dom det trots att jag säger nej, nonchalerar jag helt personen i fråga och gör klart för min hund att du går härifrån och det är nu. Om det så tar 5 minuter för mig att få hunden att utan fysisk kontakt hålla avståndet jag kräver för att personen inte kan låta bli att gulla och låta eller locka med hela sitt väsen. Då finns bara jag och hunden för mig och gästens värde är lika med noll just då. Pinsamt för gästen men det får man ta om man inte respekterar min order om att låta hunden vara. Jag kommer inte att släppa på min order bara för att gästen tycker att jag är elak eller att det jag gör är onödigt.
#10 om det kommit på senare tid kan det vara som #7 skriver - att en veterinärundersökning behövs för att fastställa att hunden inte har ont eller liknande som kanske inte visades för en månad sen. har det hänt något särskilt som du kan koppla till hans rädslor? kan ju hänt något när du inte varit närvarande förstås alternativt inte lagt märke till det själv, men hunden upplevde det skrämmande. det kan vara så att han utsatts för något otäckt som han nu bearbetar och därmed överreagerar i vissa situationer. i så fall behöver han återhämta sig en tid. i anders hallgrens bok, som jag nämnde innan, står det att hunden kan ha sköldkörtelfel i form av hyperfunktion eller hypofunktion. detta kan innebära beteendeförändringar som skygghet/aggression, dålig pälskvalite, hunden blir lätt trött, fryser lätt, får förhöjd hjärtfrekvens, går lätt upp i vikt och uppvisar svaghet och passivitet. man kan be vet ta ett blodprov och testa detta även om det är ovanligt, dock drabbas kastrerade hundar oftare. har man stora problem med hunden kan det vara en ide att kolla upp. är säkert inte det av det jag läst men upplyste ändå ;) men annars… har ni testat agility? det ska vara bra mot stress och öka hundens självförtroende (: hoppas det löser sig så småningom (:
#11 Jag har försökt att förklara det för dom sååå många gånger men de förstår inte. De ger honom kex och andra godbitar vilket får honom att bli ännu mer till sig. Jag ska fortsätta att säga till dom att inte hälsa/titta/klappa hunden förens han har lugnat ner sig.
#12 Han har varit rädd för saker i ca 5 månader så veterinären borde ha sett något. Men jag ska ta dit honom en gång till bara för att vara på den säkra sidan.
Jag har ringt till brukshundklubben men allt var fullbokat fram till hösten. Men jag tänker nog köpa lite hinder så att vi kan öva i trädgården. :)
Tack för alla svar, det har verkligen hjälpt! :D
Vad för undersökning gjorde veterinären? En sån rädsla kommer inte utan anledning. Att börja hoppa o dyl med en sån hund innan man uteslutit allt är inte så jätteschyst mot hunden. Tänk om han har ryggbesvär, tumör ja eller något annat. Nej åk till en annan veterinär o få en andra bedömning.
O ja han kan tycka det är jättekul med tex hinder. Men jag skulle inte våga chansa. Utan att ha uteslutit ALLT
#14 Det var en hälsokontroll, han kollade att hans leder var bra.
Jag har faktiskt misstänkt att han har halkat på vårt hala golv och slått i sig på nåt sätt. Jag ska ta honom till en annan veterinär och så får de undersöka honom ordenkligt. Det är så svårt att se sin lilla älskling vara så rädd och stressad. :/