Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5519 ggr
[Colina]
0

Diskbråck

Är det någon här som har erfarenhet av diskbråck på hund? Min 7årige hane har nyss fått konstaterat diskbråck samt spondylos långt bak i ryggen. Pga andra hälsoproblem hos hunden kan vi inte operera och veterinären är försiktig optimistisk till att det hela kan bli bättre av sig själv men jag vill gärna höra vad andra har för erfarenheter då detta är nytt för mig.

[[Boris Sager]]
0

Hej! Jag antar att du kollat på nätet.

Den hr artikeln tycker jag är rätt bra:

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_diskbrack.html

Nu har du inte berättat något om din hunds symptom. Jag antar att diskbråcket också sitter långt bak i ryggen, liksom sponylosen.

Jag har mest erfarenhet av människors diskbråck och vet att man nu för tiden opererar i långt mindre utsträckning än tidigare.  Även här läker diskbråcken oftare av sig självt.

Jag tror också du fått förhållningsregler att inte låta hunden gå i trappor, inte hoppa, unvika långa promenader.

Om han har ont har han förstås fått smärtstillande.

Sjukgymnastik, t.ex. i form av badträning brukar fungera. Stärker muskulaturen och håller disken på plats.

Taxar är ju ssk känsliga fr diskbråck p.g.a. sina långa ryggar.

Berättta gärna mer om din hunds symptom. Vad visade rtg undersökningen, finns ju så många olika former av diskbråck.

Boris

nlinds
0

Har du sett på djuakuten ? (programmet). Där gick det att träna bort. Med massage i ryggen och simning. Klart värt att prova !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Colina]
0

På min hund sitter det långt bak i ryggen. Enligt veterinären är problemet slitage av ålder (vanligt på stora hundar) men vad den mest akuta skadan/symptomen kommit av vet vi inte. Hunden i fråga är en Rottweiler.

Symptomen är slöare bakben, smärta i ryggen vid beröring och hängande svans. Han äter cortison sedan tidigare (pga reumatism) men vi försöker just nu bli av med det eftersom han inte längre tycks tåla medicinen. Idag går han även på tradolan mot smärtan. 

Än så länge har vi bara röntgat en bild från sidan som visar på spondylos och en trasig disk. Troligtvis har disken spruckit "uppåt" så att vätskan runnit mot ryggraden vilket är sämre än tvärtom om jag förstod det hela rätt.

Jag håller honom så stilla det går. Inga trappor (byggde igår en ramp upp till huset så han slipper det enda steg vi har där), promenerar korta svängar på plan mark, inga hopp inget spring. I dagsläget anser veterinären att all träning såsom simning, massage även kan vara skadligt så nu väntar vi medan vi fasar ut cortisonet för att så småningom kunna ge ett alternativ till cortison i kombination med tradolan. 

Tyvärr har han problem med framtassarna av reumatismen sedan tidigare så jag är lite skeptisk till väntan samtidigt som veterinären absolut vill låta honom vila och se vart det leder.  Vissa dagar han han svårt att komma upp (slöa bakben några sekunder på morgonen) och kan gnälla till om han gör det för fort. Andra dagar vill ha trava, viftar på svansen och verkar okej förutom att han är långsam och instabil i bakdelen.

[Colina]
0

"Akut diskbråck hos en hund orsakas av att en broskskivas fasta kant spruckit och det mjukare innehållet (diskmassa) tränger ut och sprider sig utanför sin normala avgränsning. Diskmassan kan komma att trycka på närmsta nervrot, vilket leder till mycket kraftig akut smärta.

Alternativt kan den bana sig in i kotkanalen och trycka ihop ryggmärgen. Det är inte lika smärtsamt men resultatet blir att trafiken av nervimpulser från hjärnan till övriga kroppsdelar påverkas. De kroppsdelar som ligger bakom diskbråcket domnar och känns "lealösa".

Från hundsport ovan. Den fetade delen är det veterinären förklarade för mig har hänt min hund.

nlinds
0

gud vad tråkigt :( Hoppas det löser sig !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[[Boris Sager]]
0

Ja, det positiva jag kan säga är att det är tur att diskbråcket sitter så långt bak i ryggen och att nervrötterna inte tycks vara helt förstörda. Då skulle han inte alls kunna gå.

Hoppas att simövningar och annan sjukgymnastik så småningom hjälper, då vatten bär upp/avlastar honom.

Boris

tuvab
0

Våran pudel/japanska spets korsning fick diskbråck 2010. Man får vara noga med att inte låta hunden hoppa upp på saker eller människor, och när man bär den att hålla ryggen helt rak. Vi får fortfarande vara försiktiga med hennes rygg såklart men lugn och successiv träning gjorde susen! :) lycka till!

[Djurenimittliv]
0

Min bästa kompis hund fick diskbråck och det läkte (trodde dem och vet iaf) men efter några månader så kom det tillbaka och fick avliva. :( Nu ska jag inte skrämma dig allt för mycket, han va ändå grandis också och lekte med en annan grandis när det hände och de kunde inte operera på grund av avståndet till operation. De va tvungna att operera i Uppsala (Hon bor i norrland) då veterninären där uppe inte kunde operera så stor hund. Och eftersom han inte kunde lägga sig ner eller öht ligga ner så kunde han inte åka bil så många timmar. 

Men hade han och den andra hunden låtit bli och leka så hade han förmodligen kanske vart kvar idag :( dock svårt att undvika då det bor ihop. 

Det är tyvärr den ENDA erfarenhet jag har.