Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1283 ggr
[Zorita]
0

Varm hund, vad göra?

Min ena hund är ett riktigt fluff, med lång och rätt fin päls. Han har problem varje sommar med värmen och blir som flera år äldre, orkar inte springa på promenader, orkar inte leka förrän på natten osv. Jag ska tillägga att vi bor i Spanien så varmt är alltså väldigt varmt. Idag är det 25 grader och det klarar han, men när det kryper upp över 35 mår han inte speciellt bra.

Vi brukar skölja av honom innan och efter promenaderna (till hans stora förtret) och vi tar inte ut honom annat än korta promenader när solen är uppe. Men nu undrar jag, skulle han må bra av att bli rakad tror ni? Eller gör det bara saken värre? Nåt annat man kan göra för att kyla av honom?

[AlexandraB]
0

Lägga en våt handduk när han ligger ute. Ha fram kallt vatten så han får dricka när det blir för varmt. Annars finns det ju kylhalsband.

[Camia7]
5

Hundars päls är till för att skydda för både kyla och värme så raka ska man aldrig göra

VildaVittra
3

Ja, de blir svalare som nertrimmade. Lämna ett par centimeter på överdelen och raka enbart på ex magen, så han inte bränner sig i solen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zorita]
0

#1 Han brukar ligga på våt jord ute i trädgården, där det oftast är svalare än inomhus. Sen har han förstås alltid vatten och ibland en iskub eller så. Det där med kylhalsband måste jag kolla!

#2 Ja jag funderade på det, för vissa har ju som rutin att raka av hunden pälsen när det blir varmt. Men jag undrar om det beror på vilken kvalite han har på pälsen? För hans blir stekhet på sommaren.

VildaVittra
2

#4 De välpälsade hundar jag haft samt mött har varit avsevärt varmare inne vid huden än vad de kortpälsade hundarna varit. Stoppa in fingrarna vid huden när det är varmt ute så känner du. Alla de välpälsade hundarna har haft varierande kvalitet på sitt fluff.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zorita]
0

#5 Ja både pälsen och huden blir varm, det var så jag menade. Så det känns inte som om den isolerar speciellt bra. Vår andra hund har mittemellanpäls, alltså varken speciellt lång eller kort, och hon är alltid mycket svalare. Hon har också glesare päls. Hans är så tät att man får kämpa för att se huden under.

Vi tänkte nog inte raka av allt för då får han nog problem med solen, men att ta av lite kanske bara är bra då?

sasha_setter
0

Försök att hålla bröst, tassar och tunga kall. Att trimma lite under magen och ev. andra områden låter inte dumt. Har du någon bild?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Teddies matte]
0

Raka inte ner hunden helt, lämna isåfall lite päls.

EstherVess
0

Vi brukade alltid raka vår collie/samojed han vart otroligt varm o orkade ingenting. Efter rakningen vart han som en helt annan hund! Vi snaggade hela honom, och det var det bästa för hunden, kanske inte det vackraste men det spelar ingen roll så länge hunden mår bra! Vi klipper även ner våra pappisar på somrarna..