Hjälp med rädsla
För att hunden ska övervinna sin rädsla så ska den få uppleva den, right? Men vad ska man göra i den situationen? Tar några exempel.
1. Igår var vi ute och skulle gå förbi en ung kille som satt på en parkbänk och pratade högljutt i sin telefon. Luna slängde sig i så långt ut och bortåt i kopplet det gick samtidigt som hon gnällde och tjöt. Jag gick vidare som om inget hade hänt, vilket hon sket fullständigt i och var fortfarande lika rädd och tittade bakåt även när vi var många meter från honom. Efter ett tag gick det över och hon ville leka.
2. Idag på valpkursen var vi inne i stan och miljötränade. Vi skulle då stanna och titta på ett par ungar som åkte skateboard och cykel upp och ner för ramper. Hon var den enda i gruppen som var livrädd och skulle fly därifrån. Även fast alla andra valparna och ägarna var lugna som filbunkar var hon livrädd. Det jag gjorde då var att bara ha henne nära mig och agera lugnt. Den roligaste leksaken funkade inte alls då.
Vad ska man göra? Bara gå ut och sätta sig och titta på läskiga saker till de lugnat sig? Ska jag hålla henne i rörelse? Sitta stilla? Leksaker och godis struntar hon i när hon blir så rädd.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Japp. Håll dig lugn så inser hon till slut att det inte är något farligt, sålänge du inte förstärker rädslan genom att ta upp henne osv så är det lugnt.
Jag var jämt inne i stan när min var mindre, sätt dig på en bänk med henne i knät och bara titta, låt henne uppleva alla ljud osv.
Tack! Får ta och gå ut med henne i lite rörigare miljöer då :)
Jag försöker ha som mål att valpen ska fram och nosa på det läskiga, fast jag tror min är lite tuffare än din :) (På gott och ont, ibland önskar jag att jag hade en liten mes :P ) När han ser något läskigt brukar jag backa med tills han stannar. Sen står vi och tittar på säkert avstånd. Tillslut brukar nyfiken ta överhanden, annars lockar jag med godis en meter i taget tills vi är framme vid stubben eller vad det nu är. Blir han riktigt riktigt rädd kan jag nöja mig med att vi står långt bort och tittar tills han slappnar av, men då försöker jag gå förbi det läskiga varje dag. T.ex. är grannens mc-kapell är tydligen någon sorts demon men vi kommer lite närmare varje promenad.
Du kan motbetinga rädslor med hjälp av godis/belöning - belöna valpen för att den tittar på det som är obehagligt, belöna för små steg mot det som är obehagligt, hos vissa hundar vänder sinnesstämningen fort och de blir alltmer nyfikna på det föremål som initialt skrämde dem och man kan på bara några få minuter få dem att slappna av eller självmat gå fram och utforska det obehagliga (vilket man såklart belönar - helst genom att då lägga godis runt/på det obehagliga föremålet). Andra är inte lika lättpåverkade, men då får man nöja sig med det man får - klarar valpen av att lugna sig, sluta skaka/gnälla om man matar med godis kanske 5-10 meter bort från föremålet, samtidigt som de tittar på det, men de blir rädd om man går nån meter närmare - så får man nöja sig med det. Nästa gång kanske man kan sitta bara 4 meter bort. Små små steg helt enkelt. Inget tvång - poängen är att vända hundens sinnesstämning från negativ till positiv och enklast görs det genom att presentera något som för valpen är positivt - vanligtvis godis. Godis fungerar även bäst eftersom mat ha en tendens att sänka aktivitetsnivån och "lugna ner" hunden - vilket är precis det som behövs här. Metoden kallas klassisk motbetnigning och kan användas i nästan alla situationer.
Sätt dig med en bok eller något i närheten av hundklubben eller annat läskigt, men inte så nära att hon får spånk, närma dig lite i taget till ni kan vara mitt uppe i smeten, naturligtvis inte på samma dag.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag skulle också bara vistas i miljöer med mycket ljud och rörelse utan att bry mig så mkt om hunden till att börja med. Läsa en bok på en parkbänk är en bra ide. Passivitetsträna i olika miljöer - men glöm inte att också göra samma aktiviteter på platser som inte är obehagliga så att hon får lyckas göra rätt och lär sig vilket beteende som önskas. Beröm inte, bekräfta inte, lugna inte, muta inte, bara visa henne med ditt beteende hur hon ska bete sig.
Jag hade undvikit att börja på en plats där hon är väldigt rädd. Det är bättre att sakta bygga upp träningen med lugna och halvstökiga miljöer och när man ser en förbättring gå vidare till svårare platser. I alla fall om man har en hund som blir väldigt rädd, blockerad och inte släpper det utan blir kvar i det tillståndet så länge att man inte kan vänta ut det på plats.
Om din hund visar så tydlig rädsla, så skulle jag inte sätta mig så pass nära att hunden verkligen får panik. Tror inte det blir bättre av att tvinga den vara där när den är så mycket i affekt.
Sätt er på det avstånd där du märker att hunden har fullt fokus på det som sker, men inte så nära att den får panik - för då riskerar du att det blir värre istället.
Gränsen för hur nära vet bara du, då det är du som måste läsa din hund - men sakta steg skulle jag rekommendera. En hund i panik lär sig ingenting mer än att försöka fly.
Små steg och gå varsamt fram🙂 och när en hund inte tar det absolut godaste godis den vet (mat lugnar) så är ni för nära enligt mig.
Tack så mycket för alla era råd!! 🙂
Bor lite utanför centrum, så det är rätt lugnt här. Men ska försöka ta henne till mer röriga platser och bygga upp hennes självförtroende långsamt och försiktigt 🙂
8 Tycker du har fått många bra tips utsett henne med lagom dos och var lugn själv så tror jag det blir bra. :)