Benbrott/skador - rehab
Hejsan!
Våran sheltie hane på 10 månader bröt sitt högra framben för 2 veckor sedan. Han har opererats och har 1 platta samt 7 skruvar i benet.
Vi ska börja med simrehab idag (06/05) och han läker fint samt stödjer bra på sitt ben men han får inte gå promenader utan bara ut och göra sina behov och sen in igen. Inomhus har vi honom lös i lägenheten när vi har koll på honom så han inte ger sig upp i möbler eller försöker leka med vår andra hund annars får han vara i en inhängnad med komportgaller.
Men jag tänkte kolla om det finns fler här på iFokus som varit med om liknande med sina hundar, hur gick/går det för er?
Hur aktiverade ni era hundar under tiden dom skulle hållas så stilla som möjligt? Dela gärna med er av era erfarenheter! 🙂
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Inte just benbrott men Liam har haft andra skador i typ 9 månader 😕 Först en kraftig bogledsinflammation som krävde mycket vila och lång rehab och sen var han friskförklarad i typ 1 månad innan han slet av ett korsband i knät. Så i februari opererades han och har sen dess gått på rehab för att få tillbaka styrka och rörlighet. Nu (snart tre månader efter operation) får han gå promenader på över en timme och snart ska vi börja med lite hårdare träning.
Han har läkt väldigt bra och jag fick massor av beröm för hans rehab. Han har gått på vattentrask 5 gånger men i övrigt har jag skött all rehab här hemma. Så var noga och lyssna på alla råd du får!
Att verkligen lägga tiden på sin hunds rehab (massage, streching, skrittpromenader, styrketräning osv) är så mycket värt och ökar verkligen chanserna för ett snabbt och komplikationsfritt tillfrisknande! 🙂
#1 Vilken otur Liam verkar ha haft! Men skönt att han får gå på promenader osv nu.🙂
Jag hoppas också kunna göra den mesta rehab här hemma blandat med rehab hos veterinären. Vi har redan börjat med lite små stretching här hemma som veterinären visade oss och han har redan börjat få tillbaka lite rörlighet. Vi hoppas på en snabb återställning och ska göra allt vi kan.🙂
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Min mors Sheltie hane bröt vänster bakben i tidig ålder, var nog runt 4 månader (nu är han snart 7år). Först fick han gips, dock kunde han inte ha det så länge då det åkte ner och dessutom skavde på två ställen, bakom låret och fram vid hasen. Så nu har han kvarstående ärr. Efter några dagar med gips bestämde sig veterinären för att sätta skruv i stället, han fick en skena och tre skruv. Eftersom han var såppas ung gick läkningsprocessen fort så skruven åkte av ganska snabbt och med små steg kunde vi bygga upp de förlorade musklerna. Har inte så starkt minne utav att vi gjorde någon större rehab än mer regelbunden motion och rörelse.
Brottet hände sent en vinter, så det hann ju bli sommar innan han fick bli av med skruvarna (det hade ju krånglat med gipset innan). Sommaren gjorde ganska mycket då det blev mycket bad och skogpromenader. Han gick mycket på benet oxå när han hade skruvarna i, på så vis hjälpte det även att bygga upp muskler i långsam takt, som är de bästa.
Nu efter några år är han precis som vanligt och presterar nu som bäst. Dock kan man se ibland vid vissa galoppsteg (ibörjan av galoppen) att han hoppar över bakbenet i en rörelse. Inget han har ont av, dock kan det ha hänt något utav gipset. Enligt röngenbilder så ser allt bra ut.
Så vid min erfarenhet av benbrott är att bygga upp muskler så fort hunden känner sig stark nog (och vill gå), men i små steg. Tränade muskler ger starkare leder oxå (: