Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 826 ggr
Karmatarerskanise
0

Tveka inför maten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hades har nu plötsligt börjat bli tveksam och orolig då han ska äta eller äter. Det började med att han hela tiden sprang till oss från matskålen så vi fick föra tillbaka honom till maten.

Idag började han inte ens äta när jag sa varsågod. Han tittade på mig gick lite rundor sen tillslut när jag petade i maten började han äta.

Lite svårt att förklara, men han verkar osäker av ngn anledning. Som om vi ska lämna honom eller ngt. Det har aldrig hänt och inget annat otrevligt heller då han ätit.

gejsa
0

Förstora inte upp det genom att föra hunden tillbaka till matskålen. Låt det bara vara. Den äter när den blir hungrig.

Karmatarerskanise
0

Hur förstorar jag upp det då? Jag går fram till matskålen, han följer med och börjar äta igen.

Karmatarerskanise
0

Han är förresten 6 månader om några dagar, har det ngn betydelse?

gejsa
0

#2# Som jag skrev i meningen att inte föra hunden tillbaka. Går hunden därifrån så vill han ju inte ha just då. Har du inga andra djur hemma som kan ta maten så låt skålen stå där.

Malin-A
0

bara en sån sak att man går fram till maten o petar i d kan ju göra att han tycker d e konstigt, inte säkert men d kan ju bli så, den kan d ju vanlig trots också? och ibland e inte unghundar så intresserade av mat heller när d händer saker i deras kroppar, mycke hormoner som tar fart o sånt. kan finnas många olika orsaker, tycker du bara ska låta d vara förhoppningsvis början han äta av sig självt tillslut.

Karmatarerskanise
0

Jag har sedan han var liten petat i hans mat, så de e inget nytt. Och det är inte det att han inte vill äta, utan han springer till oss för att se vad vi gör, sen går han oftast själv till maten igen. Ibland går jag med.

Men nu när han inte var intresserad av maten blev jag lite orolig. Men då kan de bara vara att de e varmt eller att det händer saker i kroppen dådå :)

Karmatarerskanise
0

Haha de låter ngt, att jag petar i min hunds mat ;) Har gjort det lite då och då får att se om han försöker skydda sin mat eller inte. Och då ibland för att visa honom den.

gejsa
0

Vår cavalier king charles spaniel var sådan att han aldrig ville äta av sin mat. Då kom jag på att om han fick lite mat på en sked. *fniss* så fick han smak på maten och åt det. Men då var han redan vuxen. Han var väldigt kräsen hund.

Men han verkar orolig för att ni ska försvinna för honom.

Pröva med att sätta dig på en stol bredvid då och läs tidningen eller något så ser han att du inte ska gå därifrån. Ett tips bara. :)

Karmatarerskanise
0

Ja, jag får nog hålla honom sällskap :)

Malin-A
0

haha peta i maten ja d låter.. Lusse har inga problem så när han äter men jag brukar faktiskt göra honom sällskap, jag sätter mig på en stol o läser tidning eller nått.. hoppas han upskattar d =D

Lotta
0

Haha det gör han säkert…Skorpan brukar sätta fart att äta om vi sätter oss och äter…hon vill ju inte käka själv ;)