Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 986 ggr
JonEwe
0

Lyssna då hundj*vel :P

Hej!

Jag har en Dansk/Svensk-gårdshund. Han är jättesnäll men när man ska mata kaninen så blir han helt tokig. Han lyssnar inte ett dugg. Nyss så rymde min kanin och Stuffe som hunden heter. Han satte fart coh jagade den stackars kanin som var skräckslagen. Jag skrek på honom men han lyssnade inte. Så jag skulle blockera hans väg. Men han sprang förbi. Hur ska jag träna honom så han lyssnar direkt på honom. Fast det är något roligt som han vill till. Snälla hjälp!

Tusen
1
Majken!
1

Det gäller att förhindra att hunden kan bete sig på det oönskade viset, vara tydlig med vad som inte är okej och vad den ska göra istället. Så beroende på vad bekymret är så får man vara lite smart. I just det här fallet är det koppel på som gäller, så hunden aldrig får tillfälle att jaga kaninen.

Wezza
3

Utekanin: Lämna honom inne/ha koppel.

Innekanin: Ha honom inte i samma rum.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Em_
0

För kaninens skulle hade jag försökt att undvika närkontakt :) Om du verkligen vill ha hunden med vid buren får du dela upp det i steg och träna mycket. Om hunden kan "sitt kvar" så sätt honom några meter från buren, ta ett steg mot buren, gå tillbaka, belöna. När det funkar tar du två steg mot buren och så vidare. När du kommer ändå fram till buren kan du pilla på den, prata med kaninen, mm, så du ser att hunden klarar att sitta kvar fastän du pysslar lite runt buren. När det också går utan att hunden reser sig kan du prova att öppna. Det är viktigt att kaninen inte rymmer då, för då flyger hunden antagligen efter igen, och du får börja om från början. Sen är det bara att slänga in maten ;) Men var rädd om kaninen, inte säkert att den överlever om hunden får ett bra grepp.

[[Boris Sager]]
0

Kommandoträning för hunden livsviktigt. Lär hunden ETT kommando: Stopp, stanna! Det går att träna vilken hund som helst med konsekvens.

Boris

Frida B
0

lär hunden att den inte får gå nära kaninburen/kaninen, genom att säga till riktigt hårt och visa att det finns en gräns. Tänk dig en tik med valpar. Hon låter ingen komma nära de nyfödda valparna. Så tänker jag. Jag har marsvin och hamster, och Nadja (Schäfer mix) har attackerat dom när dom var i burar (hon fick tag i hamstern, men den ville hon leka med. Marsvinen vill hon käka). Så jag säger till rejält, och använder mig faktiskt av cesars metoder här. Jag stöter till i sidan, och i början tryckte jag ner henne. Skulle aldrig göra så annars, men här står faktiskt djurliv på spel. Hon ryckte lite päls av mitt marsvin en gång, så nära var hon.

Nu går hon inte nära burarna, och går inte in i rummet där burarna står utan min tillståndelse.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
0

Du skall lära hunden att själv ta avstånd från kaninen och komma till dig i stället för då kan hunden till exempel få en godis eller leka en stund