Sällskapshund, Eurasier, Boston terrier, Fralla
Jag och sambon är sugen på att köpa hund i sommar. Jag är van hundägare som haft hund sen barnsben. Allt från fågelhundar till schäfer och papillon. Vi tror att en sällskapshund passar oss bäst. Vi har kollat lite på Eurasier, Boston terrier och Fransk bulldog. Men vi har dock funderingar om alla raser. Visst har vi studerat mentalitet via papper men det säger ju inte lika mycket som verkliga erfarenheter! Så om någon äger dessa raser kanske du/ni kan berätta om er hund. Varför valde ni den, temperament, fördelar, nackdelar? Hur är hälsan inom raserna? Har verkligen Eurasier svårt för att vara ensam? Och hur ter sig det? Självklart skulle aldrig vi lämna en hund hemma ensam mer än 5 tim per dygn, men man vill ju inte ha en hund som river stället eller mår mycket dåligt. Det är viktigt att vår blivande hund även är bra tillsammans med andra djur, då vi har katter. Funkar dessa raser bra med katt?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Har ingen direkt erfarenhet av raserna förutom att jag tycker att boston terriers är så jäkla goa & roliga!
En hund som har svårt för att vara ensam kan visa det på flera sätt, vissa gnäller/skäller/ylar/skriker, andra river hela huset.
Jag hade inte valt fralla med tanke på risken för hälsoproblem
http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-fransk-bulldogg.pdf?epslanguage=sv
Skrolla ner till hälsa, sid 14
”Rasens extrema konstruktion, bland annat med förkortad skalle och underutvecklad nosrygg och svans, gör att överdrifter medför allvarliga hälsorisker.
I rasen förekommer andningsbesvär som kan förknippas med trånga andningsvägar på grund av alltför kort nos, otillräckligt utrymme i svalg och/eller bröstkorg och även knipta näsborrar för kort nos och för stora ögon vilket ökar risken för ögonskador och inflammationer, ”nospartiets längd skall vara ungefär 1/6 av huvudets totala längd” överdrivet korta proportioner i hals och rygg och otillräckliga vinklar i bak- och framställ som kan ge upphov till kraftlösa, släpande rörelser."
Det kan jämföras med eurasier, som inte har problem pga av sitt utseende
http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-eurasier.pdf?epslanguage=sv
Har aldrig hört att eurasiern skulle ha svårare för att vara ensam än någon annan ras :o. Men oavsett hur det är så tror jag att alla hundar går att träna till att vara ensamma, om man börjar tidigt och skyndar långsamt :). Ang kattpassande hund så passar nog alla hundar med katt om man vänjer hunden tidigt. Det finns inga raser som passar bättre, precis som det inte finns raser som passar bättre med barn. Beskriv mer vad ni vill ha för egenskaper i hunden! Vill. I ha en pigg och alert hund som inte kräver så mycket - men orkar allt ni vill - eller en lugnare, med rofylld hund?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Säger som #2, skulle inte rek. fralla för någon. Underbara hundar men tycker det är väldigt själviskt att stötta fortsatt avel av en sådan ras. Eurasier skulle säkert passa mycket bra

Vi önskar en lugn hund som gärna följer med på resor med bil och trevliga promenader i skogen. Vi är inga människor som är intresserad av hundsport. Vi vill ha en harmonisk hund som inte är allt för "på" om ni förstår hur jag menar? Vi vill ha en lättlärd hund, men behöver inte bli lydnadschampion ;). Hunden ska vara lagom social, inte behöva flyga på alla och hälsa men inte heller allt för reserverad och ointresserad av andra människor och hundar. Eurasier känns som det bästa valet?
#5 Jag tror också en Eurasier skulle passa bra, åk på utställningar/tävlingar och evenemang och besök uppfödare för att bekanta dig mer med rasen.
Min mamma föder upp keeshond, en av hundarna eurasiern kommer ifrån, er beskrivning går in på keesen också, något ni har funderat på? :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Tror eurasiern passar er jättebra :) Defintivt bäst av de tre raser du skrev!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13

Ni som då har eurasier kan ni beskriva era vovvar? Vilken uppfödare kommer era vovvar ifrån?
Jag har en eurasiergrabb på 4,5 månad. Han är väldigt lättlärd, gosig och går bra ihop med katter. Redan från dag ett var vi noga med att få honom att förstå hur man ska bete sig runt katter, för hans ögons skull..
Vår ensamhetsträning har gått väldigt bra. Vi har tagit små steg och är nu uppe i 2 timmar som han kan vara själv, men vi lämnar honom bara om det inte finns något annat alternativ.
Vi hade sån tur och hittade en uppfödare som vi fastnade för, bara en timma bort! Vår lilla Freke kommer från kennel Cool Surprise i Härnösand :)
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.