Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4996 ggr
makeupbox
0

Mot fästningar

Har en snart ettårig Springer spaniel tik som jag vill ha något medel emot fästingar till nu på sommaren.

På kissekatterna använder vi Frontline vilket funkar sådäär tycker jag.. Satsa på det på vovve med? 

Vad tar ni på eran hund och varför? Tips? Finns det något bättre än Frontline?

Vi åker mycket båt, hon kommer att bada mycket och sover i sängen ect så tror inte att fästing halsband är lämpligt?

Lathundarna
0

Vi kommer testa Seresto Vet (fästinghalsband) denna säsongen då det tydligen ska funka utan att man behöver ta av det hela tiden när åbäket ska bada (vilket han gör så fort han får chansen). Dessutom ska det vara mildare än andra fästingmedel på marknaden, vilket ju känns okej med tanke på att han sover i vår säng, ligger i soffan, sonen klappar mycket på honom, etc.

sarae
0

Jag kommer också att testa Seresto.

Karmatarerskanise
0

Testa också att söka här inne på hundar. Finns många trådar om just fästingmedel.

[Teddies matte]
0

Jag använder Exspot, funkar bäst här i området, det är rätt starkt men då får han inga fästingar, mycket bättre än att han får någon fästingsjukdom.

[Forest]
0

Jag kör med frontline på våra. Varje år börjar jag med bara någon droppe för att se om de reagerar, jag ger heller aldrig full dos då jag inte är så glad i dessa gifter :S

russin
0

Scalibor vet jag många som använder och ska själv troligtvis gå över till det istället för Frontline. Mina hundar sover i sängen, men hellre att jag riskerar att få lite medel på mig än en fästing😉

Scalibor ska dock tas av om hunden badar ute, då det skadar vattenlevande orgamismer.

[Forest]
0

6 är det halsbandet lite mildare än det andra fästinghalsbandet man hört mycket om? Jag vet om en pudel som vart så dålig av halsbandet att han dog på vägen till vetrinären.

LillPom
0

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=7035596 

Fast de var väl lite diskutioner om att man skulle undvika hund i sängen när de hade halsbandet på.

Vet inte personligen men de ska tydligen så? Någon som kollat?

Karmatarerskanise
0

Scalibor var nog det som gett hundar krampanfall.

[Forest]
0

9 tack då ska jag inte fundera på den.

[daytona]
0

Jag hörde en som hade badat sin hund i grönlera shampo o den hade fått mkt mindre med fästingar på sig märkte hon.

http://huverods.com/palsvard/shampoo/gronlera-shampoo/

jag kommer testa detta iaf. Annars undviker jag giftiga medel, det finns annat idag att använda. 

Sen finns det en dosa som ger ultraljud ifrån sig som ska hålla fästingar borta, och bärnstenshalsband, detta har jag inte testat än, men är det ngn som har gjort det???

(tur man har hundar med vit päls så man ser dom äckliga små krypen!!)

pepsibarn
0

Min hund har på sig seresto vet nu och det står att man inte ska sova nära hunden då, men han har gjort det i snart 2 veckor och jag har inte märkt något speciellt, och han ligger ibland på kudden bredvid så tror inte det ska vara så farligt.

Karmatarerskanise
3

12 antar att det står så för att det är giftigt? Du kanske inte märker något med du får på dig och i dig giftet ändå. Råden står inte för skojs skull. Och man kan ju gissa att det knappast är bra för djuren om det inte är det för oss.

Anibaz
0

Jag har använt PetWise, både halsband och spray i två säsonger, detta är tredje året jag kommer använda det. Huruvida bra halsbandet är vet jag inte då jag alltid använt både sprayen och halsbandet, men sprayen luktar rätt starkt men man sprayar på vid behov och borstar igenom lätt. Utan detta plockade jag fästingar som en dåre, men så länge jag var noga med att spraya när man ska röra sig i fästingområden så var jag mycket nöjd med resultatet. Anledningen till att jag använder detta är för att jag vill ha så snälla medel som möjligt, men som ändå fungerar och det tycker jag att det gör.

Mapel
0

Har hört att tic clip ska vara jätte bra! Helt giftfritt fästingskydd. Det är en liten dosa som är laddad med bioenergi och på nått sätt ska göra så att fästingar inte sätter sig. Har en kompis som använt det och det fungerade jätte bra sa hon! 

Det ska åtminstone jag testa när min valp kommer, då jag definitivt inte vill sätta en massa gifter på hunden :(

sannabananna
1

Jag använder fodertillskottet fixodida:) funkar jättebra! helt naturligt så man slipper alla gifter;)

//SannaFlört