För stryphalsband!
Min pappa är "för" stryphalsband, och tycker att hunden inte lyssnar om den inte har det… Han vet vilka risker det finns, och hur ont det gör på hunden men han vill inte tro på det. "Det funkar ju, vilket inte sele gör, så varför inte använda det som funkar?" säger han.
Och nu vill han se de sidor som är för stryphalsband för att bevisa för mig att stryp kan vara bra. Skitsnack, men ändå. Så, har ni några sidor som är för stryp? Så att jag kan visa min pappa att de argumenten är löjliga? Är nämligen helt emot, helt anti-non-stop-icke-tolerant mot stryp.
Jag har visat väldigt många sidor som är emot, men han tror inte på dom. Hoppas ni förstår vad jag menar!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vill du alltså ha länkar som bevisar att stryphalsband inte är bra för hunden så du sen kan visa din far? Om jag fattat dig rätt?
Denna studie är väl värt att ta del av i så fall.
http://www.hundiabutiken.se/default.asp?sida=stryphalsband
Sida som är för stryphalsband kan bli svårt att hitta om det var det du menade.
Finns nog inte mycket sidor som är för ett stryphalsband.. De var en dam på en kurs som hade dubbla halsband på sin rottweiler, ett stryp och ett vanligt, hon korrigerade genom stryphalsbandet för att hon inte kunde hantera henne annars.
Väl på kursen, stod de väldigt klart för alla att hela orsaken till dragandet var för att hunden inte fick luft, och de var så kort koppel på hunden att hon kunde varken ha en normal hållning eller få chans att lukta och bli lite avspännd.
När instruktören bad henne att släppa på kopplet och låta hunden gå i hela kopplet - så blev hunden tillsist lugn.
Att strypa en hund till lydnad kanske funkar för stunden, tror vissa. Men de får ju väldigt mycket negativa följder som stress och att hunden kanske till och med tappar förtroendet för ägaren.
Sätt på honom styphalsbandet så får han själv se 😉HIHIHIHIHI! Skämt och sido 😂
De är väll lika lätt att bara stanna när hunden drar tycker jag! Då är de ännu tydligare för hunden att den inte får dra, för då fortsätter inte promenaden.
Ist för att bli strypt och försöka koppla varför den helt plötsligt inte får luft, och får panik ist. Det blir väldigt förvirrande och stressande situation. Och träning ska inte vara negativt. För då får man ju oftast en hund som inte vill lyssna pga negativa upplevelser.
En hund som lyssnar för att den är rädd för att få ont är ju ingen hälsosam relation till sitt husdjur kan jag tycka.
Men alla tycker olika..
#1 har redan visat honom den länken… Han har bett om sidor som är för stryp, för att han ska kunna tro på de negativa 🤪
#2 haha det har jag velat göra länge, tro mig! Då skulle han nog inte tycka det var så värst användbart… Jo men det tycker jag med, men min pappa är lite underlig. Han måste få allt bevisat för sig, det räcker inte med att säga att denna metod funkar utan han måste själv se det :/ men jag ska skicka med honom klickern nästa gång faktiskt!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu blir jag väl lynchad för detta, men allvarligt talat. Stryphalsband är inte djävulens påfund. Jag hade aldrig satt det på en hund som drar i det för precis som ni säger är det fruktansvärt och improduktivt att strypa någon till lydnad. Men, jag använder det på min hund. Har han strypkoppel så går han alltid som en ängel och med slakt koppel. Jag har aldrig behövt använda strypfunktionen på stryphalsbandet, så det är inte för att han är rädd som han går så fint. Han har en kedja som är dubbelt så lång som hans halsmått, och jag tror att han tycker det är bekvämare än ett halsband som sitter åt runt halsen. För såfort han får på sig ett vanligt halsband så drar han tills han nästan kräks, oavsett vad jag gör. Det var faktiskt min uppfödare som rekommenderade helstryp åt mig, för hon har någon hund som är likadan. Och jag känner ett par andra hundar som också är likadana. Min hund får mer panik av ett konstant mycket lätt tryckande runt halsen (=halsband) än av ett långt och rymligt stryphalsband.
Är det stryphalsbandet som grej ni hatar, eller är det människorna som använder det som tortyrredskap?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#4 enligt mig är det djävulens påfund, jo. Tycker inte det finns något bra med det redskapet, och har man det som du säger så kan man lika väl använda ett för stort halvstryp. För risken finns alltid att hunden rycker till, och ett knyck kan vara fruktansvärt för hunden vilket jag inte vill riskera. Och är det som i mitt fall, att hunden inte har någon respekt för min far, så vill inte jag att någon drar på min hund ett stryp. Det är min åsikt iaf.
Men, till baka till tråden, några sidor som är för stryp?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Nej, jag tycker de är värst med människor som använder de i tid och otid. Speciellt de som inte ens försökt eller enagerat sig i träning, utan pga okunskap använder stryphalsband som tortyrredskap. Rycker i kopplet och skriker på sin hund för att de tror att de ska hjälpa. De tycker jag är jobbigast att se, eftersom hunden bara blir mer och mer förvirrad och egentiligen vill vara tillags.
Men din historia är ju en helt annan, och ifall din hund trivs bäst med ett lösare åtsittande halsband är de ju frid och fröjd 🙂
Jag har halvstryp till min hund, men lädret är så stort så jag får in en hand mellan när de är sträckt - just för att min hund också gillar att ha lite lösare runt halsen.
De enda som är för av en vettig orsak är ju de som använder dem korrekt, på en hund som inte drar för att de är så lätta att ta på och av, då är det ju inget fel att använda dem, men det finns nog massvis med sidor du kan leta efter som tar fram det negativa med dem och vad som händer när man använder dem fel, visa många sådana åt honom så borde han ju förstå.
#5 hm, hittade inget bra på nätet faktiskt!
Men om han vill se skillnaden på positiv och negativ träning så finns de ju massor med böcker och studier i ämnet! 🙂 Ifall han är en sån Teori-man som han låter som kanske vetenskaplig fakta hjälper?
Du kan också visa praktiska exempel på en hund som tränat med positiv träning, tex klicker. Och en hund som får korrigeringar i form av obehag.
Detta visade en instrukör för oss, och de blev väldigt självklart just där och då! 🙂 En positivt tränad hund gör saker med glädje, snabbt och ivrigt. En korrigerad hund som fått mycket obehag gör de väldigt sakta, för den är väldigt rädd för att göra fel! För den träningsmetoden går ju ut på att undervika obehag.
En hund som blir korrigerad till lydnad genom obehag får också sänkt självförtroende. En förvirrad hund med dåligt självförtroende och dessutom stressad för att göra fel har väldigt lätt för sig att uttrycka sin frustration i tex. överdrivna rädslor eller aggressioner.
Men de finns som sagt HUUUR mycket som helst om detta även i forskning 🙂
Jag skrev ett projektarbete om stryphalsband förra året (gick på SLU - dvs vetenskapligt refererat universitets arbete) - visserligen på engelska, men ganska lättförståeligt. Det som är mest intressant/relevant är nog referenslistan. Samt att jag under arbetets gång inte lyckades hitta en enda vetenskaplig källa som kunde ge stöd åt att stryphalsband (eller träning via negativ förstärkning eller positiv bestraffning) skulle anses vara ett bra träningsredskap.
Jag tycker dem är bra. Då en hund som drar mycket får mycket större respekt när man säger till än med sele, sele kan även förstöra armbågarna. Jag har ju även helstryp på Utställning, då JAG tycker de är bra.. Hittar inga sidor som är emot?
#10 varför måste man säga till en hund som drar? Är det inte bättre att lära hunden att man inte behöver dra? Varför måste en hund "få respekt" för en? Är det inte bättre att ha en relation till sin hund som bygger på samarbete och tillit?
Skulle även väldigt gärna vilja ha en referens (vetenskaplig så klart) på hur en sele förstör armbågarna.
http://www.astors.se/stryphalsband-962059
http://www.hundiabutiken.se/default.asp?sida=stryphalsband
sök bara på stryphalsband på google så hittar du
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 "Större respekt"? Vill du utveckla, en hund som drar behöver inte få någon större respekt, den har inte fått lära sig hur man går i koppel, då är det träning som gäller! Man "säger inte till" en hund som inte kan gå i koppel, man lär den hur den skall göra istället.
Jag har inget annat än hel och halvstryp, då jag tycker dem funkar kanon! Jag drar o sliter inte i mina hundar, bara dem får på sig halsbanden lyssnar dem bättre och har en kontakt med mig. Har dem vanligt halsband drar dem, då det inte sitter eller känns som strypen. Nu har jag tyghalvstryp till Engla, och när det är längst inne på strypen så får jag plats med mitt lillfinger. Så jag har det INTE för att strypa utan bara för att dem har en bättre kontakt med mig. Helstryp på tävling då det bara JAG som ska vara i fokus. Och, det är det! #12 Okej.. Hmm.. Nja, kör med stryp ändå. #11 Dem kan börja "sticka ut" ur kroppen och leder sedan till att hunden går fel, och förstör ryggen. Alla är vi olika :)
#14 ditt val, men tänk dig själv hur stressad man är i en för liten tröja i kragen till exempel, eller hur ont det skulle göra om du hade det på dig
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Äh va är det för svammel? Han vill samla egna argument för styrpkoppel. Det enda du kan göra är att visa på fördelarna att inte använda det. Sen får han ha sin åsikt. Strypkoppel är ju tyvärr inte förbjudet i sverige.
Gå inte på hans försök att få egna argument för SIN sak.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf