Kontaktövningar
Ge tips på alla kontaktövningar! Vill få så bra kontakt som möjligt med Amy :)
Tillägg: Hur får man en jättebra relation till sin hund? Vad ska man göra?
Ha hunden i fot position och ha massor med godisbitar(mjukt godis) i handen. Gå med hunden och mata med godis om den fokuserar på dig. Annars om du har klickat in hunden så kan du klicka när hon tar kontakt med dig! Lycka till:)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ingen egen hund men har testat detta på flera andra hundar och det har funkat bra.
#1 Tack för tipset :) Får hoppas att jag är det minsta intressant när vi är ute. Hon var bra på det ett tag men sen tröttnade hon helt enkelt på att ta kontakt, fastän hon fick godis.
#2 Den har jag testat och gör varje gång jag ska ge henne något :)
Enklaste kontaktövningen är den jag börjar med direkt på liten valp. beröm (eller kör med klicker) varje gång den tittar på dig. Det är guld värt att ha en valp och växer upp med att kontakt är det bästa som finns🙂
#4 Hur länge använder man klicker då? Ska man ha det hela tiden? Till och med när hunden är vuxen och tar kontakt? 🙂
#5 - på valpar tar jag med klickern ut och varendaste gång valpen tittar på mig så klickar jag och belönar. Är den en liten bit bort, så lär dom sig snabbt att komma för att få sin belöning🙂
Klickern behövs ju inte så jättelänge för just den biten utan tills valpen verkligen förstår att ögonkontakt är en bra sak man får belöning/beröm för. Man fortsätter ju med valpar att den ska fortsätta ta ögonkontakt med en även om man får möten av andra hundar, barnvagnar, cyklar osv.
Jag fortsätter givetvis att belöna spontan kontakt även på vuxna hundar, men då behövs inte klickern då det redan är inlärt (klickern är till för inlärning, inte för saker den redan kan). Det behöver inte alltid vara en godisbit precis varje gång hunden tar kontakt (allt beror på situation), men det är guld värt att ha en hund som kan gå lös i skogen och som ofta stannar och vill ha ögonkontakt och närhet. Det hjälper mycket i att kunna ha hunden lös.
#6 Tack så jättemycket, ska köpa en sån klicker idag :)
Ts, läs även boken "kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt :)
Med valp brukar jag busa lite, sen vända ryggen till. När valpen kikar fram bakom knäet blir det lite mer bus och så vänder jag ryggen till igen. Brukar funkar fint för att öka kontaktsökandet hos de nyfikna, unga som äldre.
Att träna ögonkontakt är det bästa. Man får en hund som alltid söker kontakt med en i olika situationer :) För hunden vet att man minsann får en godbit om man tar kontakt med sin ägare.