Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1052 ggr
mikkan01
0

Cykla med hund

Har funderat lite på om jag ska börja cykla med vår schäfer så hon får springa av sig lite om dagarna. 
Vi har preciiiis fått henne drag-fri, alltså har hon äntligen slutat dra i kopplet på promenader, enda gångerna hon gör det är om hon ser ex. en hare. Jag vet inte om det är så säkert att hoppa på en cykel med henne om hon drar efter sånt?

Är lite osäker också på tvära stopp, sele ska självklart användas men ska man använda något elastiskt koppel eller liknande?
Är lite osäker på springers också eftersom hon är rätt stark, vill inte bli omkulldragen. 

Cyklar ni med era hundar? Hur gör ni? 😃

~mikkan

sasha_setter
1

Jag brukar cykla med min setter. Hon kan oxå vara lite dragig i vissa situationer, men om det inte innebär någon risk för varken henne eller omgivningen så brukar jag släppa kopplet om hon håller på att dra omkull mig, men det händer ytterst sällan. Hunden lär sig efter ett tag att det är roligt att cykla=man får kuta, och då blir dem väldigt koncentrerade och brukar inte dra. Jag brukar ha ett kort koppel eller ha henne lös. Om jag har henne kopplad så har jag henne fot och håller kopplet i en hand(EJ snurrad runt handen för bättre grepp) och styret i andra(alltså håller jag oftast inte i styret med båda händerna). Om hon skulle dra då så snurras inte styret så att jag välter, utan hon drar mig framåt fortare. Tänk också på att ni inte bara cyklar på asfalt eftersom att trampdynorna slits mycket och de kan ömma. Och försök att hålla henne i trav största delen så att höfterna inte slits ut (o schäfrar har ju en tendens till att få ont i höftetna) Lycka till!;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

mikkan01
0

Tack för svaret!=)
Skulle aldrig kunna släppa kopplet med vår hund, hon skulle sticka iväg som ett skott. 
Det skulle inte kunna bli så att kopplet på något sätt åker in i hjulet? Är det därför du har kort koppel?

Tänkte cykla en runda genom skogen imorgon med henne för att testa på…där det inte finns så mycket folk som kan skratta åt oss, haha 😃

~mikkan

[Teddies matte]
0

Har en springer till cykeln, funkar mycket bra, hunden kan inte dra omkull en, springern har en fjäder där man fäster kopplet så det rycker inte till om hunden drar. Använder jag inte springer har jag sele och elastiskt koppel.