Vad tycker ni om tingningsavgift?
Hej! Som rubriken lyder - Vad tycker ni om tingningsavgift?
Är jag den enda som inte tycker om det? Har absolut ingenting emot folk som tingar sina hundar eller uppfödare som har tingningsavgift, men jag själv skulle nog aldrig kunna tinga en hund. Det är på grund av om någonting skulle hända innan köpet, vi säger att en familjemedlem skulle bli svårt sjuk så det finns ingen chans att köpa en valp vid de tillfället men planerar, då får man inte tillbaka pengarna när man ''avbokar'' valpen. Sedan om det inte skulle kännas rätt när man väl ska och hämta valpen, du ändrar helt din uppfattning om valpen och uppfödaren när du kommer dit och vill då ångra sitt köp - inga pengar tillbaka. Jag förstår fullt ut varför man inte ger pengarna tillbaka.
Om jag hade varit uppfödare hade jag inte haft någon tingningsavgift. För samma sak här - om en valpköpare tingar en av mina valpar och sedan när valpköparen hämtar valpen så tycker man det känns så himla fel och att de inte alls är rätt köpare som man tidigare trott, men då har man ändå lovat bort en valp till han/hon.
Vad tycker ni om det egentligen?
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag ser själva tingandet som en trygghet både för mig som köpare och för uppfödaren. Man visar att man är seriös och verkligen vill ha valpen, istället för att kanske skicka iväg ett mail när valpen är 8 veckor gammal och säga "nä, vill nog inte ha den ändå…" fast man tidigare kanske sagt att man absolut vill ha den. Detta leder ju till att uppfödaren måste leta efter en ny köpare till en valp som redan är leveransklar.
Du skrev att du inte vill ha tingingsavgift utifall du som uppfödare känner att när leveransdagen väl anläder, så kanske köparen "känns" fel. Men alltså, jag tycker att man innan tingningen ska ha byggt upp en relation uppfödare-valpköpare emellan så man känner sig trygga och säkra, nästa steg är då tingning. Man låter väl inte vem som helst tinga en valp, utan att man redan byggt upp en slags god magkänsla för familjen valpen ska hamna hos? Om du förstår hur jag menar🙂
Tingsavgift, självklart.
Annars skulle uppfödaren aldrig kunna hålla en valp åt en person utan det skulle bli (trycker in en liten metafor typ) att folk då ''står och sliter i valparna efter vilken dem vill ha''. Det är för att uppfödaren lätt ska kunna säga ''denna valp är tingad så det finns ingen möjlighet för er att köpa den'' utan det så blir det som någon slags ''först till kvarn'' tävling så nej ser absolut inga problem eller negativt med tingsavgift.
Har aldrig betalat tingningsavgift på någon av mina hundar jag köpt och jag tycker det har funkat super bra. Men jag förstår hur ni tänker.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Ser det också som säkerhet för båda parter.
Men TS tänk om något händer så köparen inte kan ta hunden? Då sitter uppfödaren kanske med en 8 veckorsvalp som inte blir såld och har nekat bra köpare? Det är inte speciellt schyst mot uppfödaren tycker jag :) Eller oseriösa köpare, de betalar inte tigningsavgiften ifall de inte är intresserade på riktigt :)
Jag kommer (troligtvis, man kan ändra sig) inte låta folk tinga med pengar på den kull jag förhoppningsvis ska ha om ett par år.
Jag har några som ställt sig i kö. Hittills så har bara en backat ur köplistan men det har med att allergin har rusat iväg så förbannat på hen.
Men jag har 3 st som ställde sig i kö förra våren. Om de fortfarande har väntat på den kullen som jag tar så skulle jag aldrig drömma om att fjanta med en 1000lapp hit eller dit *S*
Något jag tänker lite på gällande ting är att det troligtvis blivit väldigt fel.
Antagligen så ville man stoppa folk från tinga eller skriva upp sig på en valp i just en viss kull och göra det bland olika uppfödare, men med en avgift så kostar det för mycket. Men nu har de ju bytt ord bara. till "stå i kö" vilket är ungefär samma sak, mer eller mindre.
Men den som drabbas det är stackarna som verkligen inte kan ha en valp helt plötsligt för livet gör en volt så går det inte, varken för valpen eller familjens skull
Kort sagt så tror jag inte att jag ska köra med det utan istället så får jag väl förlora några dagar/veckor/månader när det kommer till leverans då. Jag ska ändå va hemma med egna vappen så en mer eller mindre 🤪
Jag är nog tvärt om, hade nog tyckt det varit jobbigt att INTE betala handpenning.
Handpenning betalar man ju när man verkligen har bestämt sig för att jag vill ha en hund från den uppfödaren, och visst den är inte enligt "regler" återbetalningsbar, men jag är det en sund uppfödare och det verkligen händer en katastrof, typ man har en olycka eller liknade, så går det säkert att ordna.
Handpenningen är ju en garanti för att jag får en valp, alltså att uppfödaren helt plötsligt inte säljer till någon annan. Och det är en garanti för uppfödaren att jag kommer köpa valpen.
Det kan vara svårt att hitta köpare till valpar och har man folk som tingat så går man ju inte ut och gör reklam. Om sen folk backar så står uppfödaren där med leveransklara valpar och måste börja leta köpare på nytt, vilket nog kan vara svårare när valparna redan är 8 veckor och inte 3-4 veckor…
Besök min blogg: http://bumpi.se
Men det finns ju ingen garanti på att uppfödaren kan sälja valpen till någon annan. En uppfödare kan ju göra vad den vill med valpen oavsett om man betalat en handpenning. Fast då är det nog inte en så seriös uppfödare om man tänker efter😃, men det kan hända.
Handpenning är både till för och nackdel för båda parterna.
Det innebär ju att man ingått ett avtal och betalat en liten summa för valpen (varan), så varken valpköpare eller uppfödare kan/vill backa ur köpet, tar man handpenning så skall ett köpeavtal upprättas.
Men valpköparen har samtidigt rätt att ångra sig och få sin handpenning återbetalad, uppfödaren kan då kräva ersättning för ev. kostnader som relaterar till en osåld valp.
≧◔◡◔≦
#9 det hade jag ingen aning om. På massor av uppfödarnas hemsida står det ju att handpenning betalas vid tingande som inte betalas tillbaka om köparen ändrar sig. Jag vet en som tingade och inte köpte, och den fick inte tillbaka handpenningen. Jag tror iallafall inte att alla vet om den där lagen, varken uppfödare eller köpare.
#2.
Men oj, shit. Men jag hoppas väl att man som uppfödare kan säga vilka valpar som är tillsalu för vilken valpköpare. utan att pengar eller något att "skylla på". ?
Uppfödaren kanske ansåg summan rimlig som ersättning för att valpen blev kvar? men då skall ju båda parter vara medvetna om det, och som sagt så skall det finnas avtal på handpenningen.
≧◔◡◔≦
#12 självklart kan det vara så. Jag är inte så insatt i just det fallet. Vet bara om det genom en uppfödare. Men jag har aldrig tänk på att den lagen gäller vid köp av valpar. Intressant.
Jag tycker det finns både fördelar och nackdelar med tingningsavgift. Men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna.
Det är ju en säkerhet för både köparen och uppfödaren t.ex. Är inte så kul för uppfödaren kanske att det tingas upp på massa valpar och sen kommer man i sista sekund och tackar nej. Visst, sånt måste man ju också räkna med som uppfödare att det kan hända ibland, men det finns folk som också gör en sport av det liksom.
Är ju också en trygghet för mig som köpare också, är inte så kul för en köpare heller om uppfödaren helt plötsligt ändrar sig för att det helt plötsligt inte kändes rätt. Känns det helt plötsligt inte rätt så har man väl kollat upp köparen för dåligt.
Sen kan det ju givetvis alltid dyka upp saker senare.. Även om en köpare visat sig bra och seriös så kan det senare visa sig att så inte var fallet (av någon anledning), trots tingningsavgift. Visst uppfödaren kan ju, om det är något allvarligt, då lämna tillbaka handpenningen, men huruvida det ser snyggt ut hos SKK vet jag inte (om köparen skulle höra av sig till dem t.ex.). Blir väl lite ord mot ord där kanske.
Det kan ju även dyka upp oväntade händelser för köparen.. sjukdom eller nå liknande.. ja vad som helst som faktiskt är en "godtagbar" anledning till att avstå köpet och då är det inte så kul om man inte kan få tillbaka sina pengar. För allt sånt där är ju svårt att bevisa också egentligen, inte ska man väl behöva läkarintyg tycker jag.
Absolut för tingningsavgift. Både när jag är uppfödare och köpare.
Som uppfödare slipper jag riskera söndagstittare som "bokar" valpar hos flera uppfödare, eller de som inte har eller är beredda att betala köpesumman när det kommer till kritan.
Som köpare har jag tryggheten att jag vet att jag har en valp att hämta hem. Uppfödaren kan inte ångra sig och neka köp - Se konsumentköplagen. Jag som köpare kan ångra mig men då har uppfödaren rätt att kräva skälig ersättning, vilket normalt är samma som tingningsavgiften.
Hunden ska ju ändå betalas så varför en seriös icke velande köpare tvekar förstår jag inte.
Absolut måste tingningsavgift finnas! Håller helt med #15. Alltid fordrat tingningsavgift och betalt tingningsavgift, då jag själv köpt valp.
Boris

Absolut tingningsavgift.
Det känns säkert både för mig och för uppfödaren. Hade varit mer surt för dom om jag drog mig ur i sista sekunden och dom får sitta med en valp, än om jag hade fått förhinder och inte kunde ta valpen.
(jag behövde dock inte betala någon tingningsavgift på min valp)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
När jag säljer valpar (om inte alla redan är förbokade innan födseln) kommer jag absolut ta ut tingningsavgift som inte betalas tillbaka om folk ångrar sig.
#18 jag förstår det. Om tingningsavgiften betalas tillbaka när folk avkokar helt utan anledning så försvinner ju säkerheten med tingningsavgiften för uppfödaren. Då skulle man ju kunna tinga flera stycken sen välja vilken man vill ha och då är ju själva poängen förstörd. Jag tycker också tingningsavgiften är en säkerhet för båda parter.
Jag håller med dig TS.
Tycker inte det ska behövas en tingninsavgift för att känna sig säker på den valpen man får, då är den uppfödaren inget att lita på.
En uppfödare ska lixom köparen ha rätt att dra sig ur av olika skäl.
Men jag respekterar såklart om en uppfödare skulle vilja att vi la en tingningsavgift, men bara ifall vi kunde få tillbaka pengarna om något oväntat skulle hända. Tänk om man är med om ett plötsligt dödsfall? Eller någon familjemedlem blir akut sjuk och man behöver hjälpa till med barnpassning/hundpassning.
Finns många tänkbara scenarion som kan göra att läget inte blir rätt hur mycket man än planerat.
Jag är för tingningsavgift, det blir ju en säkerhet för bägge parter.
Vi betalade dock ingen tingningsavgift för den hund vi har nu, men om hon hade krävt/frågat efter det så hade vi betalat :)
Har läst alla inlägg nu och vill skriva ett nytt inlägg och låta er reflektera lite över några saker
Jag är mer emot tingningavgift än för. Har man varit och hälsat på uppfödaren vid 6 veckor och då kommit överens om att man om inget inträffar ska få lov att köpa en valp.
Då vill jag hellre att det skrivs en "kontrakt" gällande att om inget förändras eller att ny kunskap framkommer så skall köparna få köpa och betala för sin valp om 14dagar(eller hur många dagar det nu kommer bli)
Något sånt önskar jag att SKK fixade ett kontrakt till. För det finns fall då ny information framkommer (om båda parter) så de vill dra sig ur. Och då skulle inte jag vilja få en käftsmäll från SKK för att jag inte vill säja en valp till någon som har köpt valpar och avlivat/omplacerat innan ett års ålder och sedan köpt ny valp och ny, och ny, och ny. Eller att de lovat att göra alla tester, säger att de inte har någon hund och det kommer fram att de har en annan aussie som de inte testat ett skit på.
Det finns mycket som man kan få reda på i "sista sekunden" om en människa. Och ska då en handpenningsavgift tvinga mig att sälja en valp i alla fall. Nej det skulle jag inte göra men då kan jag också riskera att åka ur SKK om det händer fler gånger, för att jag skyddar valparna.
Vissa människor lever på att få andra att tro på dem och lita på dem fast de ljuger. Givetvis finns det då människor som kanske inte lever på det, men är jävligt bra på det helt enkelt. Jag vetflera i min ras som lyckats lurat åt sig valpar eller gjort liknande saker, från uppfödare som nu är förbannat besvikna och lurade, eller som klarade sig i "sista sekunden". Vilka det är kommer jag inte avslöja eftersom jag inte vill åka dit för förtal vilket dessa brukar roa sig med att skicka in anmälningar om.
Så självklart kan man tycka att det känns skitbra. Men sedan få fakta av uppfödarkolegor om hur den ev köparen egentligen är.
Kortare sagt så skulle jag aldrig ta emot några pengar eller skriva något som gör att jag måste lämna ifrån mig en valp som jag inte vill lämna ifrån mig. Eller som sagt få skit från SKK för att jag inte gjorde det.
Dessutom struntar jag då fullkomligt i om det blir valpar kvar. Jag vill inte ha valpköpare som måste känna sig lite tvungna att fullfölja ett köp pga att de betalat en summa redan.
Antingen vill de ha valpen eller inte. Och alla kan ångra sig och det spelar inte mig någon roll. Det är ju 1000 gånger bättre att ha kvar valpen tills någon som verkligen vill ha den kommer, än att tvinga på folk en valp, eller ta betalt av dem för att de ångrat sig eller inte kan. Har jag så lite pengar att jag ens behöver de små summorna för att ha en kull, då skulle jag inte ha tagit kullen alls.
Så nej, jag vill varken tvinga folk att göra något de inte vill, ta deras pengar för att de gjort ett misstag eller för att deras livsituation ändrats. Och nej, jag vill inte heller bli tvingad att göra något jag inte vill eller få skäll för att jag gjorde det bästa för en levande varelse som i lagens namn är en handelsvara(det är ju därifrån delbetalning/förskott/tingning kommer ifrån), men för mig är det ett djur som ska få så bra hem som möjligt.