Konditionsträna med hund
Hej, jag har lite frågor om konditionsträning med hund. Vi har börjat cykla med våra taxar som en skonsam konditionsträning men jag undrar hur mycket vi kan öka.
Vi har nu provat på en rak och slät sträcka som är 1,5 km. Hundarna får trava i sin takt = alltid slakt koppel. De travar på bra. Vi har en runda runt berget som är ca 2,5 km och en runda runt sjön som är 7 km.
Hur kan jag lägga upp träningen. Låter det här vettigt:
Vecka 1, 1,5 km två ggr/veck
Vecka 2, 1,5 km två ggr/vecka
Vecka 3, 2,5 km en gång per vecka.
Vecka 4, 2.5 km två ggr/vecka.
Jag har som mål att cykla 5 km en till två ggr/vecka. Nån vecka tar vi kanske rundan runt sjön på 7 km en gång.
Jag masserar efter de sprungit och de får leka av sig och rasta innan.
Fler tips tas gärna emot.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag tycker att det låter väldigt rimligt!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Låter rimligt. Du märker ju på hundarna hur mycket de klarar av, när de blir trötta så är det ju bara att avbryta. Med sunt förnuft kommer man långt.
Massage i all ära men glöm inte att stretcha också. Det bör man göra efter all ansträngande fysisk träning.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#2 Jag har hört av en vän som är utbildad djursjuksköterska (eller vad man kallar det) att de flesta hundar är väldigt mjuka redan i musklerna så att stretching är oftast onödigt… Men jag vet inte, hon kanske hade fel..?
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Jag vet inte hur man stretchar och vill inte göra fel. Ska fråga en hundfysiolog nästa gång vi är dit..
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#3 Det har jag aldrig hört. Frågar man vilken hundfysiolog som helst så lär dom hävda motsatsen. Att det är viktigt att stretcha då det förebygger skador. Men ännu viktigare är uppvärmning och nedvarvning.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com