Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3746 ggr
Gallskriket
0

"Aptitretare?!"

Jo jag och min sambo skaffade hund för 9 månader sen och av och till ända sen vi fick hem henne har hon ätit VÄLDIGT dåligt.

Hon verkar inte ett dugg intresserad utan går undan och backar ifall man försöker skjuta skålen närmare. Vi har ända sen vi fick hem henne gett henne Pro plan, både den med större bitar (athletic) och den normala storleken. Hon har fått lamm och ris och nu börjat testa om kyckling och ris smakar bättre, men inget resultat.

Vi har provat med aptitretare att ge henne torrfodret blandat med blötfoder, färskfoder osv och inget verkar falla henne i smaken någon längre stund.

Enda gången hon äter av maten är när man ger den i träningssammanhang eller om hon får det i aktiveringsbollen, då slinker det lätt ner. Men vi vill ju gärna ha fasta mattider så vi vet att hon får i sig tillräckligt..

Tänkte göra ett sista försök med att ge henne blodmjöl eller standard Aptit, någon som  testat funkar det?

Har ni några andra bra tips som kan funka? :)

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

Cazzos
0

Vad tycker hon om färskfoder? Har du testat det? 🙂

sarae
0

Min tös var precis likadan. När maten serverades så såg hon ut som att hon fått stryk och flydde rummet i panik. Enda gången hon tog emot mat var i träningssammanhang, annars kunde det vara. 

Här blev lösningen kastrering. Kastrerade henne såklart inte av den anledningen, men sen dess har hon aptit för två och det är en fröjd att servera henne mat. Äntligen äter hon precis det jag vill att hon ska äta. Enda problemet jag har nu är att min annars supersmala lillfis börjat bli lite rundare, och om jag inte ser upp så närmar hon sig snart fästingstadiet ;) 

Har i övrigt provat allt från blodmjöl till "aptit", nötvomsmjöl osv osv… det gjorde ingen som helst skillnad. Hon vägrade ändå. Det var som att hela "mat scenariot" var oerhört jobbigt för henne.

russin
0

Färskfoder - toppenbra mat och även kanon för kräsna hundar.

Vom och Hundemat, Nordic, Bravo - finns en del sorter att välja på efter behov.

[Forest]
0

Olika tips :)

Ge maten som belöning ta med dig maten i påse ge lite under morgonpromenaden, gör maten som en belöning. Avsluta med att kasta ut lite foder på gräsmattan.

Rulla maten inne över golvet det brukar hjälpa, en annan sak är att man köper akterveringsboll och fyller maten i denna. Det låter konstigt men vissa hundar gillar att arbeta för maten.

Blanda i lite mjukmat häll lite varmt vatten som har kokat, låt det bara dra nån minut obs gör det inte till en soppa :) Räcker med några matskedar vatten.

Köp osaltad buljong att ta på lite buljong som matförstärkare.

Köp hem fiskolja som finns i sprayflaska ge enligt vad hunden ska få daglige på maten.

Köp blodmjöl som ni funderar på, jag vet om ett par hundar som äter det på sin mat.

Erbjud maten 3 gånger per dag ha maten bara framme 10-15 minuter ta sedan bort maten.

Gör ett foderbyte, köp färskfoder o prova för att se vad hunden tycker om det. Mina har bara gillat Vom och Hundemat och Nordic.

Hundar som har ont i magen kan vara svåra att få i mat, om det är så rek jag att man helt enkelt byter foder som är mild mot magen dit räknar jag färskfoder eller barfa=råkost

Gallskriket
0

#1 Ja vi har testat färsk fodret  klass, det åt hon ett tag men tröttnade efter ett tag, kan vara värt att prova igen :)

#2 Det verkar gå i vågor för denna damen, vissa perioder är det otroligt jobbigt för oss alla tre eftersom hon inte vill äta och man blir ju orolig som sjutton!

#4 Det verkar ju som om att aktiveringsbollen/träning/beröm avdramatiserar matupplevelsen för henne så får nog fortsätta att ta hjälp av den ;) Vi tänkte också att det kunde vara ont i magen, men hon är inte uppsvälld/dålig i magen/öm eller liknande.

Calliethedog.blogg.se ❤

[Forest]
0

5 Har själv en hund som får magont, nämligen magkatarr-besvär. Alltid vart lite pifflig med få i henne mat. Som med eran så åt hon inte maten utan man fick ge det mindre portioner och oftare. Nu ger jag dom mat 3 gånger per dag, och jag har märkt stor skillnad sen vi gick över till voh så är hennes mage betydligt bättre.

Magen har inte vart svullen men ibland fis hon, hon kunde se lite hängigare ut men inte när man går ut.  Vi har åkt akut in med henne pga hon vart helt hysterisk men det var magont därmed kom vi fram till magkatarr. (jag trode att det var något riktigt allvarigt)

Allt detta försvann vid foderbytet, så nu inga fisar och bara behövt ge henne magmedicinen vid löpet då hon blir lite piffligare med äta  :)

ang buljong tipset så menar jag att man allså ska koka vatten o göra vattenbuljong det kanske missuppfattas annars 😉

[Kakafoni]
0

hitta något blött som inte går att motstå och lägg det ihop med torrfodret, synd att klass 1 inte funkade för det är både bra och billigt. Icas stora 1kg blötfoder, oxkött, (inte dyrt heller, c:a 9kr) är också mycket smakrikt och går att blanda ok med torrfodret som aptitretare

russin
0

Leta efter annat färskfoder än KLASS - det är det mest slabbiga av alla sorter och det som varit minst populärt hos dom hundar jag provat det på🙂

[Forest]
0

7 hua klass det har alla våra hundar ratat rakt av, det är grått det är slabbigt o luktar enligt mindre gott. 😐

Gallskriket
0

Det svåra är att vi har bara en återförsäljare och de säljer bara KLASS :/ Kan kanske höra om de kan beställa hem andra märken :) Testade ICAs idag och det äter hon av så idag har hon ätit 2 mål mat utan att rynka på nosen ;D

Calliethedog.blogg.se ❤

Gallskriket
0

Hon gillade faktiskt klass när hon fick det, men tröttnade så smaken verkade det inte vara något fel på så :P

Calliethedog.blogg.se ❤

Jenna_Nord
0

Brukar hundar gilla linfröolja? :) köpte det idag istället för fiskolja, det fanns inte >

Mvh Jenna

[Forest]
0

11, Det är klart olika vad hundar gillar :)

Gallskriket
0

#12 Har ingen aning om Linfröoljan smakar gott eller så, men laxolja tyckte min tjej var jättegott. Synd bara att det visade sig att hon inte tål det :/

Calliethedog.blogg.se ❤

[Forest]
0

12, sälolja kör jag med till både hundarna o katten 😉 Katten tål inte fisk alls inte finaste fiskoljan heller därmed sälolja