Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3596 ggr
[Camia7]
0

Kissa i soffan?

Vågar man ha sin valp i soffan eller sängen? Jag har en helt ny divan soffa som är svindyr och är orolig att valpen ska kissa i den Skulle den kissa på mig så gör det inget men är orolig över möblerna.. Vill ju ha valpen i soffan och mysa med den nu kommer jag säkert få spydiga kommentarer om att jag inte skulle ha köpt en ny dyr soffa Men den gamla gick inte att ha kvar och vi ville satsa på en soffa som vi inte skulle behöva byta ut om måånga år.

Karmatarerskanise
2

Ha den inte i soffan om det blir katastrof om det kommer kiss i den. Ha valpen i knäet i så fall.

[Camia7]
0

Haha kom på nu att valpen kommer att kosta nästan 6 tusen mer än vad soffan kostadeXD

Karmatarerskanise
1

Får man fråga vad er valp kostade?

[Camia7]
0

Okej ja så får det bli:)

[typellisch]
0

Molly har kissat i mammas soffa som kostade 11.000 kr två gånger. Med potaitsmjöl känner i alla fall inte människor doften ;) Sen får man helt enkelt ha koll på sin valp. Gå ut ofta osv osv.

[Camia7]
1

Har inte köpt en valp än men den valpen kommer att kosta 12000kr :)

Karmatarerskanise
3

#6 Då är det ju inte en speciellt dyr soffa 😉 Billigare soffor får man ju leta efter 😃 Men om den är värdefull för er så är det som sagt bäst att inte ha den där, för en olycka kan ske innan valpen har kontroll över sin blåsa.

[Camia7]
0

#5 Okej så om det blir en olycka kan man ha på potatismjöl? :) Men din soffa har klarat sig?;)

[typellisch]
0

#8 Ja.. du smetar ut potaitsmjöl över fläcken, väntar 15 minuter, dammsugar upp det.. om det fortfarande luktar kör du om proceduren.

Oja.. vår soffar har klarat sig. Senast igår kväll skvätte hon ner den och det luktar INGENTING. Molly känner säkert av det men inte vi människor :) Samma ställe två gånger till och med, Potaitsmjöl är bäst!

[typellisch]
0

Tillägg; ibland kan du behöva blöta upp fläcken så potatismjölet suger åt sig kisset.. men du får inte blöta as mycket utan fukta upp fläcken så att säga. Ta papper, krama ut vattnet och sen dutta. Sen på med potatismjöl som jag nämnde i #9

Karmatarerskanise
3

Kan garantera att efter den pölen som hade lade i vår soffa en gång hade ingen potatismjöl i världen kunnat suga bort det 😃

[Camia7]
0

#7 ja visst finns det dyrare:) det va kampanj pris så den kostade runt 10,000 egentligen:) ja den är för oss väldigt dyrbar:) kanske ska plasta in den?XD hehe

Karmatarerskanise
1

Jadå, plasta in kan man också göra. Men det är inte så skönt för er att sitta i 😎

[typellisch]
0

#11 Attans då 😛 Här funkar det kanon oavsett mängd kiss.

Karmatarerskanise
1

#14 Men hur menar du då?
Om pölen rinner ned i stoppningen, genom hela sitsen och ut på undersidan hjälper ju inte potatismjöl på ytan? 🤔

[typellisch]
0

#15 För oss har det funkat. Även på min bäddmadrass. Vad mer kan jag säga? Det funkar för oss helt enkelt. Det luktar inget kiss i varken min säng eller soffa efter potatismjölet.

Karmatarerskanise
0

#16 Ok. Då kan jag tänka mig att det gäller ytliga fläckar :)

[Timantis]
3

låt inte hunden vara i soffan. Ge den en skön bädd att ligga i på golvet. Hundar behöver inte vara i möblerna.

[typellisch]
0

#17 Visst har Molly startat på några kuddar men det har runnit ner på soffan. Och under den tiden har det säkert runnit ner lite i stoppningen också.. men vi har fått bort all doft :) Sen kanske vår soffa är rätt tajt i tyget och tjockt? Vad vet jag. Alla soffor har ju olika tyg osv osv.

[Timantis]
1

till ytliga fläckar finns Silent stop som äter upp microorganismerna i katt/hundkiss så allt försvinner.

[dynamitella]
0

Jag säger bara en sak :) Skinnsoffa. Klippta och filade klor, så får vovve vara i soffan när som helst. De är också barnsäkra.

Skämt åsido. Ha valpen i knäet då, för säkerhets skull. Eller placera ut ett sånt litet kiss-underlag med en filt över i en del av soffan där valpen får lov att vara, med dig bredvid. Så eliminerar du i alla fall den risken.

[Camia7]
0

Ja jag funderade på ett sånt där kisslakan man brukar ha till små barn som ska lära sig att sova utan blöja :) ?

ChristineF
0

Lägg ut billiga filtar som du inte är rädd om i soffan, bara att slänga in i tvättmaskin. :) Om lite skulle gå igenom så rengör med Piss off eller liknande medel. Men de flesta valpar brukar väl sätta sig på golv eller mattor, och ej på sovplatser. Så gjorde min iaf innan hon blev rumsren.
Ha koll på valpen så hinner du ta ut den eller iaf torka upp i tid.

[Camia7]
0

Okej :)

Anna-Helga
1

Vi har faktiskt köpt ett billigt duschdraperi på Ikea som vi lagt runt dynornai soffan och sen snygg filt över så är det bara att tvätta filt och draperi om det sker en olycka! Bra att ha en uppsättning i reserv när man tvättar ena omgången kanske.

Sofy
0

Lär inte hunden att vara i soffan om du är väldigt rädd om den för olyckor kan ske och din hund kommer att hoppa upp i soffan även när den är skitig och lerig om du inte hinner att tvätta av hunden.😉

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[typellisch]
0

#26 Man kan alltid lära sin hund att stanna innanför dörren innan det är fritt fram att gå in i lägenheten 🙂 På så sätt hinner hon nog ta hunden till duschen.

Sofy
0

#27 Jag har lärt alla mina hundar det men ibland har det hänt att de smitit iväg ändå så det är inte direkt att utesluta sen är det ju inte heller trevligt med en soffa som luktar blöt hund.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[typellisch]
0

#28 Ok

[Camia7]
1

Ja det kan nog vara lite bökigt om man har fler hundar, men om man bara har en så håller man ju i kopplet när man kommer in och sen är det bara att duscha den :) brukade också ha en handduk i hallen som jag kunde torka av tassarna med som jag också tänker ha nu när jag skaffar valp :)

Jag ska nog testa det #25 skrev:) ska kolla med killen min om det är okej först :P kan juh annars begränsa valpen till en del av soffan som man kan klä om.. har rätt så stor soffa så blir mycket att klä om hela soffan annars :)

Karmatarerskanise
2

Man kan också lära hunden att den inte får gå upp i soffan fören man har gett tillåtelse.

[tiffitott]
1

Måste också tillägga att valpkiss luktar i princip ingenting.. Det är ju i princip bara vatten 😂
Sen har ingen av våra hundar som valpar pissat i möblerna.. I sängen har det hänt en olycka om dom varit där och inte kommit ner, men det är max 1-2 gånger.

[daytona]
0

Tills våran är 100% rumsren får han och den stora hunden bara vara i hallen och i köket. (nu bor vi i hus så dom är ute mkt iofs) Men det är bättre tills dom lärt sig att säga till när dom behöver gå ut. Och inte tar dom ngn skada av det heller ;) Vi har stängt av till vardagsrummet med kompostgaller, o dörrarna till dom andra rummen är stängda.

[Camia7]
0

Okej jag skulle inte kunna ha mys i soffan utan valpen:)

[daytona]
0

Klart du kan ha mys i soffan, men lär dig valpens signaler isf! Eller ta kisset….. Hur lång tid kan det ta innan den är rumsren då?? Min säger ifrån nu o har gjort sen han var 10-11 veckor!

LillPom
0

Du kan enkelt köpa annars såna hör kissunderlag som man har åt ungar på IKEA.

Så kan man lägga mjuka filtar över så blir de lite mysigare ;) Men då är de kisssäkert XD

[Camia7]
0

#36 Jag skrev det längre upp;) ja det borde ju funka:p