Åt ett kycklingben
Detta gäller inte min hund, utan svärföräldrarnas Staffe, 3 år.
Tvååringen tappar sitt kycklingben, och det tar väl tre sekunder så är det i magsäcken på hunden. Vilket får mig att fundera, hur illa är det egentligen med tillagad kyckling?
Vad jag kunde se tuggade hon inte eller mycket lite.
Jag är egentligen inte orolig, givetvis kommer vi uppsöka veterinär vid minsta symptom (har henne hos oss till imorgon). Men funderar på hur "illa" det kan vara.
Är det så farligt som det gamla ryktet om F-ben säger, eller är det
snarare som att åka bil utan säkerhetsbälte, det är oftast ofarligt, men det
kan
gå illa om oturen är framme? Någon med erfarenheter?
(Hon åt benet för cirka fyra timmar sedan, fick sparris efteråt och beter sig som vanligt).
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Är ingen expert på sånt men om hunden inte ändrar allmäntillståndet så är det nog ingen fara.
Bra att ni gav sparris :) Sparris bör man alltid ha hemma, har en burk hemma åt Molly i nödfall!
Håller tummarna för hunden!
Ja, jag har faktiskt ingen sparris hemma (vi var på landet, på tåget på väg hem nu), måste köpa. Det går säkert superbra för henne, blir mest nyfiken nu när det ändå var ett aktuellt ämne. Är alltid intresserad av att höra vad folk tycker och har för erfarenheter. ^^
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#2 Hoppas någon svara som har mer erfarenhet och kunskap om ämnet :) Hehe
Det kan absolut vara farligt. Tillagade ben kan lätt splittras och skada tarm och magsäck. Har som tur är ingen erfarenhet själv men har hört talas om hundar som skadats.
Bra att ni gav sparris efteråt. Fibrerna i sparrisen lindar ju in det vassa. Det är nånting alla hundägare borde ha hemma.
Håll ett öga på hunden och ring veterinär om ni är oroliga.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Håller med ovanstående! Kan vara farligt men bra att hunden fick sparris.
Har själv varit med om att hunden fått i sig ben två ggr senaste året. Hade dock sparris hemma båda gångerna som hon glufsade i sig och det gick bra. Men fasiken vad läskigt det är!
Det kan vara farligt ja, så det är bra att ni gav sparris och håller koll. Men även om tillagade ben i regel är ett stort nej så har dagens industrikycklingar så pass klent skelett att det oftast inte är någon fara även som tillagat. Jag har själv tuggat på tillagade kycklingben när jag var liten och kommer ihåg dem som ganska mjuka och "broskiga".
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Har varit med om katt som fått tag på kycklingben och det har gått bra. Jag vill såklart inte att dom ska få i sig tillagade ben men jag blir inte speciellt nojig om det händer heller utan har bara koll.
Mina har fått tag i otaliga grillade revben och kycklingben här utan problem. Dom spottar alltid ut när jag ber dom, men vissa gången hinner en tugga slinka ner. är det inga mängder så skulle jag inte vara så orolig.