Rädd för vattenskålen
Min CC valp på 9v är rädd för att dricka vatten ur vattenskålen, det går bra om vi sitter med honom annars så vågar han inte ta sig fram dit.
Har ni några tips på hur man kan lära honom att det inte är farligt?
Beröm han varje gång han går fram, om det så är ett steg bara. Ge han belöning när han närmar sig. Sen kan ni sitta och klappa denna vattenskål och berömma vattenskålen så förstår han snart att den inte är farlig :)
Ett annat sätt är att lägga godis runt omkring vattenskålen, då kommer han lockas att vilja ha dessa godbitar och i samma veva berömmer ni han.
Min bichon frise hane tyckte oxå att det var läskigt i början men jag böt vattenskål fån en metall till en porslinsskål. Vad har du för skål?
Först hade jag provat med annan vattenskål på annat ställe eller blött upp maten, om ni inte redan gör det, för att vara säker på att valpen får i sig tillräckligt vätska. Jag tror det kommer gå över av sig själv när valpen känner sig mer hemma, men annars skriver #1 bra.
Jag skulle inte göra någon affär alls av det, för risken är stor att man istället gör det värre. Ställ ut flera vattenskåla i olika material och låtsas som det regnar.