Varsin bur
Jag ska snart få en valp och jag försöker komma på ett sätt att valpen ska kunna gå iväg och inte bli störd av den stora hunden och tvärt om. Jag funderade på om man kunde köpa två burar eller liknande. Och lära hundarna att dom bara får gå in i varsin, dvs sin egen. Den andra får dom inte gå in i. Så har dom en egen där den andra hunden inte kommer åt dom utan att behöva separera dom genom att ha dom i varsitt rum. Hur lär man isåfall in det? Eller har ni nått bättre förslag? Tacksam för svar
Är det vid transport du tänker?
Burar får inte användas inomhus annars, inte ens om grinden är öppen. Grinden måste i så fall vara helt borttagen. Tyvärr vet jag inte mycket om ras, storlek, ålder. Om en ny hund kommer brukar jag låta dem mötas på neutral plats. Om du vill ha en plats för din nya hund, dit den andra hunden inte kommer åt den nya, är det nog bäst att ha dem i skilda rum tills vidare, tills de lärt känna varandra.
Boris
Jag vet att man inte får ha bur, det var inte en sån bur jag menade. Jag tänkte göra en bur eller jag kallar det bur. Jag tänkte göra ett varsit krypin. Två kompostgaller per sida förutom på en sida där det bara ska vara en så hunden kan gå in och ut. Sen tänkte jag göra tak som ska vara delvis täckt. Det jag menade är om man kan lära dom att dom bara får gå in i Eget krypin. Så dom får sitt eget "rum".
Jag har löst det med en barngrind från ikea. Man sätter fast den utan att skruva i väggen i en dörröppning eller liknande. Det är bästa köpet på länge! Valpen verkar känna sig tryggare när han är "ensam" och kan se den äldre hunden, men kommer inte åt att honom.
Jag har en sån. Jag tänkte mer att han skulle kunna gå undan utan att jag ska behöva stänga in honom i ett annat rum. Utan att han kan välja att gå in och den stora hunden inte går in där någonsin och tvärt om. Så dom kan komma ifrån varandra av eget initiativ.