Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1740 ggr
[Camia7]
1

Stanna eller gå?

Det där med att lära valpen att gå i koppel

Många har olika åsikter om det precis som allt annat, Men jag undrar vad ni tycker är bäst! :)

Om hunden stannar och luktar på något på promenaden ska man stanna eller bara gå då?

Har läst att man inte ska låta valpen nosa för att den kan börja att bli mer självständig och inte bry sig så mycket om vad Matte/Husse säger/vill. Och vissa tycker att den ska vara fri och göra som den vill på promenaderna ?

russin
10

En liten valp behöver få nosa för att upptäcka världen 🙂

Driva
3

Om min valp inte hade fått nosa och undersöka när vi var ute så vet jag inte riktigt vad promenaderna hade varit för? 

En valp ska ju inte "motioneras" och gå sträckor med mycket statisk rörelse vilket en promenad blir om valpen bara går rakt fram som man gör om man bara går en promenad utan att stanna upp och kolla på saker. 

När min hund var valp så kunde den sträckan jag gick med min vuxna hund på 10 minuter ta en halvtimme för att hon kollade in saker, luktade och grejade. För mig är det självklart, det är ju så de lär sig om världen, plus att det dessutom är så mycket mer stimulerande än bara gå rakt fram. 

Sen så var det viktigt att när jag sa till så skulle hon lyssna, eller om jag tyckte att vi skulle gå så skulle vi gå.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Camia7]
0

Aa okej så blanda lite :)

[typellisch]
0

Molly har nästan alltid fått nosa och utforska, det är bara nyttigt. 80% av tiden får hon det.

grodprinsessa
2

Att bara gå kan vara elakt  mot en valp tycker jag.  Låt hunden nosa en stund och träna sedan inkallning. Men att nosa jämt vete tusan om jag pallat med. 

Mina fick kommando, hopp o lek, då bestämde hunden vad vi gör och vart vi går, hur snabbt osv. Annars bestämde jag. Men det är ju när dom är äldre. Dock kan ett "kommando" läras in tidigt. Men valpen behöver som flera sagt, få nosa och upptäcka. 🙂

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Vizzla
3

För vems skull går ni på promenad? Så resonerar jag. Hunden vill lukta och bekanta sig med området. De har inget behov av att ta sig från a till b. Så jag låter mina hundar lukta å gå i sitt eget tempo. Om vi bara ska ta oss från a-till b så säger jag bara "nu går vi" om de stannar å så går jag bara. De följer med.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

allevo
0

Dela upp promenaden i två moment med fri lek/lukta och när du ber henne följa dig.

Tex: i  30m så får hon gå och lukta/utforska och sen nästa 30m så ska hon följa dig, antingen om du lockar med leksak eller vad som fungerar.

Var tydlig med gränserna bara. "Hopp och lek" med leksak är fritt fram och inkallning med namn är = nu ska vi gå tillsammans.

Så får du in både inkallning och frikommando i tidigt stadie. Sen om 30m fungerar för er vet inte jag, får du känn av lite själv 😉

Sofy
1

Jag gör som #6.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian