Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3440 ggr
LillPom
2

Inavels % 19.4?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla !

Kollade på SKK på olika valpkullar av olika raser mest för en nyfiken grejj… men blev chockad att hitta en kennel med en kull till salu med en inavelsgrad på 19.4 % trodde max för att regga var 6.25% Men så kanske inte är fallet?

Men vad tycker ni??

Alexandra-S
4

6.25 är rekommenderat av skk, dock inget krav. 
Tycker inte det är bra med så hög inavelsgrad som 6%, och 19 är ju helt sjuk.. Genvariationen minskar och individerna kan ta skada på långt håll. Nej, inavel är jag inget fan av direkt..

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Reise
4

Inavel är ju aldrig sunt… de ska man undervika så långt de går. I början av en ras kanske man blir tvungen, men finns de en bred avelsbas så ser jag ingen anledning…

Vet inte hur de är i hundvärlden, men i kattvärlden ska de helst ligga under 4%, absolut inte över 6%. Och pysslar man med inavel ska man ha väldigt klart för sig vad man gör! Du måste kunna linjerna utan och innan, för att ens tänka tanken att överlappa samma individ i en stamtavla. Med sjukdomar etc måste du ha stenkoll flera generationer, det är lätt att de blir väldigt fel och skadar rasen mer än att föra den framåt.

Men 19% låter fruktansvärt mycket………!!!!!!!!!!!

Mischa
4

Samtidigt beror det lite på rasen och hur genvariationen generellt ser ut, jag fick lära mig ganska nyligen, citerar: "Inavelskoefficienten vid en parning är ett mått på hur mycket den genetiska variationen förväntas* minska hos avkomman, i förhållande till populationen som helhet.

(*Förväntas - det skulle exempelvis genom en väldigt osannolik slump kunna hända att en valp efter en helsyskon-parning fick helt olika genuppsättningar från sin mor respektive far, och alltså blev lika "genetiskt varierad" som vilken valp som helst. Men förmodligen så minskar den genetiska variationen hos denna valp med 25 %.")

En hund av en ras med stor genvariation kan därför ha en större genvariation trots högre inavelskoefficient, än en hund med lägre av en ras med mindre genvariation, men iom att våra hundraser har slutna stamböcker så bör man ju vara sparsam och eftertänksam med vad man förstärker, precis det avel grundar sig på.

≧◔◡◔≦

Reby28
0

Vilken ras var det? Tyvärr inte förvånande…

LillPom
0

Afgan hound

Pennybus
1

Hundar med 8% inavel, får man regga dessa eller var det någon som försökte lura mig?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Forest]
3

Knepigt att ha så högt inavelsgrad på den rasen, menar det är ingen ovanlig eller ny ras.

Mischa
0

Det finns inga restriktioner från att regga en kull som uppfyller dom ev. krav som finns oavsett inavel.

≧◔◡◔≦

russin
2

Det som inte är "tillåtet" från SKK längre än helsyskonparning och mor-son/far-dotterparning. Dessa ger 25% inavel.

Mischa
0

Krävs dispens?

≧◔◡◔≦

russin
1

#10 tror inte dom så lättvindligt ger dispens för det, då de allra flesta raser har så pass att man inte behöver göra så nära parningar - det krävs nog ett synnerligen vettigt skäl för det🙂

Dock så sker ju tjuvparningar…och där kan det ges dispens om det är första gången någon slarvar.

Pennybus
0

Var nämligen och kikade på en tollarhanne men han var inte reggad på grund av att det var 8% inavel, haha men gud.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

felzena
0

Måste bara få fråga av ren nyfikenhet. Hur nära är hundarna besläktade om inavelsprocenten ligger på 19,4%? 😮

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Reise
2

Förälder eller Syster/bror; 25%

halvsyster/halvbror eller farförälder; 12,5%

Kusin; 6,25%

Så lite längre bort än förälder eller syster/bror….

felzena
2

Låter helt sjukt…

Reise
1

#15 Tycker jag med! Knappast något som för rasen framåt… Den kombinationen tycker jag man kunde låtit bli!

felzena
0

#16 Håller med fullständigt!

[Teddies matte]
3

All inavel är inte dålig, men det där lät nog lite väl högt.

russin
4

Med en riktigt bra uppfödare bakom, så behöver det inte vara dåligt - allting beror på vad som finns bakom och vad som kommer efter.

Min absoluta favorithund har en inavelsgrad på ca 15% - en frisk, sund och genomtrevlig hund på 7 år och har även nedärvt mycket bra och friska hundar. Allting är inte svart eller vitt.

Michaela-N
0

#14 Nä, det kan vara halvsyskon, den procentandelen du angav gäller bara om hundarna varit helt obesläktade, vilket de oftast inte är.

[Forest]
0

19 Mycket intresant svar :) Jag hade väl funderat på om % var så pass hög och själv rådfrågat yttligare andra ufd om valpens stam fördelen med den osv  😉

[Timantis]
0

Kan ju vara så att det inte bara är på en hund det är "in avlat" kanske finns flera samma likadana.  Därav procenten.

Sen kan ju uppfödaren avla enl linjeaveln o anser att vissa linjer är värda att avla vidare på även nära.

Samt att två syskon genetiskt inte behöver vara släkt så det är inte säkert att det är fel.  Om det nu går att ta reda på o är avlat efter det.

OBS försvarar inte så hög inavel men en förklaring.