farligt med 'inåt' bröstvårtor?
Min hund har fyra stycken bröstvårtor som liksom är intryckta, inåt eller vad man nu ska kalla det. Det går att "få ut" dem, jag har gjort det två gånger nu och tagit bort äckligt smuts där runt men undrar om det
1. Är farligt? Eller om det kan bli?
2. Kommer försvinna även fast man inta tar valpar?
Det är de fyra bröstvårtorna högst upp.
Tror inte det är farligt om hon inte får mjölk. Oftast vecklar de ut sig även då, men det kan bli problem.
Ok, det var skönt att höra. Ska jag fortsätta pilla bort smutsen som hamnar där? Jag är rädd att det ska bildas massa bakterier och äckligt där i nämligen…
Vad för typ av problem? Att de inte vecklar ut sig eller inte lär fungera?
Är alltså inte säker, så kolla med veterinär för säkerhets skull.
Precis, att det blir stopp i dom när dom inte vecklas ut.
Alltså det beror ju på, är det verkligen bröstvårtor som är helt utvecklade eller har tiken bara väldigt små och platta bröstvårtor?
Vissa tikar har så det ser ut som det är inåt, men när man "trycker" så de ska komma fram så märker man att det inte alls handlar om att den är intryckt, utan bara liten.
Om det verkligen är en som går in så brukar jag bara göra rent genom att trycka fram pilla bort eventuell smuts. Kanske ta en tops med saltvatten och veva runt. Min tik har en som är lite på "gränsen" det varierar lite från dag till dag. Varken jag eller veterinären ser någon anledning att det skulle stoppa en kull. Men då är det som sagt en och väldigt lite.
Enligt veterinären så trycker det ut vårtorna på de flesta tikar när de blir dräktiga. Dock kan tikar som har väldigt indragna få mjölkstockning då valparna inte kan dia från de så länge de är indragna.
Det man då kan testa enligt vad jag hittade efter 3 min på Google (så fråga en veterinär innan och ta inte bara mitt ord på de här stycket nedanför!)
Är att ta en pump för att pumpa ut mjölken, lika ofta som tiken ger di. För att motverka att tiken får mjölkstockning. Den mjölken kan man sedan beroende på ras behöva mata till valparna efter som de inte har tillgång till allt i matbaren.
Återgår till det jag vet. Har man en hund med så många och så mycket indragna som inte går att trycka ut. Risken är ju att om det blir fler valpar än spenar och så blir det svårare för dem att växa till sig (i alla fall minstingen) och dessutom kan tiken få så ont av mjölkstockning så det är hemskt. Jag vet hur kvinnor förklarat det för mig och det är hemskt.
Min brors hund hade en som va inåt och vet sa att hon själv asså hunden skulle göra rent där men att det inte va farligt. Nu gjorde hon inte rent själv så han fick göra det ibland
#4 Oj vilket långt och bra svar! 🙂 Tack så hemskt mycket. Jag tror att det kan vara lite av en blandning, att de är små + intryckta. Ska fortsätta att tvätta rent runt då och då tror jag.
Avel har jag inte tänkt något på, men om jag skulle få sådana planer senare så ska jag självklart ta kontakt med veterinär och höra.
#5 Min hund når inte till de bröstvårtor som är högst upp på bröstet. Det skulle inte vara möjligt fysiskt. Men jag får tvätta ibland så kanske de 'ploppar ut' sedan någon gång! 🙂