Tränings tid?
Hur länge kan man träna en valp varje dag? 5min dagen? Eller 5min gånger 4? Hur gör ni och vad är bäst? :)
korta pass på några minuter ett par gånger om dan
Okej är 5min lagom?
Skulle nog försökt lite kortare, runt 3 minuter höll jag på. Viktigaste är att inte fortsätta så länge att valpen blir uttråkad :)
Jag körde lite då och då under dagens gång :) Molly gillade det och så fort hon la fokus på något annat och visade att det vart tråkigt så avbröt vi.
Jag har alltid individanpassat och inte kört efter nån tumregel på antal minuter eller upprepningar. Sen känns det som att det beror lite på vad det är man ska träna på.
Okej tack :)
En annan sak.. jag undrar hur jag ska komma ihåg allt när jag får hem valpen 😃
Hur kommer ni ihåg allt man måste tänka på? :)
alla måsten är juh lätt att komma ihåg men alla trix och tips som man får .. kommer säkert glömma mer än hälften 🙂
På nåt sätt bara kommer man ihåg.. man använder sunt förnuft och allt löser sig oftast väldigt bra :)
Okej :)
Sedan alla tips man får av andra och som man läst på internet kanske inte passar din valp lika bra som någon annans. Man lär känna valpen eftersom och kommer hela tiden på tips och metoder som fungerar bäst för din valp. Men det är inte negativt och ha med sig olika metoder i bagaget.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Individanpassning som andra sagt.
Min Fidel har funkat bäst att köra längre pass. Vid 12 veckor körde vi 15-20 minuter utan paus ett par gånger om dagen. Men det skadar sällan att köra kortare heller. Vill du ha en enkel begränsning, kör antal godisbitar istället. När vi tränar sitt/ligg/stå brukar vi köra mer än 20 godisar på en gång, men när vi tränar ingångar är 3-5 st lagom innan han behöver paus. En paus kan vara allt från 20 sekunder till många minuter.
#6, om att komma ihåg "allt". Jag tror man kommer ihåg det viktigaste. Om det är något jag hör/läser/ser som känns extra relevant försöker jag spara det på en bra plats, tex skrivbordet på datorn eller post-it på mitt piano.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#6 jag skrev upp allt jag hörde och läste i ett dokument som jag då läste igenom snabbt varje gång jag lade till något nytt. Det resulterade i att jag automatiskt lärde mig allt utantill :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13