När de sätter i halsen?
Min hund satte nyss i halsen, och då irade runt oroligt mellan rummen och kräktes upp flera gånger. :( Och så blev det bra sedan utan att jag behövde ingripa.
Men jag måste fråga, vad ska man göra i en sådan situation? Få hunden still och försöka köra ner fingrar i halsen och känna efter eller vad?
Ja, så gör jag. När vovven har fått något som fastnat så försöker jag lugnt och sansat få fatt i det med fingrarna. Men panik brukar uppstå, och ibland får man ta ett par sekunder att få fram en plan.
Om man behöver springa och hämta grillpincett eller ficklampa eller något (har hänt).
Molly satt en benbit i halsen och hon hostade och började få panik. Jag var fort ner med fingrarna i halsen på henne och lyckades få ut den som tur var.
Man hinner sällan tänka hur man ska göra, man bara agerar.
En gång satte Kasper i halsen och jag fick inte tag i det med fingrarna, så jag tog honom upp och ner som man gör med barn och då fick han upp det. Jag vet inte om det är så man ska göra, men man kan inte tänka i den situationen man bara gör det man gör. Men det funkar kanske inte om man har en stor hund, men ja som sagt fingrarna i halsen
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
När min hund satte i halsen för ett tag sen så körde jag ner handen i halsen på honom och fick tillslut upp en träbit han hade tagit. Förstod först inte allvaret, han hostade bara lite men efter en stund hostade han mer och tillslut såg jag hur han blev slö och segade ner på golvet. Tänkte inte ens utan körde bara ner handen i halsen.
Har hänt här med.. Jag har inte hunnit tänka på vad jag ska göra, utan bara ner med fingrarna i halsen på henne..
http://www.danoxi.se/bilder-hemsida/annonsbilder/1a_hjalpen_broschyr.pdf
Heimlichs manöver ingår i denna första hjälpen broschyr
Boris
Man kan börja med att massera hunden med två fingrar på strupen, då kommer deras salivutsöndring igång och de får kräkreflexer och spyr upp det som sitter i halsen, om det inte är för stort eller sitter fast dvs.
Jag gjorde så för några veckor sedan men när jag märkte att han försökte kräka två gånger men det inte kom nått, så körde jag ner fingrarna i halsen och fick ut en grisöra-bit stor som ett mynt som satt sig som ett lock i halsen på han… Skitobehagligt.
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
# 6 jag funderade faktiskt på om man inte kunde göra nån slags heimlichs manöver på hundar med. Eller dunka dem på ryggen. Det där bladet ska jag spara ner. Där tyckte de att man till och med skulle kontakta veterinär efter man fått ut saken.
# 7 Bra att veta.
# 2 Har inte du en ganska liten hund, eller har jag fel. Gick det ändå att komma åt med fingrarna i halsen? Är sånt jag oroar mig lite för.
Och säg att, om man skulle hamna i den här situationen igen då och man inte får upp det som sitter fast, är det någon större idé att försöka ta sig till ett sjukhus? Hur snabbt kvävs en hund eller vad man ska säga. :(
Familjens Norrbottenspets satte en pinne mellan tänderna (inte riktigt samma sak, jag vet) hon började dra med tassen över nosen som om hon hade något i ögat. Jag öppnade då munnen och plockade ut pinnen som fastnat mellan två tänder långt bak i munnen vid gommen. Det är tur man har en hund som inte försöker lösa allt själv. Har hon till exempel ont någon stans av någon anledning så blir hon väldigt "på" men samtidigt lite smått förvirrad…
*tass*