Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1707 ggr
[RMSLiners]
0

Halti vid träning?

Eftersom ett vgw bälte inte passar vår hund då den, oavsett storlek, glider under armhålorna på henne vilket enligt butiken inte är bra funderar jag på halti? Det är nämligen så att snart kommer vi ha ett barn och jag vill kunna gå på promenader med vagn och hund men hon tar alla hjuldrivna fordon och acossierar det med draget. Så då tänkte jag om det är lämpligt att använda en halti medan man tränar/vänjer henne vid vagnen? Detta då jag inte vill att hon verkligen ska ligga i i kopplet i tro om att vi kör drag.

[dynamitella]
2

Vi hade halti på våra huskykorsningar under min uppväxt. Men det var ju inte direkt mitt val då jag var mycket ung.

Det fungerar perfekt, men sen om det är humant och trevligt eller ej kan ju säkert diskuteras. Det är ju obehagligt i viss mån.

[Teddies matte]
3

Man kan ju ha det medan man tränar, men det skall inte på något sätt användas som en permanent lösning.

[AmstaffLeo]
1

man kan fästa ett halsband med vgw bältet så det stannar kvar.. har du testat det?

fridaas
0

Vi hade halti på vår hund i början när dottern var nyfödd och det var glashalt på vägarna och det funkade kanon för oss, hon lärde sig snabbt att är barnvagnen med drar man inte, men vi valde att ha halti på henne tills all snö och is hade försvunnit från vägarna (eller jag valde rättare sagt, var sambon med fick han ta hunden och då slapp hon haltin). Idag drar hon knappt ingenting jämte vagnen längre och vi har inte använt haltin på 1.5år.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Zorita]
1

Jag använder alltid halti på min ena hund. Han har helt slutat dra och är mycket mer avslappnad på promenaderna eftersom han associerar halsbandet till drag. Det var farligt, speciellt som han kunde dra mig rakt ut i vägen osv. Nu är han van vid haltin och tycker inte den är obekväm utan kopplar den helt enkelt till promenader. Men det är ju viktigt att man använder den rätt.

[RMSLiners]
0

#3 hur menar du nu? Ser inte hur det skulle hjälpa när det är remmem runt magen som glider in i armhålorna oavsett storlek. Sen har jon em rätt jög hals så ska jag fästa halband och ringen i samma koppel får jag först hitta ett halsband som går runt hennes skulderblad.

[AmstaffLeo]
0

#6 menar såhär: http://www.petexpertise.com/images/ewhwithcollar.gif

Ni som använt/använder sig utav den: får hundarna inga skavsår, tex under armarna? 
Jag har funderat på att köpa en sån och testa.

[RMSLiners]
0

#7 det där skulle inte funka. För hög hals på våran som sagt.

[Zorita]
0

Det finns selar som är av fleece eller så med en ring framtill som kanske sitter bättre. Jag hade nästan en sån sele (fast en annan modell) och han fick skavsår. Är rätt säker på att den där selen inte skulle funka för han är väldigt bred kring bringan så saker åker fram på honom.

Funderar på att köpa en fleecesele också att ha vid längre promenader eller när man kanske vill ha honom i längre koppel då haltin inte funkar, men jag vet ju inte om det blir skavsår ändå.

[RMSLiners]
0

#9 föeece selar med ring framtill? Är inte det just vgw bälte? Har aldrig sätt andra selar med ring framtill än just ett vgw bälte. Fleece sele har vi men där sitter ringen på ryggen.

[Zorita]
0

#10 Kanske det är. Jag har sett en sele med en annan passform med ring framtill som satt mer som en vanlig sele. Min sele hade också ring framtill men satt annorlunda än de jag ser om jag googlar vgw bälte. Har aldrig sett någon annan än den jag hade i verkligheten.

[RMSLiners]
0

Testa vår gamla hunds halti (som han använde när hans ben var skadat) på henne precis. Den sitter löst i nacken men bra runt nosen men ville testa hur hon reagera. Hon protestera i början genom att backa men gav upp efter ett tag och höll sig gåendes strax bakom mig hela tiden vilket hon vanligen aldrig gör. Så med lite träning på att vänja henne vid halti tror jag det skulle funka vid träning med barnvagnen för hon fatta att hon skulle bromsa när hon försökte gå framåt.

[jahoda]
2

Jag tycker många är väldigt anti nosgrimma/halti, var själv tveksam men är jätteglad att jag testade. Våra hundmöten fungerar bättre, min hund får inte chansen att varva upp på samma sätt och jag kan lättare få kontakt och belöna honom när han gör rätt. Plus att jag känner mig lugnare och jag tror det smittar av sig till min hund :)

[RMSLiners]
0

#13 Anti halti är väll pga skadorna den kan orsaka i hundens nack kotor och den biten förstår jag. 

Tog däremot dagens promenad med hunden i den något för stora haltin bara för att testa och med tanke på att jag har foglossning som heter duga och gör rejält ont för varje steg var haltin guld värd, hon gick så snällt bredvid. Var tvungen att säga varsågod för att hon skulle gå och göra behov istället för att vandra bredvid mig hela tiden men när behoven var gjorda ställde hon sig bredvid mig igen. Förvånad

Träna lite på att hon inte skulle dra också och belöna när hon gick fint. 

Snorhalt ute så jag hade ingen lusst att drutta på arslet precis vilket haltin förhindra. Inte för att hon brukar dra vid promenader men ibland blir hon så busig att det blir ryck i kopplet och med min smärta i bäcknet vill jag inte tänka vad som kunnat hända då.Flört

[Zorita]
1

#13 Jag var det också innan jag testade det. Efter min knäskada skulle jag inte kunna gå med honom utan halti så jag är verkligen glad att jag prövade det! Han kan verkligen inte gå i annat koppel. Visst, han går fint ibland, men så kan han dra iväg och jag med mitt svaga knä kan inte stå emot. Sist gick det rakt ut i vägen med oss båda! Nu känner jag verkligen att jag kan slappna av på promenaderna och det är klart att hunden njuter mer av dem också!

Men så är det klart man får vara försiktig så man inte belastar nacken. Jag såg en som ryckte i haltin på samma sätt som cesar millan gör med koppel, och då är det klart det blir helfel.

[jahoda]
0

#14 Jo såklart, men sålänge man använder den vettigt (alltså inte rycker och sliter, men det ska man ju inte göra i halsband heller) så tror jag skaderisken är rätt liten.  Skönt att det fungerar bra på din hund, skulle vara riktigt otäckt att halka i ditt tillstånd :/

#15 Det är så himla skönt att kunna slappna av och njuta av promenaderna istället för att se dem som ett "nödvändigt ont"! :)

[RMSLiners]
0

Kan meddela att, slädhund + barnvagn = katastrof. 😇

Vårat barn är nu fött och jag skulle gå promenad med vagn och hund utomhus och kan säga att det var inte total succe. Hon blev så laddad och började yla, skälla och hoppa då hon trodde vi skulle köra drag. 

Lite mer träning så kanske att det går men jag tror jag också måste inse att slädhund inte är det bästa sällskapet på promenader med barnvagn.  😛

Går det inte trots lite mer träning längre fram så är det inte hela världen ifall hund måste stanna hemma när jag går med vagnen ute. Ska jag rasta hunden när min man är på jobbet får jag installera bärsele på mig själv istället. 😉