Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3732 ggr
[amysmatte]
0

Halti

Sån där nosgrimma som ska få hunden sluta dra. Fungerar dem?

[amysmatte]
0

Jag kanske är helt ute och cyklar. Är Halti till för att hundar ska dra mindre?

[Camia7]
0

Ja det funkar, ja jag vet inte vad det heter men om du menar en typ "sele" som man sätter över nosen så är det samma sak :) Varför jag vet det är för att en kompis till mig har en sån på sin hund!!

Mapel
0

Halta är till för att ägaren ska bli starkare och kunna stoppa hunden, som jag har förstått det i alla fal. Men enligt min erfarenhet så fungerar det inte. Det är dessutom en väldigt stor skaderisk!! Principen går ju ut på att när hunden drar så kommer hundens huvud att vika sig bakåt. Om detta görs väldigt snabbt kan det ju bli som en wiplach(?) effekt. Och hundens nacke kan komma till skada. Så jag skulle aldrig använda halti. Om man vill uppnå samma grej, alltså att man själv ska bli starkare så har jag hört att det finns selar där man fäster kopplet på bringan. När hunden drar kommer alltså hela hunden vändas runt och inte bara huvudet. Men har dock aldrig testat detta själv. :)

[Murvel]
2

Bör dock inte användas mer än under en träningsperiod tycker jag. Det är ett tillfälligt träningsredskap för att man ska få möjlighet att lära hunden på nytt vad som gäller. Att använda det "ständigt" är ren lathet och i min mening inte helt etiskt. Då är vgwsele bättre.

[amysmatte]
0

#2 Ja exakt en sån menar jag :)

Jag vill ju inte att hon ska dra och jag försöker lära henne men det känns som man inte kommer någon vart för allt luktar gott och allt annat är intressant. Hon kan gå bredvid mig fint om jag håller en godis men det är ca 20 meter sen är det inte kul längre :p Så tänkte om en sån kunde vara bra.

[amysmatte]
0

#4 jag har inte tänkt använda det hela tiden, utan jag vill ha det när jag ska lära henne gå fint. tänkte om den kunde vara en hjälp på traven liksom.

[amysmatte]
0

#4 Hur fungerar en vgwsele då?

[Camia7]
0

Det finns olika modeller eller vad man säger, den min kompis har på sin hund gör bara så att nosen trycks neråt mot bröstet men man behöver inte rycka eller dra när den är på eftersom dom går fint . Är man hysterisk och sliter i kopplet så ska man iaf inte ha hund!

[typellisch]
2

Vänder du på klacken när hon drar, och stannar upp och bara vägrar gå? VARJE gång hon drar? Det är en bra metod, har gjort samma på Molly och hon förstod vad jag ville ha fram väldigt fort. Så fort hon drog vägrade matte gå 👍

[amysmatte]
0

#8 Går de fint automatiskt med en sån "sele"? Är det inte till för att träna hunden?

[amysmatte]
0

#9 Nej jag gör det inte varje gång. Inte längre för det fungerade inte, eller så försökte jag inte länge nog. Men det kändes som att hon inte fattade vad jag menade utan fortsatte dra även när jag stannade eller tog ett steg tillbaka. 🤪

[Camia7]
0

Ja för att dom tycker att det är obehagligt när det blir lite tryck över nosen :). Men tar du av den sen så drar dom lika mycket

[typellisch]
2

#11 Du ger upp innan hunden, inte bra! Då lär hon sig att det lönar att dra för matte gör ändå inget åt det.
ALDRIG ge sig innan hunden. En väldigt bra grundregel måste jag säga, hjälper en i alla slags lägen och tålamodet hos oss ägare blir starkare.

[amysmatte]
0

#12 Ja okej för jag vill ju att hon ska kunna gå fint utan en sån. :p 

Är det någon som vet hur man tränar hunden att gå fint när den har en sådan sele på sig? Så att den förstår att den ska gå fint hela tiden?
Eller då kanske inte nosgrimman är ett alternativ?

[dynamitella]
0

Ja, halti kan vara effektivt ibland. Jag hade det till mina två huskyblandisar. Där var både drag och styrka hos båda hundar, så det var svårt (och farligt) att ge sig ut som barn med sådana hundar ensam. På med vars en halti, så kunde jag, 6 år gammal, gå ut med dem.

Det går också att applicera som träningsverktyg för en hund som bara drar. Kom dock ihåg att aldrig aldrig rycka i kopplet eller göra snäva svängar. Utan det är nätta fingrar som gäller :) Som när man har skarpa bett på hästar. Det får inte missbrukas.

Men problemet är väl att när man tar AV grimman/haltin så sticker hunden. För då har hen fått sin kraft tillbaka och kan göra som hen vill :) Så våra hundar blev inte lydigare för det, utan gick bara nättare under tiden den användes. Fick dem att inte dra genom att hålla vovven intill höften, och kort koppel (med halsbandet under hakan). När vovve gick fint fick hon koppel att röra sig i, när vovve drog fick hon "straff" genom kortare koppel och mindre frihet. Denna metod använder jag för alla hundar, och det fungerar för alla mina daghundar också. Säger jag "kom" nu, så kommer de och går bredvid mig med slakt koppel.

[amysmatte]
0

#13 Jag vet men när jag hållt på ett tag och inget händer så känns det meningslöst liksom.. :/ Men jag kommer inte ge upp. Folk tycker nog att det ser ganska kul ut när Amy drar runt på mig där ute. Hon har ju blivit så fruktansvärt stark.. 😃

[amysmatte]
0

#15 Nej det förstår jag. Men hunden drar inte alls med en sån på sig? Även fast Amy drar och drar hela tiden nu? Så om jag tar på henne en sån så går hon jättefint? :o

[typellisch]
1

#16 Om du så måste hålla i dig i ett träd för att stå stilla så ta till den metoden. Och fortsätt kämpa, det tar ett tag ibland för hunden att lära sig att den inte kan klampa in och bestämma för den kommer ändå inte vinna.

I vintras när det var snöstorm, ett exempel, så pep Molly och försökte dra oss hem. Jag stod där och hatade det lika mycket som henne men upprepade högt för oss båda ''du kan dra bäst du vill, men kissar och/eller bajsar du inte så blir vi tyvärr kvar här ute om det så är 5 minuter eller 1 timme''. Hade jag gett med mig hade hon lärt sig att på vintern och när det är regn och rusk ute får hon minsann göra inne.

Bara kämpa när man har en valp att guida!

[amysmatte]
0

#18 Hur ska man göra då? För tar jag ett steg så drar hon. Stannar jag tills hon stannar och tar ett steg till sen så drar hon iväg lika mycket. Jag har upprepat mååånga gånger men det känns som att hon bara väntar tills jag ska gå så att hon kan dra igen..

[dynamitella]
1

Njä, faktiskt inte. De kan ju faktiskt fysiskt inte dra :) Varje gång de skjuter ifrån med nosen och ska dra så fungerar det lite som tyglarna på en häst. Så hunden blir irriterad över trycket/draget och slutar.

Så snällt är det inte, men om det inte stör en att hunden har lite obehag så går det att använda :) Jag använder det bara på skarpa hundar, och bara om jag behöver extra kontroll, exempelvis i vimsig stadsmiljö eller bland många hundar (om min vovve är aggressiv eller för stark).

Mapel
0

Jag skulle satsa på selen istället om du vill ha ett hjälpmedel vill säga, mycket mindre chans att hunden skadas. Särskilt om man har en hund som kastar sig fram mot saker, om den då har halti så är det ju nacken som böjs, har man sele så vänds hela hunden runt. Jag har i alla fal bara hört gott om selen. Det är samma som #6 pratade om, Vgw selen. :)

[amysmatte]
0

#21 Hur fungerar selen då? Är det som en vanlig sele? För Amy drar lika mycket i sele som med halsband..

[typellisch]
0

#19 Om hon är för stark för dig så kan du alltid dra in henne och blockera henne, ställa dig framför henne.. när hon sedan lugnat ner sig, det kan ta minuter så man får ha tålamod, så fortsätter du gå. Drar hon igen så gör du om samma procedur.

[amysmatte]
0

#20 Kan man använda det till en valp då?

[amysmatte]
0

#23 Okej tack så mycket:)

[typellisch]
0

#25 Det tar tid, otroligt mycket tid att lära en valp s.k hyfs. Kan ta månader och upp till ett-två år. Det tar lång tid, det får man vara beredd på. Och såklart, aldrig ge sig!

felzena
1

En halti löser inga långvariga problem utan endast för stunden. Träna istället koppelträning och hitta orsaken till problemet och sedan jobba efter det.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Mapel
0

#22 det är ju samma som jag skrev om i #3. Det är inte en vanlig sele. Den är till för att användas till hundar som drar. Man knäpper kopplet på bringan och varje gång hunden drar i kopplet så kommer kroppen att vridas runt så att hunden inte kan dra. Det är precis samma metod som med halti men det finns ingen skaderisk. Jag har enbart hört positiva saker om selen. Hunden kommer inte automatiskt gå fint varken med sele eller halti men det är ett redskap som kan hjälpa dig kontrollera hunden och få den att förstå att dra inte är det bästa alternativet. Sen är det ju olika vad man menar med fint men för mig är det att hunden kan gå avslappnat vid din sida och det kommer ju inte ske magiskt bara för att den får halti ellervsele utan det är något som kommer ske när hunden märker att dra inte lönar sig. Använder man då selen så kommer ju hunden vara tvungen att gå i sidleds om den ska dra vilket är mycket jobbigare än att bara gå utan att dra. :)

[amysmatte]
1

#28 Nej jag förstår ju att det inte sker direkt utan jag tänkte om det kunde vara en hjälp på traven. Men jag ska kolla upp den selen med tack :)

[amysmatte]
0

Vad finns det för risker med Halti då? Det skadar ju lika mycket med ett vanligt halsband om hunden drar väl?

Mapel
0

#29 Det är absolut en jätte bra hjälp. :) är ju svårt att träna att inte dra med en hund som inte gör annat än dra. Man behöver ju lite andningspauser med :P

[amysmatte]
0

#31 Ska åka och köpa en halti och se om det fungerar. Funkar inte det alls så testar jag selen :)

Lans
1

Aska vill helst slääääpa omkring på mig.

Jag började köra "silky leash" med koppel + halsband en gång om dagen (10-15min) :

http://www.youtube.com/watch?v=xZarFGdcj8s

på en störningsfri parkering (man kan även börja inomhus).

Annars har jag haft vgw-sele på henne och inte brytt mig desto mer hur hon gått. Hållt på kanske 2-3månader och nu kan hon gå sjukt fint på stan med halsband utan att dra :D

Hon drar dock fortfarande när vi tillexempel ska gå nånstans (bara rakt fram). Så då har jag fortfarande sele + spårlina eller "antiryck-koppel" (har ett från hööks som jag älskar). Stannar om hon börjar dra. Försöker vänta ut henne att hon ska komma tillbaka. Men brukar nöja mig med att hon stannar till och tittar på mig. Kopplet brukar bli sträckt rätt fort igen, men låter henne inte gå och släpa mig åtminstone :P Kör med låångt koppel så blir det inte lika många stopp.

Kan absolut rekommendera "silky leash". Tar tid och går åt myycket korv. Men det ger resultat och är ett trevligt sätt o träna på :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Belimas
2

Jag har använt en halti en gång, när min förra hund var unghund (leonbergerhane) och jag kan ju säga som så att han kunde dra även med en halti även om han inte blev lika stark men nog var han stark ändå. Så småningom började han dock gå fint i haltin och då testade jag att ta av den och vi var tillbaka på ruta 1, efter det så skippade jag allt vad hjälpmedel hette och började träna kontakt och efter några veckor hade jag en hund som gick lugnt och fint i kopplet bredvid mig.

Så i mina ögon låter det mer som att du behöver träna upp kontakten mellan dig och din hund och kanske gå någon kurs där du kan få tips och idéer om hur ni ska bygga upp ett samarbete.

Risken är stor att hunden gör illa nacken med en halti om det är en hund som från stillastående helt plötsligt tar fart och hoppar/springer framåt innan man hinner bromsa så har man en sådan typ av hund ska man absolut inte använda halti! I så fall är det bättre att använda ett VGW sele, inte ett antidrag sele där snörena går bakom armbågarna på hunden för ett sådant gör också mer skada än nytta. Men viktigt att komma ihåg är att du också måste träna hunden, problemet kommer inte lösas magiskt bara för att du sätter på ett sele eller en halti-

[daytona]
2

Jag tycker att du definitivt INTE Ska använda en halti nosgrimma på en VALP!!! Skaffa en sele istället!! Du kan skada nacken på valpen om det "missbrukas" o om valpen drar mycket! NÄ en sele isf!!
Och ring en tränare som jag skickat dig tips om förut!

[Bolten]
2

Tycker både att sele och halti är onödigt, bättre lära hunden gå fint i vanligt halsband.

Aranea
1

På grund av skada på min hund kunde jag inte börja koppelträna förrän hon var över ett år. När jag började träna använde jag helstryp men om någon annan skulle gå fick de använda halti för annars klarade de inte av henne. Men när hunden väl förstått vad som förväntades av henne så behövdes inget av det längre och hon fick sele istället. Hon var en väldigt lättlärd hund så det tog inte så lång tid att träna henne, tack och lov… ;)

[amysmatte]
0

För er som inte förstår varför jag ska ha halti:

Klart jag vet att det inte händer magiskt det skrev jag förut!

Jag vill ha en halti som ett hjälp på traven liksom. Amy kan inte gå fint i koppel och när jag till exempel behöver gå på ett torg så kan jag inte ha en hund som drar åt alla håll och kanter och det hjälper inte att träna henne för hon lär sig inte på en gång. Då är det bra med halti när jag behöver.

Jag köpte en idag och det fungerade jättebra. Hon gick jättefint bredvid mig och ibland försökte hon ta av sig den, det är ju inte så konstigt när det är ovant.

Vi tränade en stund att gå fint(utan halti) och hon lyckades en gång gå ca 5 meter bredvid mig innan hon började dra igen. Imorgon ska jag träna henne ännu mer. 🙂

Och jag tror inte Amy tar skada av den eftersom hon inte drar med den på.

[typellisch]
1

#38 I grund och botten är det dock hård träning som gäller. Jag personligen skulle aldrig sätta på Molly något så… hemskt. Det låter helt absurt! Men det är min personliga åsikt och då skulle jag även arbetat arslet av mig. Ta 15-30 minuter/dag och BARA träna koppelträning. För efter slit, svett och tårar och en drös med tålamod så kommer det ge resultat. Det gör det med allt annat så varför se koppelträning som något totalt omöjligt? Jag tror på arbete med sin hund, får man en fin kontakt och man hittar en nivå både hunden och jag tycker om så går allt att genomföra. En drös med tålamod och envishet från ägarens sida och det kommer ge goda resultat.

Men det är min personliga åsikt, för jag föredrar hårt slit än lätta genvägar.

[typellisch]
0

Tillägg; träning ger resultat. Resultat kan du inte se på en gång, men med träning når du resultat. Så ge inte upp!

[amysmatte]
1

Jag har inte sagt att det att det är omöjligt. Men läste du inte vad jag skrev?

"Jag vill ha en halti som ett hjälp på traven liksom. Amy kan inte gå fint i koppel och när jag till exempel behöver gå på ett torg så kan jag inte ha en hund som drar åt alla håll och kanter och det hjälper inte att träna henne för hon lär sig inte på en gång. Då är det bra med halti när jag behöver."

Om jag behöver gå på ett torg imorgon eller i övermorgon så är det ju en fördel att ha en halti. Hon skadas ju inte av den utan hon går fint bredvid mig så att hon slipper störa alla andra som är där. Jag tänker på mina medmänniskor.

Jag skrev också att jag tränat henne utan halti och kommer fortsätta imorgon.

Jag kommer inte använda halti hela tiden utan nu när hon inte kan gå så fint. 🙂

Aranea
1

#39 Vad och hur man väljer tycker jag beror på situation, hundens bakgrund, mentalitet etc. Om det fanns lätta genvägar skulle jag alla dar i veckan välja den om den ger samma resultat som det hårda slitet. Varför göra det svårare än det behöver bli? Känns ju onödigt.

[typellisch]
0

#41 Jag läste väldigt tydligt. Men reagerade på ''jag kan inte träna henne för hon lär sig inte på en gång''. Det är det träning är till för; för att nå framsteg. Och jag ville försöka motivera dig till att träna stenhårt för det är nyttigt för relationen.. därför jag är så ''på''.

Du gör alltid som du själv känner.. ville bara motivera lite och säga en enkel åsikt om det hela.

[typellisch]
0

#42 För jag själv har sett att hårt slit stärker ens relation med sin hund något enormt. Berömmer man och får hunden att inse att den gjorde bra ifrån sig stärker man hundens självförtroende vilket bara är nyttigt. Så därför föredrar jag hårt slit, som med koppelträning, och får en bra relation och en självsäker hund. För vi tränar tillsammans och jag berömmer framstegen och visar min uppskattning till min hund.

[amysmatte]
0

#43 Det jag menade med det var ju att hon lär sig ju inte på en gång. Så tränar jag henne ikväll så kommer hon ju inte kunna gå fint på torget imorgon.

Klart jag vet att träning ger resultat men nu när hon inte kan gå fint och man orkar ju inte träna henne när man ska göra ärenden och då tycker jag halti är bra nu när det visar sig att hon går fint med det och inte drar nånting.

[typellisch]
0

#45 Men träning tar sin tid? Att lära Molly sitta tog flera dagar, att lära henne skillnaden mellan sitt och ligg tog veckor. Det är ju därför man tränar, för att få fram ett resultat? Ger man upp träningen får man inget resultat och då står man där med ett problem.

Det är det jag menar med att ta en kvart om dagen, det ger mycket. Till slut kommer du ha ett resultat, som sagt.

[amysmatte]
0

Jag har inte gett upp träningen. Jag skrev tydligt att jag ska fortsätta imorgon.

Du verkar inte förstå vad jag vill komma fram till.

[typellisch]
0

#47 Och jag tycker du ger dubbla budskap.
Du säger att du ska träna men sen säger du att hon inte lär sig av träningen på en gång och då ger du upp.

[amysmatte]
0

Nej jag har inte sagt att jag gett upp? Vad har du fått det ifrån?
Jag säger ju att jag ska fortsätta imorgon?

[typellisch]
0

#49 ''Klart jag vet att träning ger resultat men nu när hon inte kan gå fint och man orkar ju inte träna henne när man ska göra ärenden….''Det reagerade jag på. ''Orkar ju inte träna henne''.

[dynamitella]
3

Vad som menas med det hela är att en halti kan vara en bra tillfällig lösning på problemet när man vid ett visst tillfälle inte kan, vill eller orkar träna. 

Men att man ändå, vid sidan av, tränar koppelträning på "korrekt" vis.

[amysmatte]
0

Jag orkar ju inte träna henne när jag gör ÄRENDEN. Läs hela meningen är du snäll.

[typellisch]
0

#51 Alla är vi olika, helt klart. Vissa orkar inte träna eller inte vill. Jag är mer den som struntar i om jag orkar eller inte vill.. är det nödvändigt så gör jag det och har alltid gjort och det har gett oss fantastiska framsteg.

Det är väl därför jag reagerar på det, eftersom jag är så olik jämfört TS.

[typellisch]
0

#52 Men jag läser, herregud. Jag reagerar bara.

[dynamitella]
1

Det är okej att vara olika. :) Däremot låter det som att du skäller på henne för att hon är lat.

Vilket inte är fallet. Vi ser ju saken så olika bara.

[amysmatte]
0

#54 Varför reagerar du på att jag inte orkar träna henne när jag är på ärenden? Det finns annat i vardagen som behövs göras inte bara träna hund.

[typellisch]
1

#55 Jag och TS har pratat på sidan av via pm förut och hon vet att jag inte menar illa och aldrig kommer göra.

Jag är på för jag vet hennes situation, det vet hon också om för det har vi pratat om. Att jag bara vill henne gott och att jag försöker peppa.

Jag tycker inte jag direkt skäller på henne. Jag säger min mening och den är kortfattad och så rak och ärlig jag bara kan vara. Hade jag skällt hade jag använt hundra utropstecken osv.

[dynamitella]
1

Då är jag med på noterna.

[typellisch]
0

#54 Jag reagerade mest på ''orkar inte träna''. Det finns liksom inte i min värld att inte orka och då reagerade jag starkt på det. Kan ha missat ''ärenden'' för när man är så olika i tänkesättet blir det krock, som det vart nu. Du vet att jag aldrig menar dig något illa.

Aranea
0

#44 Ja om man inte tränar för att kunna gå utan halti så kan jag tänka mig det. Jag fick slita hårt även ifall jag använde hjälpmedel så det är ju inte alltid så lätt även ifall man tar till sånt.

[amysmatte]
0

#59 Ja jag vet att du inte menar något illa. Vi båda har delade åsikter på den biten och det respekterar jag🙂

[typellisch]
0

#61 Bra!
Jag försöker bara peppa dig som sagt. Jag kanske tog i för mycket då ber jag om ursäkt.. det var aldrig min mening att verka hård och tuff.

[amysmatte]
0

#62 Nejdå det är lugnt :)

[typellisch]
0

#63 Bra. 🙂

Portie
1

Halti funkar men det är ingen permanent lösning utan något man använder som ett tillfälligt hjälpmedel. Kan vara bra om man kört fast och för att lättare få hunden att förstå vad man vill. Har själv använt mig av halti under en period när jag åkte mycket tåg, då fick hunden ha på sig det eftersom det ofta var löptikar på bussen och då kunde jag få bättre kontroll över huvudet samtidigt som jag kunde träna på att han inte skulle bry sig om tikarna. Tyckte det hjälpte bra.

[amysmatte]
0

#65 Nej klart det inte är en permanent lösning. Men som jag skrev innan som tänker jag använda det när det behövs :)

Portie
1

#66 Har inte läst tråden, men antog nästan att du visste det ändå men alltid bra att ändå skriva det. Men bra att du bara ska ha det när det behövs i alla fall 🙂

Karmatarerskanise
2

Själv ser jag halti som något man använder när man inte orkar träna sin hund ordentligt.

Att man inte orkar träna när man gör ärenden visar väl mest på att man ska lämna hunden hemma när man ska gå ärenden. För träningen måste vara konsekvent. Inte lite då och då. Halti lär hunden ingenting.

[amysmatte]
1

#68 Så du menar att man ska träna hunden hela tiden, vart man än befinner sig? Okej vi har delade åsikter på den fronten.

Men jag ber er alla hålla er till vad tråden handlar om. Eller så skriver ni inget alls.

Jag har testat halti och jag kommer använda det oavsett vad andra säger. 🙂

ninjawinder
0

Min ettåriga Tax brukade dra och skälla i kopplet. Jag började träna mycket kontakt och berömde VÄLDIGT mycket när han gick fint och tittade på mig. Jag började använda vgw sele som hjälp på traven eftersom det blir mycket lättare att få kontakt med honom när han vrids mot mig. Nu är han mycket lättare att gå med även när jag använder vanligt halsband:)

[amysmatte]
0

#70 Vad skönt att höra.:)  Vi har funderat på selen men bestämde oss första för att testa halt och det fungerar för oss än så länge. :)

ninjawinder
0

#71 Hoppas det går lika bra för er!

Karmatarerskanise
2

#69 Du frågar om halti och jag svarar om den.
Det lär inte hunden att dra mindre i vanligt koppel.

Och ja, träningen med koppel ska ske varje gång man är ute med hunden, annars fungerar det inte.

Självklart gör du som du vill, vi kan bara berätta om bättre sätt.

[amysmatte]
1

#70 Så det fungerar inte om man inte tränar varje gång man är ute? Okej vad konstigt att det fungerat för så många andra.

Självklart finns det bättre sätt men jag föredrar att göra såhär :)

Jag har inte sagt att jag lär henne att dra mindre. Läser du det jag skrivit så förstår du nog varför jag vill använda halti.

Karmatarerskanise
1

#74 De flesta kör med träning var gång de är ute, eftersom det är det bästa sättet.

All träning med hund måste vara konsekvent om man vill ha bra resultat.

[amysmatte]
0

#75 Ja det kanske är det bästa sättet men det finns andra alternativ också som funkar lika bra!

Karmatarerskanise
0

Njä, inga andra sätt kan ju vara lika bra som det bästa sättet ;) Då är de ju inte längre bäst.

[amysmatte]
0

Nej klart men alla gör ju som man själv vill och alla uppfattar saker och ting olika och tycker kanske inte att samma saker är bäst. Men ni vet vi att vi har delade åsikter så vi behöver inte diskutera mer om det för vi kommer ingenvart ändå :)

[Annamaja27]
0

Jag testade halti, efter ett tips från en med likadan hund som min. Först var jag rejält skeptisk att sätta "grimma" på hunden men eftersom jag började få ont i lederna av hennes ibland kraftiga ryck gav jag det ändå en chans. Hon fick vänja sig vid haltin inne och hade den på när vi trick-tränade. det gick bra.

Sedan hade jag den på när vi gick ut. I början var det lite ovant men jag belönade mycket hela tiden. För mig blev det ett jättebra resultat just för att det hindrade henne att göra de här plösliga rycken som jag fick ont av. Dragande blev aldrig belönat eftersom hon ändå inte nådde fram till den där spännande luktfläcken eller var det var. Hon lärde sig att gå fint väldigt fort. Jag hade alltid vanligt halsband på också och jag knäppte loss haltin vid hundmöten då jag märkte att hon då blev stressad av att ha huvudet var fasthållet.

Jag använde haltin någon månad tror jag och sedan funkade det alldeles utmärkt utan.

[amysmatte]
0

#79 Vad skönt o höra att det blev så mycket bättre :) Låter ju toppen :)

zanten1
0

Jag har haft samma problem som dig och jag har försökt med allting. Var nära på att ge upp och testade ett vgw-sele och visst - det "fungerade", han blev inte lika stark men problemet fanns ju fortfarande kvar.

Jag var otroligt konsekvent när vi var ute och gick. VARJE gång kopplet var spänt vände jag och gick med raska steg åt andra hållet, tills han gick fint bredvid mig, då gick jag tillbaks åt andra hållet igen. Inga undantag. Han blev då lite mer uppmärksam på mig och "oj, vad händer nu, nu måste jag vara med" och började söka ögonkontakt med mig varje gång jag vände. 
Började även öka och minska tempot hela tiden under promenaden så det aldrig bara blev statiskt lunkande i samma takt, för då behöver han vara mer uppmärksam på vad som händer. 

Det har tagit mig en väldigt lång tid att få honom så bra som han är nu, jag trodde det var hopplöst men han drar aldrig i kopplet längre - det är verkligen värt allt jobb! 
Även om promenaderna inte är så roliga när man måste vända hela tiden så blir det bättre. Och det är betydligt roligare än en hund som drar hela tiden!

Det kanske inte fungerar för alla hundar, men det funkade otroligt bra för mig och min hund :)!

[amysmatte]
0

#81 Vad skönt att det blev bättre! Jag håller på och tränar henne just nu och jag vill verkligen att hon ska kunna gå fint. Men den dagen kommer :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.