Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1015 ggr
mingman
0

Olika sorters godis

**Brukar ni variera olika sorters belöningsgodis för olika tillfällen?
**

Idag förstod jag verkligen hur bra det kan vara. Behövde få ner hunden i varv, så lade honom ner och gav hårda, stora, svårtuggade godisar av "kex"-typ. Vilken skillnad! Mina små köttbitar äter han på en nanosekund, men dessa tar snarare 10-15 sekunder. En oändligt lång tid.

Jag blir verkligen inspirerad att experimentera mer med olika sorter. Hårda och mjuka, och mer och mindre åtråvärda för hunden. Se vilket som passar bäst i olika situationer.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[_annaH]
0

Jag brukar ta olika sorter, när vi är på promenad tar jag de hon tycker om mest, annars har vi vanliga leversnittar :) 

Den nya valpen får bara mjukt godis, kycklingfilé.

Neela
0

När vi tränar på promenaden/på träningsplanen får han mjukt godis, kör vi mer fart får han hundchoklad eller kamplek. Tränar vi passivitet får han sånt som tar en stund att tugga upp eller tupost.

Alexandra-S
0

Tycker också att det är spännande att prova mig fram. Nu går det dock av bara farten när jag väljer godis för olika situationer då det ska vara snabbtuggat och litet för till exempel trixklickning eller att slicka på en mjukosttub/licktreat för lite lugnare övningar där han ska vara avslappnad.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Ruzicka
0

Jag gav alltid Nelson ett stort kex vid hundmöten innan, för att han skulle fokusera på att äta snarare än på den andra hunden. Nu har kexen tagit slut och det är inget jag vill köpa igen, det innehöll bara konstigheter. Men det fungerade rätt bra, faktiskt. Jag håller ögonen öppna efter svårtuggade kex som innehåller lite bättre saker. ^^ Mer än så har jag däremot inte experimenterat med just godis. Hoppas på att få några bra tips i tråden! 😃

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

mingman
0

Jag håller med om kexen, de är inte roliga, och blir små degiga smulor kvar som fastnar överallt. Dessutom är de inte goda nog för Fidel om distraktionen är nära. Ska kanske pröva torka lite olika saker och se om vi kan hitta något segt eller knaprigt som kan funka.

Har inte prövat slicka på tub än. Det är på min inköpslista, men jag glömmer alltid bort när jag väl står i butiken.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[typellisch]
1

Skogspromenaderna där Molly är lös blandar jag alla godisar jag har, bara för att hon inte ska tröttna på en och samma när det är viktigt att hon kommer när jag ropar.

Sen trix och sånt kvittar, då tar jag bara det jag känner fört.